میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری

به گزارش مجله زیتوا، در حوزه گردشگری استان مازندارن، جاذبه های فراوانی وجود دارد که هنوز خام و دست نخورده به جای مانده و به گردشگران معرفی نمی گردد.

میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری

در استان مازندران، منابع تاریخی بکری وجود دارد که بعضی از آن ها به جهانگردان معرفی نمی شوند، اما راه حل حفظ میراث، دانش محور کردن جهانگردان و آگاهی جامعه محلی است و پس از آن، تبلیغات در خصوص یک مکان تاریخی در مرحله دوم قرار خواهد گرفت. محمدحسن ذال، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این باره گفته است:

توزیع منطقی و درست جهانگردانی که وارد استان می شوند، برترین راه حل برای حفظ پایداری منابع و توزیع سود اقتصاد جهانگردی است، تا چهره ای زیباتر از مازندران ساخته گردد. بسیاری از جاذبه های میراث در مازندران و در حوزه جهانگردی، هنوز به خوبی شناخته شده نیست.

او در ادامه اضافه نمود:

مازندران در مقابل استان های دیگر همانند اصفهان، از نظر مدیریت جهانگردی به خوبی عمل نکرده و کلیات چرخه جهانگردی در این استان نیازمند تغییر است. با نگاهی اولویت محور و شناختن جاذبه های جهانگردی از دریا، جنگل، جلگه تا کوهپایه ها، جاذبه های جهانگردی میراث و مهماری های سنتی بسیاری مانند قلعه ها، آرامگاه های تاریخی و بناهای مختلف، به ویژه در ساری و آمل وجود دارد.

ذال معتقد است اگر جهانگرد با بینش وارد مکانی مثل گوهر تپه گردد، نه تنها تخریب نمی کند، بلکه باعث پایداری آن نیز خواهد شد. سایت موزه گوهر تپه در تاریخ باستان شناسی شرق و شمال کشور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بعلاوه، در منطقه بلده، مکان تاریخی به نام قلعه پولاد و خانه خان بابا خان وجود دارد که متعلق به دوره قاجار است، اما افراد محلی و جهانگردان کمی آن را می شناسد. برای حفظ چنین بناهایی، باید دانش کافی در اختیار جهانگرد قرار گیرد و با مدیریت درست، این بناها به جاذبه های جهانگردی تبدیل شوند.

عکس: ایسنا

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1700

به "میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید