جاذبه های دیدنی شهر تفرش ، مرکزی Tafresh

به گزارش مجله زیتوا، تفرش به فاصله 85 کیلومتری شمال شرقی اراک واقع و در بین رشته کوه هایی محصور است و آب و هوایی بسیار مطبوع دارد ، تفرش شهری پنهان میان چشمه سارها در استان مرکزی است . در این مقاله سعی داریم شما را با جاذبه های گردشگری و دیدنی های تفرش آشنا کنیم در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

جاذبه های دیدنی شهر تفرش ، مرکزی Tafresh

مسجد جامع شِش ناو تفرش

این مسجد از جمله مساجد قدیمی استان مرکزی است که در محله فَم شهر تفرش واقع شده است.بنای اولیه مسجد از آثار دوره سلجوقی است که در دوره های بعد قسمت هایی به آن اضافه شده است.این مسجد دارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحنی مفرح استعلت انتخاب نام شش ناو برای مسجد وجود قناتی در زیر مسجد است که توسط شش عدد ناو در بیرون مسجد و پس از عبور از زیر درخت چناری عظیم و کهن سال ، تقسیم شده و به محله های اطراف جریان پیدا می نماید.قدمت قنات به قرن سوم هجری قمری بازمی گردد.برفراز مقصوره مسجد شش ناو، گنبدی کلاه خود با قاعده ای به شکل هشت ضلعی و ساقی به بلندی پنج متر تماماً از آجر دیده می گردد.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

آرامگاه دکتر محمود حسابی

آرامگاه دکتر محمود حسابی که از نوابغ ایران زمین و نابغه عظیم دنیا علم و اندیشه ایران و دنیا است، پس از 90 سال زندگی پربار علمی در 12 شهریور 1371 در شهر تفرش به خاک سپرده شد که امروزه آرامگاه او در تفرش محل تجمع مراسم مذهبی و رسمی است.

آب انبار بلور

آب انبار بلور در محله قدیمی شهر تفرش قرار گرفته و از دوران حکومت قاجاریه به یادگار مانده است. فضای اصلی مخزن این آب انبار را دوازده ستون، هجده جرز، بیست گنبد و دو غلام گردش مخصوص هوا تشکیل می دهند.

امامزاده ابوالعلی مهدی

امامزاده ابوالعلی مهدی یکی از نوادگان امام جعفر صادق است که از آثار ملی به ثبت رسیده کشور در شهر تفرش نیز به شمار می رود. قدمت بنای این امامزاده متعلق به دوران حکومت ایلخانان بر می گردد و بنا به دلایلی به طور کامل به خاتمه نرسیده است.

چهار طاقی بهاران

چهار طاقی بهاران یا چهار طاقی کبوران مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تفرش، بخش مرکزی، دهستان بازرجان، روستای بهاران واقع شده و این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای خانک

کاروانسرای خانک از آثار تاریخی مربوط به دوران صفویه است که در دهستان خرازان در روستایی به نام خانک در شهر تفرش واقع شده است. این کاروانسرا نیز در خرداد ماه سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

تکیه زاغرم

تکیه زاغرم شهر تفرش مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در تفرش، داخل شهر، محله زاغرم واقع شده و این اثر در تاریخ 9 فروردین 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. زاغزم دومین تکیه ایران بوده و از زمان های دور تا به امروز هر ساله مراسم تعزیه خوانی در آن برگزار می گردد. بنای تکیه متعلق به سال 1236 خورشیدی است و پس از تخریب تکیه دولت تنها تکیه سرپوشیده فعال کشور است. اگر به تکیه زاغرم رفتید زمانی را به قدم زدن در فضای تکیه اختصاص داده و خود را در حال و هوای آن دوران قرار دهید.

چشمه آب معدنی گراو

چشمه آب معدنی گراو (گرّو) در فاصله 5 کیلومتری شهرستان تفرش و میان دو روستای کبوران و طراران واقع شده است. چشمه گراو متشکل از چند قسمت در سطح زمین است که از آن نقاط آب به حالت جوشش از زمین خارج می گردد. آب این چشمه از نوع بیکربناته مخلوط است و به نسبت تقریباً مساوی یون های سدیم و کلسیم دارد.

غار امجک

غار امجک در ارتفاعات کوه امجک و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش در استان مرکزی واقع شده استدر زیر این کوه چشمه ای واقع شده است که از سقف کوه می چکد و به دلیل اینکه جنس سنگ آهکی می باشد بر اثر گذشت زمان دو استلاکمیت (قندیل) به وجود آمده که از سقف کوه آویزان است.غار امجک در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است. ورودی آن دیواره ای به طول 12 متر دارد که برای ورود به آن باید به یاری ابزار از این دیواره گذشت.در آنجا نردبانی به طول ده متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاگیت ها و استلاکمیت ها واقع شده است که به علت اینکه تا به امروز کسی به آن دسترسی پیدا نکرده بکر و دست نخورده باقی مانده و پایین تر از آن دهلیزی با حوض پر آب دیده می گردد.

روستای طاد

جاذبه های طبیعی تفرش در جای جای این منطقه پراکنده اند، بنابراین برای دیدن آنها باید به تدریج از شهر فاصله گرفت. نزدیک ترین این نقاط روستای طاد چسبیده به تفرش است، تاجائیکه می توان آنرا تفرش دانست. عظیمترین ویژگی طاد داشتن باغ های میوه زیاد است که به یمن وجود قنات خوش نفس روستا این چنین قبراق و سرحال ایستاده است. قنات روستا در مرکز روستا واقع شده و آب آن پس از ذخیره شدن در یک استخر عظیم به وسیله جویهای متعددی در باغ های سراسر طاد توزیع می گردد. این قنات وسیله ای طبیعی برای تعدیل هوا، گهواره ای برای پرورش میوه های ناب و خاتمه محیط روح افزا که حاصل آن آرامش روح خسته آدمی است.

آبشار قطره باران

آبشار قطره باران یا کوه باران در استان مرکزی واقع است. آبشار قطره باران یا کوه باران یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفرش است که در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان (کریان) و در 30 کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع شده است. محدوده این آبشار در یک دره عریض واقع شده است و گیاه زیبای پرسیاوشان نیز مانند پوششی سبز دیواره های این آبشار را پوشانده است. وجود یک قنات وریزش مداوم قطرات آب از یک صخره منظره ای بسیار دیدنی ومکانی بسیار باصفا دردل بیابان بوجود آورده که درتمام طول سال پذیرای جمع کثیری از گردشگران از تفرش وشهرهای اطراف میباشد.

منطقه شکار ممنوع بازرجان

منطقه شکار ممنوع بازرجان منطقه ای کوهستانی است که در شمال شرق تفرش قرار گرفته. در این منطقه رودخانه قره چای و 29 چشمه آب جریان دارد و 5 چشمه به عنوان آبشخور برای حیوانات قابل استفاده است. 28 گونه پستاندار در این منطقه زندگی می نمایند که مهم ترین آن ها گرگ، گراز، کفتار، میش، بز، کل و قوچ اند. پوشش گیاهی این منطقه شامل گیاهان علفی، بوته ای، درختچه ای و درختی می گردد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 569

به "جاذبه های دیدنی شهر تفرش ، مرکزی Tafresh" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی شهر تفرش ، مرکزی Tafresh"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید