منشورهای بازالتی ماکو؛ جاذبه ای کم نظیر در استان آذربایجان!

به گزارش مجله زیتوا، در این مطلب سری به استان آذربایجان زده و به سراغ یکی از بخش های دیدنی این منطقه رفته و در رابطه با منشورهای بازالتی ماکو توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا به آنالیز این مجموعه پرداخته و در خصوص آن صحبت کنیم.

منشورهای بازالتی ماکو؛ جاذبه ای کم نظیر در استان آذربایجان!

کشور ایران مملو از جاذبه های گردشگری و جهانگردی مختلف است و همین مسئله باعث شده تا افرادی که علاقه مند به بازدید از جاذبه های جهانگردی هستند، بتوانند به سراغ شهرهای مختلف ایران و از تمامی این جاذبه های جهانگردی مجذوب نماینده و خاص تماشا نمایند.بخشی از این جاذبه ها، مربوط به جاذبه های طبیعی می گردد که شما می توانید در نقاط مختلف کشور چنین بخش هایی را مشاهده کنید.

معرفی منشورهای بازالتی ماکو

در بخش اول به منظور معرفی و آنالیز منشورهای بازالتی ماکو باید گفت که این جاذبه جهانگردی و گردشگری در استان آذربایجان غربی و در 25 کیلومتری ماکو قرار دارند. پیشنهاد ما این است زمانی که به این منطقه سفر می کنید حتماً به سراغ این جاذبه های گردشگری و جهانگردی رفته و از آن تماشا کنید.

بر اساس آنالیز های اجرا شده ستون های منشوری که در ماکو قرار دارند، یکی از نمونه های کم نظیر در سراسر جهان هستند و این ستون ها حاصل از انجماد گدازه های آتشفشانی در دوره سوم زمین شناسی هستند که حال به این شکل زیبا و خاص تر درآمده و جلوه فوق العاده ای پیدا نموده اند.

همین مسئله باعث شده تا افرادی که علاقه مند به بازدید از جاذبه های گردشگری و جهانگردی مختلف هستند به سراغ این مجموعه رفته و از آن تماشا نمایند.

منشور های بازالتی ماکو چگونه ایجاد شده اند

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما مطرح گردد این است که ستون های بازالتی ماکو چگونه به وجود آمده اند. در راستای آنالیز این مسئله باید گفت این ستون ها به علت انقباض ناشی از انجماد گدازه ها و بعلاوه نیروی کششی در جهت موازی با سطح گدازه و پس از فاصله ای با زاویه 120 درجه از یکدیگر به شکل ستون های شش گوش به خود گرفته و به وجود آمدند.

انجام این فرآیند باعث شده تا امروزه شاهد این ستون های منشوری زیبا و خاص باشیم. مهم ترین ویژگی که منشور های بازالتی ماکو دارند این است که در آن ردیف های منشوری عمیق تر، منظم تر از ردیف منشور های بالایی هستند.

مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فرآیند ایجاد این ستون های زیبا در دوره سوم زمین شناسی اتفاق افتاده است و همین مسئله باعث شده تا در حال حاضر شاهد ایجاد این جاذبه زیبا و خاص در منطقه ماکو باشیم و افرادی که به زمین شناسی و بازدید از جاذبه های گردشگری و جهانگردی طبیعی علاقه مند هستند بتوانند در هنگام سفر به ماکو به سراغ این بخش رفته و از این ستون های شگفت انگیز و فوق العاده تماشا نمایند.

نکات مهم به منظور بازدید از منشور بازالتی ماکو

اگر قصد دارید تا به عنوان یک جهانگرد و گردشگر حرفه ای به سراغ شهرستان ماکو رفته و از منشورهای بازالتی ماکو تماشا کنید، ضروری است تا اطلاعات و دانش خود را در رابطه با این مجموعه به طرز چشمگیری افزایش داده تا در هنگام بازدید از منشور های بازالتی ماکو با مشکل خاصی روبرو نشوید.

به همین خاطر اگر بخواهیم شما را با مهم ترین نکاتی که به منظور بازدید از این جاذبه باید به آن توجه داشته باشید آشنا کنیم می توان به موارد گوناگون اشاره نمود.

در وهله اول باید به این نکته توجه داشته باشید که بازدید از این جاذبه جهانگردی رایگان بوده و نیازی نیست تا به منظور بازدید از این بخش در شهرستان ماکو هزینه ای پرداخت کنید. بعلاوه پیشنهاد ما این است که اگر در پی آن است تا یک بازدید جامع و کامل از این مجموعه داشته باشید حتماً زمانی بین یک تا دو ساعت را برای بازدید از منشور های بازالتی ماکو اختصاص دهید.

به منظور بازدید از منشور های بازالتی ماکو باید به این موضوع اشاره کنیم که جاده ای که شما را به این مجموعه می رساند جاده ماکو - آواجیق است که از کنار این مجموعه عبور نموده و به همین علت شما می توانید با استفاده از این جاده زیبا به سرعت به سراغ منشورهای بازالتی ماکو رفت و از آن ها تماشا کنید.

بازدید از منشور بازالتی ماکو

پس از رسیدن به این مجموعه شما می توانید در اقصی نقاط آن ستون های لایه ای از گدازه های سرد شده را مشاهده کنید که جلوه فوق العاده ای داشته و می تواند چشم شما را به خود خیره کند.

بعلاوه در هنگام بازدید از این ستون ها می توانید بند بند بودن آن ها را به صورت کامل مشاهده کنید که این بند بند بودن ستون ها جلوه شگفت انگیزی به آن داده است.

از سوی دیگر اگر قصد دارید تا به نزدیکی این ستون ها رفته و از نزدیک آن ها را مشاهده و آنالیز کنید، ضروری است تا به سمت پایین دره رفته و جهت رودخانه را در پیش بگیرد تا پس از عبور از رودخانه و رفتن به سوی دیگر آن بتوانید به این ستون ها از نزدیک دسترسی پیدا کنید.

البته نباید از این موضوع بسیار مهم غافل شوید که در زمان پر آبی رودخانه به هیچ عنوان توصیه نمی گردد که به آن سوی آب رفته و از نزدیک ستون ها را مشاهده کنید، چرا که ممکن است در هنگام عبور از رودخانه با مشکل روبرو شوید.

به همین علت در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که حتما نکات ایمنی را رعایت نموده و از فاصله دور اقدام به تماشا منشورهای بازالتی ماکو کنید. توجه به این نکات بسیار مهم به شما یاری می نماید تا سفری فوق العاده به ماکو داشته باشید و بتوانید با یک بازدید عالی از این جاذبه گردشگری و جهانگردی لحظات فوق العاده ای را در این منطقه سپری نموده و از یکی از زیباترین و خاص ترین جاذبه های طبیعی شهرستان ماکو را مشاهده کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1860

به "منشورهای بازالتی ماکو؛ جاذبه ای کم نظیر در استان آذربایجان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشورهای بازالتی ماکو؛ جاذبه ای کم نظیر در استان آذربایجان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید