دیپلمات آمریکایی درباره همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست افشاگری کرد

به گزارش مجله زیتوا، ایرنا نوشت: مسئول کنسولی پیشین آمریکا در شهر جده عربستان گفت: دستگاه های امنیتی آمریکا، افراط گرایان وابسته به القاعده را در عربستان جذب کردند و زمینه ساز حملات 11 سپتامبر در آمریکا شدند.

دیپلمات آمریکایی درباره همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست افشاگری کرد

مایکل اسپرینگمن به مناسبت سالروز حملات 11 سپتامبر، بخشی از خاطرات خود از ارتباط دستگاه دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا با افراط گرایان را بازگو کرد و اضافه نمود: هیچ گاه تحقیق شفافی درباره عوامل و دلایل حملات 11 سپتامبر که نتایج آن در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد، صورت نگرفت.

اسپرینگمن بین سال های 1366 تا 1368 خورشیدی مسئول امور صدور ویزا در کنسولگری آمریکا در جده بود. او بخشی از همکاری نزدیک آمریکا و نیروهای افراطی را که خود از نزدیک شاهد بوده است، روایت می نماید که گوشه ای بسیار کوچک، اما با اهمیت و مستند، درباره همکاری طولانی آمریکا و عربستان برای پایه گذاری و گسترش شبکه ای از افراط گرایان است که امروز پدیده هایی همچون داعش از دل آن متولد شده اند.

وی در این گفت وگو اضافه نمود: در دوران کار در کنسولگری آمریکا، با صدور ویزا برای بعضی اشخاص مشکوک به فعالیت های افراط گرایانه مخالفت کرد و در نتیجه آن مورد بازخواست وزارت خارجه آمریکا نهاده شد و متهم به اخلال در روند جذب نیرو برای آموزش از سوی سازمان های امنیتی آمریکا شد.

این دیپلمات سابق آمریکایی که می گوید به دلیل اعتراض به روند پر ابهام صدور ویزا آمریکا برای اشخاص مشکوک به ارتباط با گروه های افراطی از وزارت خارجه آمریکا اخراج شده است، تاکید نمود ریشه حملات 11 سپتامبر به خاک آمریکا را باید در دوران جنگ سرد و همکاری واشنگتن با گروه های مجاهدین ضد شوروی جست وجو کرد.

تردد تروریست ها به کنسولگری آمریکا

اسپرینگمن ادامه داد: در آن موقع دستگاه اطلاعاتی آمریکا به دنبال جذب نیرو برای نیروهای مجاهدین در افغانستان بود که با نیروهای شوروی بجنگند.

وی افزود: کنسولگری ما در جده در عمل، مرکز فعالیت های اطلاعاتی بود. بیشتر کارکنان آن از سازمان سیا و سازمان امنیت ملی بودند که وظیفه ارسال و دریافت پیغام های رمز را داشتند. آنها برای ترتیب سفر به خاک آمریکا، بعضی اشخاص را نزد من می فرستادند.

این دیپلمات سابق آمریکایی یادآور شد: نظر من این بود که این اشخاص واجد شرایط نیستند و درخواست ویزا آنها را رد می کردم. این افراد نمی توانستند ثابت نمایند که قصد بازگشت از ایالات متحده را دارند. البته من گزارش این موضوع را به واشنگتن هم می فرستادم.

اسپرینگمن اظهار کرد: این افراد به دنبال ویزا بودند، تروریست های مربوط به اسامه بن لادن بودند که قرار بود برای دریافت آموزش از سوی سیا به ایالات متحده گسیل شوند. من به مقامات بالا در چندین نهاد اعلام شکایت کردم، اما همه آنها بی پاسخ ماند.

وی با اشاره به اینکه جدا از شهروندان سعودی، شهروندان کشورهای دیگر با گرایش های افراطی نیز به کنسولگری رفت و آمد داشتند، گفت: یک بار 2 پاکستانی نزد من آمدند و آنها می خواستند به یک نمایشگاه تجاری قطعات خودرو در آمریکا بروند. در مرحله پرسش و پاسخ متوجه شدم آنها نه می توانند نام این نمایشگاه را بگویند و نه شهری را که قرار بود در آن نمایشگاه برگزار بگردد.

مسئول کنسولی پیشین آمریکا در جده اضافه نمود: من درخواست ویزا آنها را رد کردم اما مامور پرونده آمد و گفت ویزا بدهید؛ گفتم نه، صلاحیت آنها رد است. پاسخ داد متاسفم، ولی ما به آنها نیاز داریم؛ وقتی به سفارت در ریاض شکایت کردم ، به من گفته شد که ساکت باشم، دلایلی برای این کار وجود دارد.

اسپرینگمن خاطرات خود را در کتابی جنجالی با عنوان ویزا برای القاعده منتشر کرد

القاعده و داعش ادامه سیاست جنگ سرد

این اشخاصی که قرار بود به آنها ویزا آمریکا داده گردد، چه کسانی بودند؟

اسپرینگمن پاسخ داد: همه نوع بودند، عرب و غیر عرب؛ حتی از کشورهای آسیایی. آنها قرار بود به مراکز نظامی آمریکایی در ساحل شرقی ایالات متحده فرستاده شوند تا برای شلیک به هواپیماهای شوروی و انفجار آموزش ببیند.

وی توضیح داد: پس از شکل گیری این گروه از تروریست های حرفه ای، آمریکا فکر کرد که می تواند نه تنها علیه شوروی بلکه علیه دیگران از آنها بهره برداری کند. در سال های بعدی این جریان ادامه پیدا کرد، ولی هر بار با اسم تازه ای ظهور یافت.

این دیپلمات پیشین آمریکا یادآور شد: یک بار مجاهدین افغانستان نامیده می شد، بعدا القاعده شد و پس از آن داعش. در واقع جوهر همه آنها یکی بود. آنها از یوگسلاوی تا عراق، سوریه و لیبی نقش آفرینی کردند.

برکنار شدم

اسپرینگمن درباره واکنش مقام های وزارت خارجه و سازمان های امنیتی آمریکا گفت: مقام های امنیتی از اینکه من ویزا صادر نمی کردم بسیار برآشفته شدند. دلیلش هم این بود که آنها این اشخاص را برای آموزش های پیچیده نظامی می خواستند به ایالات متحده بفرستند.

وی توضیح داد: شینا استاینگر که پس از من کنسول در جده شد، برای 11 تا 15 نفر از این شهروندان سعودی که درخواست هایشان را من رد نموده بودم، ویزا صادر کرد. من حتی از او درباره این کارش پرسیدم و او به من جواب سربالا داد. به من گفت که من کار بدی نکردم. کاری را که از من خواسته شده بود، انجام دادم. البته او نگفت منظورش چه کسانی است. با این همه، او در وزارت خارجه ماندگار شد، ولی من برکنار شدم.

این دیپلمات پیشین با تاکید بر اینکه به دلیل طرح این شکایت ها از وزارت خارجه اخراج شده است، گفت: برای این بود که من مساله را نه تنها در ریاض، بلکه در واشنگتن هم پیگیری کردم. من حتی به اداره بازرسی دولتی هم رفتم. همین طور با نمایندگان کنگره دیدار کردم اما هیچ توجهی به شکایت من نشد.

تحقیق واقعی درباره 11 سپتامبر انجام نشد

آیا فکر می نماید که نهادهای حکومتی آمریکا در طراحی حملات 11 سپتامبر نقش داشتند یا اینکه واقعا پیش بینی نمی کردند این گروه ها و افراد خاتمه علیه خود آمریکا دست به کار شوند؟

این دیپلمات پیشین آمریکا پاسخ داد: من فکر می کنم خطای محاسباتی نبود. در واقع پشت جذب و استفاده از این نیروهای افراطی، طرح و برنامه وجود داشت. آمریکایی ها فکر می کردند که از یک جریان بسیار به درد بخور پشتیبانی می نماید که اجازه تسلط بهتری در منطقه می دهد.

اسپرینگمن ادامه داد: اینکه 11 سپتامبر کار داخلی بوده یا اینکه نتیجه اشتباهات و گام های نادرست، پاسخی برای آن وجود ندارد زیرا هیچ تحقیقات واقعی درباره آن صورت نگرفته است. یک گروه از وکیلان خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر، پرونده حقوقی به جریان انداختند تا اسامی همه اشخاص متهم در این حملات علنی گردد. این پرونده در نیمه راه متوقف شد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 84

به "دیپلمات آمریکایی درباره همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست افشاگری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات آمریکایی درباره همکاری واشنگتن و ریاض در استخدام تروریست افشاگری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید