نگاهی به مسائل هنرمندان صنایع دستی ملایر

به گزارش مجله زیتوا، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به مسائل هنرمندان صنایع دستی ملایر برای شما نگارش شده است.

نگاهی به مسائل هنرمندان صنایع دستی ملایر

ابراهیم جلیلی اظهار کرد: در سطح این شهرستان در حوزه صنایع دستی به طور مستقیم 12 هزار و 300 هنرمند در بیش از 20 رشته فعالیت می نمایند که از جمله این هنرهای دستی رشته مبلمان منبت است.

وی اضافه نمود: از این تعداد حدود 10 هزار و 350 نفر به صورت مستقیم و 30 هزار نفر غیرمستقیم در رشته مبلمان منبت مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت فوق با پیگیری های اجرا شده در 29 فروردین سال 98 ملایر توانست عنوان شهر ملی منبت ایران را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: احراز شرایط و ثبت به عنوان شهر ملی صنایع دستی پیش احتیاج کاندیدا شدن برای احراز عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع دستی است که پس از طی مراحل ارسال پرونده مدارک و درخواست برای شورای جهانی صنایع دستی و متعاقب آن بازدید، مورخ دوم دی سال 98 ارزیابی و تأیید نهایی از سوی ارزیابان بین المللی و شورای جهانی صنایع دستی انجام شد در نهایت در 9 دی سال 98 با تأیید شورای جهانی صنایع دستی، مبلمان منبت ملایر در لیست شهرهای جهانی صنایع دستی نهاده شد.

جلیلی اظهار کرد: به اذعان مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ملایر پیروز ترین تجربه شهر جهانی در کشور است و در کمتر شهری از شهرهای جهانی در سطح بین المللی و ملی این حرکت مستمر و پرکوششی که در ملایر دیده می گردد را شاهد هستیم.

وی درباره اقدامات مهم شهر جهانی مبلمان منبت از شرکت فعالان بخش خصوصی در نمایشگاه بین المللی تهران در سال قبل و سایر نمایشگاه ها، افتتاح چندین فروشگاه و پرداخت تسهیلات، توسعه شهرک صنعتی مبلمان منبت، رشد فراوری و ایجاد اشتغال و...نام برد و اعلام کرد: گرانی مواد اولیه و نبود بیمه حمایتی برای همه هنرمندان از جمله مسائل موجود است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر در ادامه با بیان اینکه ایران یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر تنوع صنایع دستی است، اظهار کرد: 11 شهر و سه روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر و روستای جهانی انتخاب شده اند که دو شهر آن شهر جهانی سفال و شهر جهانی مبلمان منبت در استان همدان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی این شهرها و روستاها در سراسر جهان دارای معروفیت و شناخته شده هستند، گفت: در سالهای اخیر مسئولان و فعالان صنایع دستی در ایران کوشش نموده اند تا شهرهای مختلف ایران که دارای صنایع دستی خاص و شناخته شده هستند را در لیست جهانی شهرهای صنایع دستی ثبت نمایند.

جلیلی عنوان نمود: ثبت جهانی شهرها فرصتی عالی فراهم می نماید تا اهالی بومی این منطقه ها برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند. ثبت جهانی باعث معروفیت بیشتر این صنایع می گردد و منافع مالی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی دارد و یکی از فاکتورهای رشد گردشگری است.

منبع: همگردی
انتشار: 10 دی 1402 بروزرسانی: 10 دی 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2033

به "نگاهی به مسائل هنرمندان صنایع دستی ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مسائل هنرمندان صنایع دستی ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید