پایتخت مسکن مهر بدون فرمانده پیش رفت

به گزارش مجله زیتوا، هرچند سال 1398 وعده ها برای اتمام مسکن مهر در برخی شهرها کاملا محقق نشد اما فرایند پیشرفت کارها نسبتاً مناسب بود؛ البته در این بین قائم مقام وزیر در مسکن مهر سکوت کرد و کمتر دیده شد و حتی حضور قبلی رسانه ای خود در ارائه آمار را هم انجام نداد؛ هرچند آمارهای غیر رسمی از پیشبرد امور حکایت داشت.

پایتخت مسکن مهر بدون فرمانده پیش رفت

جهت دریافت خدمات قیمت در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران، از اواخر دولت دهم 403 هزار واحد مسکن مهر برای استان تهران تعریف شد که بیشترین تعداد در بین استان های کشور بود. حدود 200 هزار واحد آن در شهرهای پردیس و پرند و مابقی به شهرهای اندیشه، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت اختصاص داشت.

بعدها البته به دلیل نبود متقاضی در برخی شهرها تعداد واحدها کاهش پیدا کرد. هرچند مدت هاست قائم مقام وزیر در امور مسکن مهر هیچ نوع آماری از فرایند پیشرفت مسکن مهر ارائه ننموده، برآورد می گردد که هم اکنون کل واحد های مسکن مهر استان تهران حدود 350 هزار واحد باشد.

سال گذشته، نبود شفافیت از شرایط مسکن مهر و برآوردها بر اساس حدس و گمان در شرایطی به اصحاب رسانه منتقل شد که بسیاری از متقاضیان هنوز پس از گذشت 13 سال در انتظار واحد خود به سر می برند.

از گوشه و کنار خبر می رسد که بجز شهرهای جدید، 100 هزار مسکن مهر استان تهران به مرحله انتهای رسیده و فقط 3302 واحد باقی مانده که از این تعداد 1462 واحد بدون متقاضی است و 1475 واحد نیز مرتبط با پروژه های خود مالک است. همچنین از این میزان 365 واحد مرتبط با شرکت های تعاونی است که مشکل حقوقی دارند.

در سوی دیگر فرایند پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید سرعت گرفته است. هر چند با توجه به کمبود منابع دولتی، مسئولان شهرهای جدید صرفاً باید به منابع و امکانات خود تکیه نمایند؛ زیرا سکوت احمد اصغری مهرآبادی به عنوان مقام اصلی در فرماندهی مسکن مهر نشان می دهد او تقریباً در فرایند پیشرفت کارها سیاست سکوت را پیش گرفته است.

شهرهای جدید پردیس و پرند که حالا با توجه به کاهش واحدهای بدون متقاضی از تعداد اولیه پروژه، 172 هزار واحد برای آن هدف گذاری شده به تدریج در حال رونق دریافت هستند. در پردیس از 82 هزار واحد مسکن مهر بیش از 45 هزار تحویل شده و با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان در حال کوچ به این شهر هستند. مدیرعامل عمران این شهر می گوید: در پردیس روزانه 200 واحد به متقاضیان تحویل داده می گردد.

در شهر جدید پرند از 96 هزار واحد اولیه که به دلیل نبود متقاضی حالا به 90 هزار رسیده 70 هزار واحد تحویل شد و 20 هزار باقی ماند. یادمان هست که قرار بود پفراینده مسکن مهر پرند در نیمه اول 1398 بسته گردد اما کمبود منابع دولتی از یک طرف، کمبود انشعابات و خلف وعده برخی دلالان که هرکدام در پرند چندین واحد خریده اند در پرداخت آورده باعث شد این وعده به سال 1399 احاله گردد.

مهم ترین مسئله ای که به طولانی شدن اجرای مسکن مهر انجامید کمبود منابع دولتی بود؛ معضلی که دولت را بر آن داشت تا دست شرکت عمران را برای استفاده از منابع حاصل از تهاتر زمین و فروش عرصه برای تکمیل زیرساخت ها و حتی واحدهای مسکن مهر باز بگذارد.

حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در مورد تامین منابع مورد احتیاج برای تکمیل پروژه های باقی مانده مسکن مهر در شهرهای جدید می گوید: در سرفصل تبصره هشت قانون بودجه سال 98 مبلغ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تکمیل این پروژه ها در نظر گرفته شده است که در حال پیگیری و اخذ این تسهیلات هستیم. ضمن این که قرار است 1050 میلیارد تومان را از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید برای تکمیل مسکن مهر هزینه کنیم؛ موضوع فروش عرصه های مسکن مهر را نیز از فرودین ماه امسال به منظور تزریق منابع به پروژه های زیربنایی و روبنایی شروع نموده ایم و قطعاً تا انتها امسال با استفاده از این منابع، شاهد تحولی در تکمیل سایت های مسکن مهر خواهیم بود.

سید مهدی راهنمایی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در این باره می گوید: برای تکمیل پروژه های مسکن مهر در این شهر جدید به اعتباری بالغ بر 5200 میلیارد تومان احتیاج داریم.

وی با بیان این که ما امسال به امید منابع دولتی برای تکمیل پروژه های شهر جدید پردیس نمانده ایم، تاکید نمود: از این مبلغ 1000 میلیارد تومان را از محل منابع نقدی شرکت عمران پردیس و 1000 میلیارد تومان را نیز از محل تسهیلات تبصره هشت قانون بودجه تامین خواهیم کرد؛ همچنین 800 میلیارد تومان مانده آورده تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان است که این موضوع با همکاری بانک مسکن انجام خواهد شد. مبلغ 1500 میلیارد تومان را به وسیله تهاتر تامین خواهیم کرد و 900 میلیارد تومان نیز از محل پروژه های مشارکتی تامین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 525

به "پایتخت مسکن مهر بدون فرمانده پیش رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت مسکن مهر بدون فرمانده پیش رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید