آیا واکسن کرونا صنعت گردشگری را نجات می دهد؟

به گزارش مجله زیتوا، با اعلام فراوری واکسن کرونا، صنعت گردشگری جان تازه ای گرفت و تعداد رزروهای سال آینده افزایش یافت؛ هرچند تا رسیدن به شرایط قبل از کرونا راه درازی در پیش است.

آیا واکسن کرونا صنعت گردشگری را نجات می دهد؟

در تاریخ 9 نوامبر 2020 اعلام شد که واکسن کرونا شرکت های فایزر (Pfizer) و بایون تک (BioNTech) بیش از 90 درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است. با اعلام این خبر امیدبخش و متعاقبا افزایش قیمت سهام شرکت های هواپیمایی و کشتیرانی، صنعت توریستی که حال و روز خوبی ندارد، جان تازه ای گرفته و اپراتورهای تور شاهد افزایش چشمگیر جستجوها و رزروها برای سال 2021 بوده اند. این طور به نظر می رسد که شاید بتوانیم دوباره به سفر برویم؛ اما آیا سفر به شرایط گذشته برمی گردد یا برای همواره تغییر خواهد نمود؟

دکتر فیلسیتی نیکلسون (Felicity Nicholson)، پزشک ارشد در کلینیک مسافرتی Trailfinders در انگلیس، می گوید برای پاسخ به این سوال هنوز زود است. وی می افزاید:

به نظرم برگشت به درجه ای از حالت عادی، مسئله ای زمان بر است که مدت زمان زیادی طول می کشد. در حال حاضر، به خاطر سلسله مراتب واکسیناسیون، سفر و مسافرت شرایط خوبی ندارد. کشورهای جهان قبل از اینکه این واکسن را برای عموم مردم استفاده نمایند، ابتدا در پی واکسیناسیون افراد آسیب پذیر و بیمار و سپس کارکنان بهداشتی و کارکنان مهم خواهند بود. علاوه بر این، موضوع حمل ونقل و ذخیرسازی واکسن فایزر نیز مطرح است که اگر این شرکت برنده رقابت گردد، توزیع واکسن شاید حتی بیشتر طول بکشد. خبر فراوری واکسن مایه خوشحالی است؛ اما باید بدانیم که بعید است سرعت واکسیناسیون مطابق با ادعای دولت ها باشد.

دکتر نیکلسون بعلاوه می گوید که اگر کشورها راه مناسبی برای حمل ونقل واکسن پیدا نمایند و بتوانند آن را در دمای منفی 70 درجه سانتی گراد یا منفی 94 درجه فارنهایت نگه دارند، احتمالا اوایل سال آینده فرایند واکسیناسیون کلید خواهد خورد. کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر توریستی است، برای برگرداندن توریستان و ادامه فعالیت خود مستاصل هستند؛ گرچه بیشتر دست اندرکاران صنعت سفر امیدی ندارند که تا پاییز سال 2021 شرایط رو به بهبودی برود.

تصور نکنید که به محض آغاز برنامه واکسیناسیون می توانید سوار هواپیمای بعدی شوید و به سفر بروید. نیکلسون معتقد است که شاید داشتن گواهی تزریق واکسن برای مقصد سفر، توصیه ای یا حتی اجباری گردد. گواهینامه بین المللی واکسیناسیون یا پیشگیری (ICVP) ممکن است، شرط لازم بعدی برای سفر باشد؛ گواهینامه ای که برای ورود به یک سری از کشورهای خاص که واکسن تب زرد را اجباری نموده اند یا برای خروج از کشورهایی که خطر ابتلا به فلج اطفال بالا است، باید همراه مسافر باشد. دکتر نیکلسون در ادامه می گوید:

فکر می کنم که یک گواهینامه رسمی آنلاین یا کاغذی خواهیم داشت که تعیین می نماید ما در یک کلینیک معتبر واکسینه شده ایم؛ درست مشابه کاری که برای تب زرد انجام می دهیم. هر مقصدی می تواند این گواهینامه را از مسافران درخواست کند. با توجه به شدت آسیبی که بیماری کرونا به افراد می زند؛ بیشتر کشورهای دارای جمعیت آسیب پذیر یا مسن بدون شک این گواهینامه را اجباری خواهند کرد.

جبران وقت از دست رفته

خب واکسن را زده اید و گواهینامه اثبات آن را به همراه دارید، بعد چه اتفاقی می افتد؟ بر اساس گفته اپراتورهای تور، احتمالا برترین سفر عمرتان را تجربه خواهید کرد.

جان بیوان (John Bevan)، مدیرعامل گروه مسافرتی Dnata، که مالکیت برندهای Travelbag ،Travel ،Netflight و همین طور گلد مدال را در اختیار دارد، می گوید از زمان اعلام خبر فراوری واکسن کرونا، شاهد افزایش چشمگیر رزروها بوده ایم؛ علاوه بر این، با توجه به افزایش 20 درصدی ارزش میانگین رزروها در هفته جاری، در مقایسه با دوران قبل از شیوع کرونا، بسیاری از کسانی که استطاعت سفر خارجی در سال آینده را دارند، در حال خرج مبالغ هنگفتی هستند. جان بیوان می گوید:

مردم سال جاری به تعطیلات نرفتند و به همین علت می خواهند در سال آینده برای خود سنگ تمام بگذارند. آن ها در حال رزرو اتاق های بهتر و شیک تر هستند و بیشتر شاهد سفر گروه های خانوادگی هستیم. سایت Netflights به تازگی رزروی از یک گروه 19 نفره برای سفر به دبی در ایام عید پاک 2021 دریافت نموده است.

تام مارچنت (Tom Marchant)، بنیان گذار اپراتور تورهای لوکس Black Tomato، نیز همین نظر را دارد. او معتقد است:

مردم به شدت دلشان برای مسافرت تنگ شده است و بی صبرانه منتظر آن هستند. آن ها می گویند که می خواهند اولین سفرشان خیلی خاص و متمایز باشد.

تقاضا برای چیزهای غیرعادی به حدی زیاد است که این شرکت در ماه اکتبر اقدام به راه اندازی خط نوی از سفرهایی نموده است که باید یک بار در طول عمر تجربه کنید. خط نو موسوم به Journeys to Come هر سفری از تماشا خورشیدگرفتگی در پاتاگونیا در آمریکای جنوبی گرفته تا شنا با نهنگ ها در زیر نور خورشید نیمه شب در ایسلند را در بر می گیرد. وی می گوید:

ما می خواستیم کاری انجام دهیم که مردم بگویند با این سفر می توانیم همه آن دوران چالش برانگیز را پشت سر بگذاریم.

مقاصد پرتوریست

به اعتقاد جان بیوان احتمالا به خاطر روی کار آمدن بایدن، برندهای او شاهد رشد سه رقمی در سفرهای سال آینده به آمریکا بوده اند. مالدیو و امارات متحده عربی از دیگر مقاصد محبوب اروپایی ها برای سفرهای سال آینده هستند؛ به ویژه دبی که برای برگرداندن توریستان، سخت در کوشش است. او بعلاوه پیش بینی می نماید که کشورهای حوزه کارائیب نیز اوضاع خوبی داشته باشند. با این حال، به نظر جان بیوان، استرالیا و نیوزلند تا سه ماهه آخر سال 2021 درهای خود را به روی توریستان باز نخواهند کرد.

مارچنت نیز می گوید که مشتریانش به تازگی به توریستی در آسیا متمایل شده اند؛ اگرچه به نظر او سفر معمولی از کشوری به کشوری دیگر در جنوب شرقی آسیا تا مدتی امکان پذیرنخواهد بود؛ چراکه این امر مستلزم رعایت بوروکراسی تست کرونا و داشتن گواهینامه در هر مرز یا پرواز است. وی می گوید:

توریستان به جای سفر به چند کشور بهتر است فقط از چندین مکان تماشا نمایند و واقعا از آن لذت ببرند. در نحوه لذت بردن مردم از مکان های توریستی تغییراتی ایجاد خواهد شد و مثل گذشته نخواهد بود.

به همین علت، او فکر می نماید سفرهای طولانی تر دو هفته ای جایگزین چندین تعطیلات هفتگی آخر هفته خواهد شد.

سفرهای سافاری

با همه این اوصاف، مسافرت همچنان کار آسانی نخواهد بود. طبق گفته نایجل وری نیکول (Nigel Vere Nicoll)، رئیس انجمن سفر و توریستی آفریقا (ATTA) که یک نهاد تجاری برای سفر به منطقه ها جنوب صحرای بزرگ آفریقا است، بزرگ ترین مشکل سفر در سال 2021 هیچ ارتباطی با واکسن نخواهد داشت و مهم ترین موضوع در دسترس بودن پروازها است. این امر از آن جهت اهمیت پیدا می نماید که این قسمت از قاره آفریقا فقط سه قطب بین المللی مهم دارد: آدیس آبابا، نایروبی و ژوهانسبورگ. شرکت های هواپیمایی آفریقای جنوبی که در ژوهانسبورگ مستقر هستند، در حال حاضر هیچ پروازی ندارند و شرکت های هواپیمایی کنیا به یاری های مالی دولت چشم دوخته اند؛ گرچه ایرلاین های اتیوپی در حال توسعه هستند. وری نیکول می گوید:

در سفر به این منطقه ها باید یک پرواز اضافی بگیرید؛ زیرا ایرلاین های داخلی پروازهای خود را کاهش داده اند و فقط در صورتی این فرایند را تغییر می دهند که از وجود توریست و سیر صعودی کسب وکارشان مطمئن باشند. این قضیه زمان می برد؛ اما باید از آن ها حمایت کنیم. واکسیناسیون یک گام بسیار هیجان انگیز است و اولین قدم برای بازسازی همه چیز به شمار میرود؛ اما این امر تا اواسط سال آینده اتفاق نخواهد افتاد.

وری نیکول معتقد است کشورهای آفریقایی که از همه گیری کرونا تقریبا جان سالم به در برده اند، احتمالا واکسن را برای مسافران اجباری نمی نمایند.

مقاصد سافاری در اثر افزایش شکار غیرقانونی در پارک های ملی، شرایط وخیم مالی کارکنان شاغل در اقامتگاه ها و کاهش شدید توریستی به شدت آسیب دیده اند.

ممنوعیت های ناعادلانه از سوی کشورهایی مثل انگلستان ضربه سنگینی به توریستی آفریقا وارد کرد؛ به خصوص که آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا در بیشتر کشورهای آفریقایی زیر 1000 نفر بوده است. بر اساس این ممنوعیت، توریستانی که به هر کشور آفریقایی سفر می کردند، باید برای دو هفته قرنطینه می شدند. با این حال، وری نیکول می گوید:

آینده روشنی در انتظار کسانی است که در پی برترین تعطیلات عمرشان هستند. مهاجرت بزرگ سال جاری بهتر از هر سال دیگری بوده و نوآوری های بزرگی در حال اجرا است. مردم از این زمان استفاده نموده اند تا صنعت توریستی را برای حضور ما آماده نمایند. البته که سفر سافاری عمدتا در فضای باز انجام می گردد.

چشم انتظاری برای سفر به اروپا

آیا مقاصدی وجود دارند که به علت آسیب زیاد ناشی از کرونا فعلا قصد سفر به آن ها را نداشته باشید؟ با وجودی که آمریکا در صدر جدول مرگ ومیر ناشی از ویروس کرونا قرا دارد؛ بر اساس داده های جان بیوان به نظر می رسد که توریستان بی صبرانه مشتاق سفر به آمریکا هستند. او فکر می نماید که این خوش بینی احتمالا به وعده های بایدن برای مهار کرونا ارتباط دارد؛ هرچند او خاطر نشان می نماید اروپا که در مرکز همه گیری قرار گرفته است، شاید برای مسافران کشورهایی که کرونا را بهتر کنترل نموده اند، چندان مجذوب کننده نباشد. با این حال، تام جنکینز (Tom Jenkins)، مدیرعامل انجمن اپراتورهای تور اروپا (ETOA) ضمن مخالفت با این نظر می گوید:

وقتی به شما می گویند، کاری را انجام ندهید، برای انجام آن ترغیب می شوید؛ بنابراین، اگر در برای یک سال به اروپا نرفته اید، برای رفتن به این کشورها مصمم خواهید بود. تا به امروز کشورهای اروپایی را به این میزان خالی از توریست ندیده اید، هرگز با چنین قیمت های رقابتی روبرو نشده اید و هیچ گاه دوباره این ماجرا را تجربه نخواهید کرد. پس تقاضای نهفته واقعی برای سفر به اروپا وجود دارد.

او می گوید با توجه به سفرهای زیادی که از سال 2020 به 2021 به تعویق افتاده اند و بر اساس داده موتورهای جستجو که علاقه زیاد برای سفر از قاره های دیگر به اروپا را نشان می دهند، اپراتورهای تور چشم انتظار یک سال نسبتا خوب هستند. از آنجا که انتظار نمی رود تعداد توریستان تا سال 2022 به شرایط عادی برگردد، این قاره خیلی خالی تر از هر زمان دیگری خواهد بود. با این حال، او هشدار می دهد که هیچ انگیزه ای در صنعت توریستی وجود ندارد؛ هیچ کس راهی سفر به اروپا نیست و از همین رو دیگران را برای این کار ترغیب نمی نماید. در دوره پس از واکسن کرونا، همه چیز به ایرلاین ها بستگی دارد تا پروازها را افزایش دهند و همین مقاصد توریستی که خود را برای میزبانی از توریستان آماده نمایند. وی می گوید:

شهرها تقریبا به سرعت به حالت قبل از کرونا برمی گردند؛ هرچند که این امر شاید کار ساده ای نباشد.

سفر بدون تماس فیزیکی

جان بیوان معتقد است حتی با وجود یک واکسن احتمالی، تجربه سفر تغییر نموده است؛ به ویژه در فرودگاه ها که به نظر او، ایرلاین ها تا حد زیادی به طرف تجربه غیرلمسی حرکت خواهند کرد. بیوان فکر می نماید که قانون ناشی از کرونا برای پیاده شدن ردیف به ردیف ادامه یابد که اتفاق بسیار خوبی است. او می گوید:

در ماه اوت با ایرلاین ایزی جت به یونان پرواز کردم که فوق العاده عالی بود. از ما خواستند که روی جایگاه خود بنشینیم تا ردیف جلوی ما خالی گردد؛ هیچ همهمه و فشار وحشتناکی برای زوتر پیاده شدن وجود نداشت و همه چیز آرام بود.

او باور دارد که محدودیت های اعمال شده برای بوفه غذا و کارکنانی که غذاها را در اختیار مسافران می دهند، تا زمانی که مردم احساس راحتی بیشتری نمایند، به قوت خود باقی خواهد ماند. این موضوع درباره رعایت فاصله اجتماعی نیز صدق می نماید. جان بیوان می گوید:

به نظرم برای مدتی طولانی، بیشتر مراقب خواهیم بود. تا مدت ها با افراد غریبه دست نمی دهیم یا آن ها را در آغوش نمی کشیم.

تداوم انعطاف پذیری

انعطاف پذیری، یکی از نتایج مثبت همه گیری کرونا است. بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده برای سال 2021 کاملا منعطف هستند و این طور به نظر می رسد که این فرایند حداقل در کوتاه مدت تا میان مدت ادامه خواهد یافت. مارچنت می گوید:

صنعت توریستی از ابتدای همه گیری توانسته با درجه های مختلفی از موفقیت از عهده استرداد وجوه توریستان برآید. فکر می کنم مسافران نسبت به آنچه که رزرو می نمایند و انتظاراتی که دارند، آگاهانه تر عمل خواهند کرد. تامین نمایندگان باید توانایی ارائه پیشنهادهای انعطاف پذیر را داشته باشند؛ ضمن اینکه مشتری انتظار شفافیت را دارد.

سایت Black Tomato طبق سیاستی تازه، برای بیشتر رزروهای نو خود تا 30 روز قبل از موعد مقرر، استرداد کامل وجه را پیشنهاد داده است و با اینکه مارچنت نمی داند این سیاست تا چه مدت ادامه دارد؛ می گوید که این یک اتفاق زودگذر و کوتاه مدت نخواهد بود.

بیوان نیز با انعطاف پذیری موافق است و آن را عامل احیای صنعت توریستی می داند. با توجه به انعطاف پذیری که ایرلاین ها ارائه می نمایند، مخاطره زیادی برای رزرو وجود ندارد. تنها توصیه او به مسافران این است که به محض تماشا پیشنهادی با شروط انعطاف پذیر، آن را رزرو نمایند؛ چراکه ظرفیت ایرلاین ها در سال 2021 همچنان پایین خواهد بود.

تلنگری برای همه ما

همه گیری کرونا می تواند نتایج مثبتی نیز به همراه داشته باشد. دکتر نیکلسون فکر می نماید منابعی که به فراوری واکسن اختصاص می یابد، به مبارزه با بیماری های دیگر یاری می نماید و از واکسیناسیون بهتر در برابر ویروس هایی از جمله ابولا حکایت دارد. به باور او نگرش خود مسافران نسبت به سلامتی در طول سفر نیز ارتقا می یابد. دکتر نیکلسون در ادامه می افزاید:

مردم اکنون نسبت به بیماری های عفونی آگاهی بیشتری دارند. قبل از همه گیری، تعداد مسافرانی که مشاوره قبل از سفر را رزرو می کردند، بسیار کم بود؛ به طوری که ممکن بود بدون انجام مشاوره به خارج از کشور بفرایند. در صورتی که واکسن اجباری گردد، آن ها باید مشاوره بگیرند و ما می توانیم در خصوص سایر خطرهای موجود در آن مقصد با آن ها صحبت کنیم. ما در کشورهای غربی، موضوع های مهم را جدی نمی گیریم؛ اما شاید اکنون مردم به خطر ویروس ها پی برده باشند. این اتفاق تلنگری برای همه بوده است و درباره ویروس شناسی بیشتر می دانیم که می تواند به ما یاری کند.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1789

به "آیا واکسن کرونا صنعت گردشگری را نجات می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واکسن کرونا صنعت گردشگری را نجات می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید