تور اروپا: چرا موج تازه کرونا بار دیگر در اروپا فراگیر شده است؟

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران-با توجه به فرایند صعودی ابتلا به کووید-19 در بیشتر کشورهای اروپایی همزمان با فصل سرما، نحوه غلبه بر ویروس کرونا و دلایل بروز موج تازه بیماری علیرغم واکسیناسیون مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

تور اروپا: چرا موج تازه کرونا بار دیگر در اروپا فراگیر شده است؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از تارنمای روزنامه ایتالیایی اونیره، در نبرد طولانی علیه ویروس کرونا اروپا بار دیگر در مرحله خطرناکی قرار گرفته است. به عبارتی با ظهور سویه خطرناک و بسیار مسری دلتا که تمامی دولت ها و جوامع را دچار تشویش نموده باید گفت بروز موج تازه در این قاره علل گوناگونی دارد.

این روزنامه می افزاید: نخستین عامل پوشش واکسیناسیون است که با توجه به نرخ کنونی افراد واکسینه شده در تمامی کشورها، این اندازه برای متوقف ساختن توسعه ویروس کافی نیست.

دومین مورد نزدیک شدن به فصل سرما است. در واقع با شروع فصل سرما مردم بیش از گذشته مجبور به ماندن در فضاهای بسته می شوند که همین امر آنها را در برابر ابتلا به ویروس آسیب پذیرتر می نماید.

سوم کاهش مصونیت بدن در افراد واکسینه شده با گذشت 6 ماه از تزریق آخرین دز است؛ و در آخر از سرگیری رویدادهای جمعی و کاهش رفتارهای ایمن مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و تهویه مناسب است.

به نوشته اونیره، در تمامی کشورهای اروپایی اوضاع هر روز بیش از قبل رو به مخامت می رود و در بعضی منطقه ها بسیار اسفبار شده است. این شرایط به ویژه در کشورهای شرق اروپا بسیار سیاه است و شرایط در مقایسه با زمان شروع همه گیری هم شدیدتر است. به عنوان مثال در روسیه، بلغارستان، اسلوونی و به ویژه رومانی شرایط ابتلا به کرونا و مرگ و میر فرایند بسیار صعودی دارد.

در این میان باید مخالفت گروه های ضد واکسن را هم در نظر داشت که روز به روز بر تعدادشان اضافه کرده می شود. در ایتالیا نزدیک به هفت میلیون نفر که از گروه های سنی آسیب پذیر هم هستند، در زمره مخالفان واکسن قرار دارند.

از این رو اگرچه دولت ایتالیا تصمیمات درستی در این جهت اتخاذ نموده، اما زمان آن فرا رسیده که مقامات محلی هم وظیفه خود را در رابطه با حفظ سلامت شهفرایندان به جا آورند.

در این میان کنترل برگ سبز در ایتالیا به منظور اثبات تزریق هر دو دز واکسن هنوز به صورت منسجم انجام نمی شود و توجه به نحوه رعایت مقررات در بسیاری از اماکن عمومی و حمل ونقل کافی نیست.

براساس تازه ترین گزارش ها ایتالیا تا به امروز بیش از چهار میلیون و 870 هزار مبتلا و نزدیک به 133 هزار جان باخته را ثبت نموده است. ضمن آنکه تا به امروز 73.6 درصد مردم این کشور اروپایی هر دو دز واکسن کرونا را دریافت نموده اند.

اعمال مجدد محدودیتهای کرونا در کشورهای اروپایی

احتمال شروع موج چهارم کووید-19، کشورهای اروپایی را در شرایط نگران نماینده ای قرار داده و باعث شده که بعضی از این کشورها تدابیر محدود نماینده را برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع در سایه شروع فصل سرما تشدید نمایند.

روزنامه ایتالیایی ایل سوله گزارش داد: صدای پای موج چهارم ویروس کرونا به گوش می رسد و اروپا در این رابطه در صف اول واقع شده است.

این رسانه با توجه به آمار و ارقام اوضاع را نگران نماینده توصیف نموده و نوشت: در اتریش، مقامات در پی افزایش تدابیر محدود نماینده هستند. بر اساس مقررات تازه، افراد بالای 12 سال که هنوز واکسن نزده اند به جز در موارد ضروری مانند کار، خرید و تزریق واکسن اجازه ندارند از منازل خود خارج شوند.

سرایت ویروس در آلمان نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

در فرانسه استفاده از ماسک بار دیگر در مدارس ابتدایی اجباری شده است.

انگلیس بر خلاف سایر نقاط اروپا حرکت می نماید و به دز تقویتی یا یادآوری واکسن کرونا روی آورده است. این یک خبر خوش است، زیرا همه شاخص ها در این کشور رو به کاهش گذاشته است.

هلندی ها در سه هفته آینده قرنطینه جزیی را اجرا خواهند کرد. رستوران ها در این کشور در ساعت 8 شب به وقت محلی تعطیل می شوند و فروشگاه های عرضه نماینده کالاهای اساسی تا ساعت 6 بعد از ظهر باز هستند. بعلاوه تعداد اماکنی که ارائه مجوز واکسن در آنها الزامی است در این کشور افزایش یافته است.

با ورود موج چهارم کرونا، اروپا مقررات را برای افراد واکسن نزده سخت تر نموده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این زمینه نوشت: بعضی از مقامات اروپایی اقدامات تازه در اتریش را بسیار سختگیرانه قلمداد می نمایند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در قبال دستور استفاده از ماسک و مجوز های سلامت مقاومت نموده است.

در آلمان بعضی از استان ها استفاده اجباری از ماسک را شروع و به غیر از تست های منفی برای ورود به مراسم های عمومی تزریق واکسن را اجباری نموده اند.

دولت ایتالیا در روزهای اخیر اعلام نموده که رانندگان تاکسی فقط اجازه دارند دو مسافر سوار نمایند مگر این که آنها افراد یک خانواده باشند و مقامات بهداشتی یا پلیس می توانند از تردد قطارهایی که مسافران درآنها علائم دارند جلوگیری نمایند.

یونان در ماه جاری از افراد واکسن نزده خواسته تست پی سی آر برای دسترسی خدمات عمومی، بانک ها، مغازه ها و سالن ها را ارائه دهند. آنها حین ورود به کافه و رستوران ها نیز باید همین مقررات را رعایت نمایند. دولت یونان گفته در پی اقدامات بیشتری علیه افراد واکسن نزده است.

در فرانسه افراد بالای 65 سال از 15 دسامبر واکسن تقویتی دریافت می نمایند تا اجازه استفاده از رستوران ها، موزه ها و مترو در مسافت های طولانی را داشته باشند.

واکسیناسیون در بیشتر کشورهای دنیا از اندازه مرگ و میر ناشی از کرونا کاسته است اما به نظر می رسد شروع زمستان و بعضی سهل انگاری ها از جمله رعایت نکردن دستورات استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و مهم تر از همه افرادی که در مقابل دریافت واکسن مقاومت می نمایند، بسیاری از کشورها را با خطر شیوع دوباره کرونا روبرو نموده است.

سازمان دنیای بهداشت دلایل تمدید همه گیری کووید-19 را نام برد

مدیر کل سازمان بهداشت دنیای، بیان داشت: به علت نابرابری های دنیای همه گیری کنونی کووید-19 را طولانی نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، تدروس آدانوم گبریسوس مدیر کل سازمان بهداشت دنیای (WHO) اذعان کرد: همه گیری کروناویروس به علت نابرابری های دنیای در دسترسی به واکسن ها و اقدامات بهداشت عمومی متناقض طولانی تر خواهد بود.

وی گفت: شرایط فعلی فضای بیشتری را برای جهش و انتشار عفونت کرونا فراهم نموده است.

رئیس سازمان دنیای بهداشت بعلاوه اضافه کرد، که در مرکز همه گیری کنونی کووید-19، بحران همبستگی وجود دارد که نقص های اساسی در معماری بهداشت دنیای را تشدید نموده است.

گبریسوس به ویژه، به حکومت پیچیده، پراکنده و بودجه ناکافی اشاره نمود.

پیش از این گبریسوس گفته بود که هنگامی که دنیا تصمیم به سرانجام دادن به آن بگیرد، همه گیری تمام می شود.

به گفته وی، دنیا همه ابزارهای لازم را برای شکست این همه گیری از جمله در زمینه بهداشت عمومی و پزشکی در اختیار دارد.

چه زمانی همه گیری کرونا سرانجام می یابد؟

3 سناریوی خوش بینانه، حالت میانه و بدبینانه نشان می دهد که همه گیری بین سال های 2021 تا 2026 سرانجام خواهد یافت.

در حالی که همه موارد ابتلا و پذیرش در بیمارستان ها در انگلیس رو به کاهش است، افزایش شیوع ویروس در اروپا، پوشش ضعیف واکسن و آزمایش در سراسر دنیا و نامشخص بودن سویه های تازه به این معناست که ممکن است اواخر سال 2022 یا حتی 2023، این ویروس دیگر یک تهدید به حساب نیاید.

منابع گفته اند که 3 سناریو وجود دارد که نشان می دهد ماه ها یا حتی سال های آخر همه گیری ممکن است بسته به اثربخشی مداوم واکسن ها، درمان های ضد ویروسی تازه و تهدید انواع تازه و افزایش موارد در انگلیس و دیگر کشور ها باشد.

بر اساس سناریوی خوش بینانه، دنیا بین امسال تا 2023 به شرایط پایدار، به این معنا که ویروس دیگر یک تهدید همه گیر نیست، بلکه بومی شده است، خواهد رسید.

کووید-19 مانند یک بیماری عفونی معمولی که دیگر باعث افزایش شدید در پذیرش یا مرگ و میر در بیمارستان نمی شود، با آزمایش، واکسیناسیون و ضد ویروس ها که موارد جدی را کنترل می نماید، درمان می شود.

سناریوی حد میانه، که محتمل ترین مورد تلقی می شود، نشان می دهد که شرایط پایدار بین سال های 2023 و 2024 به دست می آید.

بر این اساس همه گیری در زمستان ها فشار بیشتری بر بخش های درمانی اعمال می نماید.

این بدان معناست که موارد ابتلا هنوز در بعضی کشور ها بالا خواهد بود و سویه های تازه باعث ایجاد امواج تازه شیوع می شوند، اما به علت ضد ویروس ها، واکسن ها و آزمایش ها جدی نیستند.

این سناریوی میانه، قرنطینه های بیشتر را در بر نمی گیرد، اما در صورت وجود موج های زمستانی کووید، احتمال بعضی اقدامات اضافی مانند اجباری شدن مجدد استفاده از ماسک ها وجود دارد.

بدبینانه ترین سناریو بسیار بعید تلقی می شود، زیرا به این معناست که واکسن ها دیگر در برابر سویه های تازه موثر نیستند و ضد ویروس ها شکست می خورند.

این سناریو شرایط تلخی را ترسیم می نماید که در آن به بعضی از اقدامات اضطراری مانند قرنطینه تا سال 2026 احتیاج است.

این امر به شدت رشد مالی در بسیاری از کشور ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در سراسر اروپا این نگرانی وجود دارد که موج چهارم در زمستان امسال، با افزایش موارد ابتلا در آلمان و فرانسه و قرنطینه نسبی در هلند، بیمارستان های این قاره را تهدید کند.

بعلاوه انگلیس انتظار ندارد که همه گیری کرونا حداقل تا یک سال دیگر به سرانجام برسد.

بازگشت به زندگی در سال 2022

اکونومیست روزنامه انگلیس نیز نوشت: به نظر می آید کووید 19 در سال 2022 سال آینده میلادی، از بین برود. پرنویدترین خبری که بر جبین بسیاری از روزنامه های دنیا از آن جمله نشریه اکونومیست، رفته است. اما مهار تمام عیار آن، بی تردید در سلامت جامعه دنیای، فراز و نشیب هایی خواهد داشت. ادوارد کار نائب سردبیر اکونومیست، در مقاله ای پر صدا می نویسد، پاندمی، نمی میرد، اما محو و زدوده شدنی است. این اتفاقی است که برای کووید 19 در سال 2022 رخ خواهد داد. خیز و فرود که در جاهایی خواهد داشت. مثل سرزمین هایی که از واکسیناسیون، پس مانده اند. البته که متخصصان بیماری های واگیردار، باید در کمین خیزگونه های دیگر آن باشند. با سرانجام گرفتن شیوع و همه گیری ویروس کووید 19 در سال های در راه، همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی معمولی، زندگی به حال معمول بازمی شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1628

به "تور اروپا: چرا موج تازه کرونا بار دیگر در اروپا فراگیر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: چرا موج تازه کرونا بار دیگر در اروپا فراگیر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید