واکنش ائتلاف متجاوز و مقام های ریاض به اعلام خودمختاری در جنوب یمن

به گزارش مجله زیتوا، ائتلاف متجاوز به یمن و مقامات مختلف عربستان سعودی خواهان لغو خودمختاری نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن و کوشش برای اجرای توافق ریاض شدند.

واکنش ائتلاف متجاوز و مقام های ریاض به اعلام خودمختاری در جنوب یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اعلام خودمختاری نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن واکنش ائتلاف متجاوز به یمن و همچنین مقام های مختلف عربستان سعودی را در پی داشته است.

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در شامگاه ششم اردیبهشت همزمان با بیانیه رئیس این شورا -مقیم در امارات- درباره اعلام خودمختاری در جنوب یمن، تحرکات نظامی خود را در عدن شروع کردند.

بر اساس گزارش عربی 21، ائتلاف سعودی بامداد امروز (دوشنبه) در واکنش به این موضوع بیانیه ای صادر و از شورای انتقالی خواست از تصمیم خود صرف نظر کند.

ائتلاف متجاوز خواهان لغو اعلام خودمختاری در جنوب یمن شد و آن را در تناقض با توافق ریاض خواند.

در این بیانیه ادعا شده است: گام های عملی برای اجرای توافق ریاض اتخاذه نموده و اتخاذ خواهیم کرد. همه باید منافع ملت یمن را بر دیگر منافع ترجیح دهند و در راستای تحقق هدف بازگرداندن دولت، سرانجام کودتا و مقابله با گروه های تروریستی کار نمایند.

واکنش مقامات سعودی

خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان نیز در واکنش به این موضوع گفت: تسریع در اجرای توافق ریاض مسؤولیتی ملی بر دوش دو طرف است.

وی سپس مدعی شد، عربستان سعودی همیشه بر امنیت و ثبات یمن، بازگشت شرایط طبیعی و اجرای توافق ریاض اصرار داشته است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان هم بر اجرای توافق ریاض تأکید کرد و گفت، این توافق که مورد استقبال جامعه بین الملل و سازمان ملل قرار گرفته فرصتی برای تحقق امنیت و ثبات است.

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی هم در توییتر خود خواهان اجرای توافق ریاض شد و اضافه نمود: با ین موضوع به شدت مخالفیم که منافع ملت یمن (تضمین شده با توافق ریاض) به میدانی برای مزایده مواضع و تحرکاتی تبدیل گردد که فرصت های مثبت برای زندگی همراه با امنیت و ثبات را در مناطق مختلف این کشور عزیز از بین ببرد.

محمد آل جابر سفیر عربستان سعودی در یمن هم اعلام نمود: توافق ریاض راه حلی عملی برای حفظ ثبات یمن، بازگشت سازمان های آن، وحدت صفوف و مقابله با چالش های مالی است.

وی اضافه نمود، عربستان و امارات و کشورهای عضو ائتلاف برای اجرای توافق ریاض و نزدیک کردن دیدگاه ها در فرایند اجرا کوشش می نمایند.

تشکیل هیأت رئیسه شورای انتقالی جنوب در یازدهم می 2017 اعلام شد و ریاست این شورا را عیدروس الزبیدی بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است و پیش تر پست استانداری یمن را بر عهده داشته است. فرماندهی شورای انتقالی جنوب را 26 نفر از جمله هانی بن بریک بر عهده دارد؛ بن بریک به عنوان نائب رئیس شورای انتقالی جنوب نزدیک به مقامات امارات است.

دولت سعودی در دی ماه سال گذشته (1398) پس از ماهها جنگ و درگیری شدید میان دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب، توانست طرفین را در ریاض گرد هم آورد و سران دو طرف را مجبور به امضای توافق ریاض کند. توافقی که از همان روزهای ابتدایی امکان عملی نشدن آن روشن بود و تا کنون نیز عمده بندهای آن اجرا نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 695

به "واکنش ائتلاف متجاوز و مقام های ریاض به اعلام خودمختاری در جنوب یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ائتلاف متجاوز و مقام های ریاض به اعلام خودمختاری در جنوب یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید