پیک هفتم کرونا، اردیبهشت می رسد؟

به گزارش مجله زیتوا، آمار ها از افزایش موارد ابتلا و بستری های کرونا حکایت دارد. در تهران هم اندازه مراجعه های سرپایی بالا رفته است.

پیک هفتم کرونا، اردیبهشت می رسد؟

به گزارش روزنامه همشهری، روی سیاه کرونا باز هم در حال نمایان شدن است. شیوع ویروس که از آخرین روز های اسفند سال گذشته با ثبت آمار دورقمی فوتی ها و کاهش قابل توجه تعداد بستری و ابتلای روزانه، کنترل شده به نظر می رسید حالا بار دیگر در حال برداشتن خیز دیگری است. خیز نو کرونا در آمار های روزانه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت پیداست، وقتی که تعداد بستری ها از 200 نفر به نزدیک 500 نفر رسید و آمار ابتلای روزانه هم با جهش قابل توجهی طی 24 ساعت سه هزار و 500 نفر را رد کرد و روز گذشته خودش را به چهار هزار و 615 نفر رساند. فرایند ابتلا و بستری از ابتدای فروردین کنترل شده بود و روی میانگین 250 بستری مانده بود، آمار ابتلا هم بین 1500 تا 2500 نوسان داشت و شمار فوتی ها هم زیر 50 نفر در روز را تجربه کرد و در دوازدهمین روز فروردین به 36 نفر هم رسید.

با این همه، اما روز گذشته در دومین روز متوالی در فروردین، آمار بستری و ابتلا جهش قابل توجهی پیدا کرد. پانزدهم فروردین آمار بستری ها 450 نفر و ابتلای نو روزانه سه هزار و 519 نفر بود و روز گذشته این عدد به ترتیب به 477 مورد و چهار هزار و 615 نفر رسید که نشان از بالارفتن آمار ابتلا و بستری دارد. به گفته متخصصان آمار فوتی ها معمولا دو هفته تا یک ماه پس از بالارفتن تعداد ابتلا افزایش پیدا می نماید؛ بنابراین پایین بودن تعداد مرگ ها نتیجه اتفاقاتی است که در هفته های اخیر اسفند و دو هفته اخیر روی داده و با افزایش تعداد بستری ها به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های سنجش اندازه شیوع، در روز ها و هفته های آینده نوسان آمار در مرگ ها تعیین می گردد.

حالا با توجه به شروع پیک نوی در کشور های اروپایی به نظر می رسد به زودی در کشور هم تحت تأثیر سفر های نوروزی و تجمع ها و در ادامه آن بازگشایی مدارس پیک نوی از بیماری رقم بخورد. این همان هشداری است که حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا، پس از خاتمه تعطیلات به همشهری داد و روز گذشته هم به ایسنا تأکید کرد که اواسط اردیبهشت، احتمال وقوع پیک هفتم کرونا وجود دارد. بر اساس اعلام او نمی توان پیش بینی کرد که پیک بعدی کرونا با چه سویه ای همراه خواهد بود، اما هر چه هست، ویروس برای بقای خود در حال جهش های نوی است. سوری درباره سویه دلتاکرون که ترکیبی از امیکرون و دلتاست هم شرح می دهد و می گوید که این سویه چندان جدی نیست و تأثیر چندانی بر اپیدمی نداشته است. هم اکنون به نظر می رسد ترکیبی از واریانت های امیکرون و دلتا در کشور وجود داشته باشد و احتمالا گردش ویروس در کشور رخ دهد که شانس توسعه موج از نقاط پرتردد و پرتماس بیشتر است.

هشدار نسبت به وقوع پیک نو را تنها این مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا نمی دهد. معاون درمان فرماندهی عملیات مقابله با کرونای تهران هم از افزایش تعداد مراجعان سرپایی کرونا در استان تهران خبر می دهد و در عین حال به فارس می گوید که احتمالا موجی از افزایش موارد ابتلا به کرونا رخ می دهد، اما این که چقدر منجر به بالارفتن موارد مرگ می گردد، قابل پیش بینی نیست. بر اساس اعلام نادر توکلی، افزایش موارد ابتلا در استان تهران از دهه دوم فروردین شروع شد: در 24 ساعت گذشته 3600 مراجعه به کلینیک های تنفسی ثبت شد که نشان می دهد دید و بازدید های نوروزی بر آمار ها تأثیر گذاشته است؛ هر چند که هنوز بستری ها بالا نرفته و موارد فوت همچنان پایین است.

خبر های خوبی از شیوع زیرسویه های نو کرونا در جهان شنیده نمی گردد. بر اساس آخرین خبر های رسیده از چین نوع نوی از زیرسویه امیکرون در این کشور شناسایی شده است. این زیرسویه با برچسب BA.1.1 با سایر انواع ویروس کرونا که توالی یابی شده در چین یا به پایگاه داده جهانی گزارش شده است، مطابقت ندارد و در سوژو، شهری در مجاورت شانگ های چین، یافت شده است. انگلستان هم زیرمجموعه نوی از سویه امیکرون به نام XE را شناسایی نموده است. بر اساس اعلام آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA)، صد ها نفر در این کشور، تا به امروز به XE آلوده شده اند که بخش کوچکی از کل عفونت های کووید در این کشور است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1784

به "پیک هفتم کرونا، اردیبهشت می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیک هفتم کرونا، اردیبهشت می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید