اندیشکده، اتحادیه اروپا بخاطر کرونا با بحران تاریخی مالی رو به رو است

به گزارش مجله زیتوا، در زمانی که مقامات بهداشتی آمریکا نسبت به زمستان تیره کرونایی در این کشور هشدار می دهند، سیاستگذاران مالی نیز متوجه تشکیل ابرهای تیره قبل از توفان مالی در اروپا و معانی آن برای دورنمای مالی دنیا شده اند.

اندیشکده، اتحادیه اروپا بخاطر کرونا با بحران تاریخی مالی رو به رو است

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا زمستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دزموند لکمن، عضو ارشد اندیشکده آمریکن اینترپرایز و معاون سابق صندوق بین المللی پول در امور توسعه و آنالیز سیاسی در گزارشی که در وبسایت این اندیشکده و نشریه نشنال اینترست منتشر شد، نوشت: چیزی که اقتصاد ضعیف و به شدت مقروض اروپایی اکنون به هیچ وجه نمی خواهد با آن روبرو گردد شوک دیگر در بخش عرضه است که می تواند منجر به رکود مضاعف و همچنین دوره طولانی از تورم قیمتی گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

نویسنده این مقاله می افزاید: با این حال این دقیقا همان تهدیدی است که موج جدید از پاندمی کرونا اکنون برای اروپا به همراه دارد. این نه برای بهبود اقتصاد اروپا و نه برای اقتصاد دنیای خوش آیند نیست. این امر به ویژه با توجه به سهم عظیم اروپا در اقتصاد دنیای و خطر واقعی مبنی بر وجود یک دور دیگر از بحران بدهی حاکمیت منطقه یورو صدق می نماید.

بنا بر این مقاله، اقتصاد اروپا حتی قبل از آخرین موج همه گیری کرونا نیز شرایط مطلوبی نداشت. در حالی که اقتصاد در اوایل سقوط خود در بهار سال جاری، جهش قابل ملاحظه ای را تجربه نموده است اما هنوز هم بسیار پایین تر از سطح قبل از همه گیری است. در نتیجه، اکنون به شکل تورم بروز نموده است.

در عین حال، کسری بودجه اروپا به دلیل اقدامات جسورانه مالی که برای مبارزه با همه گیری و همچنین کاهش درآمد مالیات در اقتصاد ضعیف تر اجرا شده ، افزایش یافته است. با عظیمتر شدن کسری بودجه، سطح بدهی های عمومی در کشورهای بسیار بدهکار مانند ایتالیا ، پرتغال و اسپانیا سر به فلک کشیده و به سطح و رکورد دوران پس از جنگ رسیده است. این امر اکنون تردیدهایی درباره توانایی های این کشورها در پرداخت بدهی های خود ایجاد نموده است.

این مقاله با اشاره به موج دوم از همه گیری کرونا، نوشت: موج دوم اکنون این تهدید را به همراه دارد که رکود مالی اروپا دو برابر گردد. این امر مسئله تورم منطقه یورو را بدتر می نماید. به نظر می رسد این امر به ویژه با توجه به اینکه فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هم اکنون مجبور شده اند به طور قابل ملاحظه ای محدودیت های اعمالی پیشین خود را بار دیگر اعمال نمایند، صدق می نماید. همانطور که برطرف محدودیت های مالی باعث جهش اقتصاد آن کشورها شد، اکنون دنیا باید منتظر این امر باشد که اعمال مجدد محدودیت ها ناشی از شیوع مجدد ویروس کرونا باعث بازگشت اقتصاد اروپا به رکود مالی گردد.

این گزارش می افزاید: برداشتن اقدامات فراتر در اقتصاد اروپا در کنار یک دوره طولانی از افزایش قیمت ها به منزله افزایش باری است که هم اکنون بر دوش بخش خدمات بدهی منطقه یورو قرار گرفته است و کار را برای کشورهایی مانند ایتالیا ، پرتغال و اسپانیا برای خروج از مسائل ناشی از بدهی، دشوارتر می نماید. همانطور که در تجربه 2010 آنها از ریاضت بودجه بخاطر بحران بدهی خالص منطقه یورو معین شد، هر کوششی که از سوی این کشورها برای بهبود امور مالی عمومی به وسیله سخت گیری در بودجه صورت می گیرد، تنها به تعمیق رکود مالی آنها منجر خواهد شد. این کشورهای منطقه یورو که این منطقه آنها را از ارزهای ملی خود محروم نموده، در موقعیتی نخواهند بود که بتوانند ضربه مالی ناشی از ریاضت مالی را با کاهش نرخ بهره یا به وسیله توسل به استهلاک ارز کاهش دهند.

به نوشته این نویسنده، رکود مالی مضاعف همچنین می تواند کارزار بانک مرکزی اروپا (ECB) در برابر تورم را بسیار پیچیده کند چه برسد به این که امکان برآورده کردن هدف تورم نزدیک به 2 درصد را فراهم کند. با توجه به اینکه نرخ بهره اروپا در حال حاضر در محدوده منفی است هرگونه کوشش در کاهش نرخ بهره خطر ایجاد فشار بیشتر بر بخش بانکی اروپا را به همراه خواهد داشت؛ بخشی که در حال حاضر به اندازه کافی شنماینده و متزلزل است. در عین حال، هرگونه کوشش برای افزایش شدید برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا، منجر به یک واکنش شدید سیاسی علیه چنین فعالیت هایی به ویژه در آلمان ، عظیمترین سهامدار بانک مرکزی اروپا، خواهد شد.

در این مقاله آمده است: اساساً، منطقه یورو راه چارهی برای خروج از شرایط مالی ناخوشایند فعلی دارد. این راه چاره عبارت خواهد بود از حرکت سریع به سمت تشکیل یک اتحادیه مالی تمام عیار. چنین اقدامی امکان ارائه یک بسته محرک مالی عظیم در سراسر منطقه برای اروپا را فراهم می نماید، این همان حالتی است که آمریکا نیز هر از گاهی به آن گرفتار می گردد. این می تواند راهی برای دور زدن محدودیت های موجود بر محرک های بودجه ای باشد که سطح بدهی بسیار بالایی برای آن دسته از کشورهایی اعمال می نماید که در حاشیه منطقه یورو هستند.

در انتهای این مقاله تصریح شده است: به هر حال این راه چارهی نیست که به این زودی شدنی باشد. این امر نه فقط به این خاطر است که مقاومت سیاسی قوی از سوی آلمان نسبت به نظریه تشکیل اتحادیه مالی اروپایی وجود دارد. بلکه چنین مخالفتی با این ایده از سوی چهار کشور اتریش، دانمارک، هلند و سوئد نیز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1027

به "اندیشکده، اتحادیه اروپا بخاطر کرونا با بحران تاریخی مالی رو به رو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، اتحادیه اروپا بخاطر کرونا با بحران تاریخی مالی رو به رو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید