رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات و سامانه سها

به گزارش مجله زیتوا، مراسم رونمایی از سامانه عدالت همراه در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه با حضور زارع پور، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به صورت مجازی برگزار شد.

رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات و سامانه سها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: امروز در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی رونمایی از برنامه عدالت همراه را داریم که این اپلیکیشن، نسخه تلفن همراه تمام خدمات الکترونیک قضایی خواهد بود و از این طریق در اختیار امور مردم قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در فاز اول، خدمات دادگستری ها را در این برنامه ارائه می کنیم که شامل پنج خدمت است؛ در گام بعد سایر خدماتی که توسط دستگاه قضایی ارائه می شود و بعد از آن خدمات سازمان های تابعه قوه قضاییه از همین برنامک ارائه می شود.

زارع پور ادامه داد: اولین خدمت، ابلاغیه الکترونیک است که مخاطبان می توانند ابلاغیه ها را به صورت الکترونیک و با قابلیت جستجو ببینند. از سویی دیگر اطلاع رسانی در مورد پرونده ها خدمت بعدی است و اصحاب دعوی می توانند تمام پرونده هایی که داشتند یا دارند را مشاهده کنند.

زارع پور یادآور شد: همچنین در این اپلیکیشن نوبت دهی مراجع قضایی را می توان انجام داد که اقدام تحولی در دستگاه قضایی است؛ ما با اولویت دادن به شعب اجرای احکام این خدمت را ارائه می دهیم.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: به همین دلیل، کسانی که نوبت می گیرند، همکاران ما پرونده هایشان را از روز قبل آماده می کنند و ما آمادگی داریم این نوبت دهی را به سایر شعب تسری دهیم.

وی ادامه داد: این سیستم، هوشمند است که ما علت مراجعه را تعریف کردیم و بر اساس آن به افراد اعلام می شود که چه مدارکی را باید در اختیار داشته باشند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: همچنین درخواست گواهی عدم سوء پیشینه نیز از این طریق میسر شد و کسانی که کد ثنا دارند می توانند به راحتی درخواست گواهی خود را در سامانه ثبت کنند.

وی شرح داد: تلاش ما آن است تا در یک تا دو روز کاری درخواست عدم سوء پیشینه را بررسی کنند و گواهی نیز به صورت الکترونیک صادر می شود.

زارع پور تاکید کرد: هر کسی که گذرش به قوه قضاییه نیفتاده نیز می تواند از این نرم افزار استفاده کند و اگر در دعوایی طرف دعوا قرار گرفتند و نمی دانستند، ما آن ها را از این طریق مطلع خواهیم کرد تا رای غیابی برایشان صادر نشود و یا به شکل غیر عادلانه به پرونده آن ها رسیدگی نشود.

وی ادامه داد: کسانی که کد ثنا ندارند نیز می توانند با یکبار مراجعه حضوری این کد را دریافت کنند که البته تا دو هفته آینده احراز هویت از راه دور و ثبت نام الکترونیک از راه دور را نیز راه اندازی خواهیم کرد که اقدام تحولی در قوه قضاییه است و به شکل برخط و آنلاین انجام خواهیم داد.

زارع پور افزود: با این کار نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت کد ثنا وجود نخواهد داشت و حتی خارج نشینان نیز می توانند از این طریق کد ثنا دریافت کنند.

وی یادآور شد: شرکت در نظر سنحی قضایی خدمت بعدی است که پس از بررسی پرونده در دادگاه ما یک پیامک ارسال می کردیم تا در مورد عملکرد همکاران قضایی اظهار نظر کنند که تا به امروز صد ها هزار نفر شرکت کردند و از امروز افراد می توانند با سهولت بیشتری در این نظرسنجی شرکت کنند.

وی در خاتمه از این اپلیکشن رونمایی کرد و گفت: این برنامه در دو نسخه اندروید و ای او اس در اختیار عموم مردم قرار گرفت که البته در این چند روز چند هزار نفر آن نصب کردند.

زارع پور تاکید کرد: ما از هرگونه نقد استقبال می کنیم؛ اما همیشه وقتی یک اقدام تحولی صورت می گیرد ما گذشته را فراموش می کنیم و گاهی نقد ها غیرمنصفانه می شود.

در ادامه زارع پور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر محفوظ بودن اطلاعات تلفن همراه افراد با نصب این برنامه گفت: ما به هیچ وجه با اطلاعات مندرج در گوشی های تلفن همراه کاری نداریم؛ البته برخی از خدمات نیازمند صوت و تصویر هستند یا در آینده نزدیک شرکت در جلسه دادگاه به شکل آنلاین از طریق برنامک همراه عدالت قطعا نیازمند دوربین و میکروفن است مگر اینکه کسی نخواهد از این ها استفاده کند.

وی ادامه داد: حریم خصوصی افراد کاملا حفظ خواهد شد و قطعا اطلاعاتشان کاملا محرمانه خواهد بود؛ حتی اطلاعاتی که با رضایت خود ارسال می کنند و نظرات ارسال شده نیز محرمانه است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امکان استفاده از این نرم افزار از طریق کد ملی وجود دارد یا خیر، گفت: فعلا موضوع نیاز به کد کاربری ثنا وجود دارد که البته به دنبال راه اندازی احراز هویت آنلاین هستیم.

وی درباره کاربردی بودن امضای الکترونیک در این نرم افزار گفت: ما فعلا از مکانیز م هایی مثل رمز یکبار مصرف برای احراز هویت و امضای نیمه دیجیتال استفاده می کنیم و فعلا روی آن کار می کنیم که البته جزء برنامه است تا این اتفاق در آینده رخ دهد.

زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ساختاری برای تجمیع اپلیکیشن ها وجود دارد افزود: ما به دنبال تحمیع خدمات هستیم و قدم اول را در همان قوه قضاییه برداشتیم که حداقل قوه قضاییه یک آدرس داشته باشد.

وی ادامه داد: نگاهمان این است تا در حوزه اپلیکیشن این تجمیع را انجام دهیم؛ در گام بعدی به دنبال آن هستیم که میکروسرویس ها را نه تنها در اختیار اپلیکیشن های مشابه بلکه در اختیار اپلیکیشن های پرکاربرد نیز قرار گیرد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: از اساس باید موضوع احراز هویت از یکجا به شکل یکپارچه صورت گیرد تا از هویت واقعی فرد اطمینان حاصل شود.

زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این نرم افزار چه تعداد از مراجعات حضوری افراد کاهش می یابد، گفت: پیش بینی ما این است که ماهانه 150 تا 200 هزار مراجعه کاهش یابد. این ظرفیت وجود دارد ماهانه چند صد هزار مراجعه حضوری کاهش یابد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کارکنان قوه قضاییه با این تغییر و تحول خود را وفق می دهند، گفت: هر سرویسی که راه اندازی می شود باید ابلاغیه ای باشد تا به شکل یکپارچه در سراسر کشور و با یک وحدت رویه انجام شود. در مورد سرویس هایی که به شکل سراسری رونمایی شده است، این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که برخی رویه های کاری در این سیستم وجود داشته باشد که گا ها از نظر عده ای مشکل محسوب شود.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: ما در مورد دادگاه ها این خدمت را سراسری نکردیم؛ دستورالعمل نحوه استفاده از سامانه ارتباط تصویری برای برگزاری جلسات رسیدگی ظرف یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد و ما زیرساخت های لازم را ابلاغ خواهیم کرد.

زارع پور در خاتمه بیان کرد: برای برگزاری دادگاه آنلاین به طوری که مردم از منازلشان در جلسه حضور داشته باشند، هنوز در فاز اجرای آزمایشی هستیم که در 10 استان آزمایش شده است تا موانع برطرف شود و تا خاتمه سال به سراسر کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1118

به "رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات و سامانه سها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات و سامانه سها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید