گردشگری در نگاه معنوی اساتید ایرانی و خارجی

به گزارش مجله زیتوا، گردشگری و معنویت با آنالیز الگوها و مقاصد مذهبی دنیا و رفتار گردشگران از سوی اساتیدی از هنگ کنگ، مالزی، یونان و ایران تحلیل شد.

گردشگری در نگاه معنوی اساتید ایرانی و خارجی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگاران، پروفسور برایان کینگ از دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در سخنرانی خود که به صورت ویدئویی پخش شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، مسائلی را در مورد انطباق نیازهای معنوی و مذهبی مسافران در اروپا و آسیا مطرح نمود.

او در بخشی از سخنرانی خود، دیدگاه های علمی به ارتباط گردشگری و سفر زیارتی و تأثیر افزایش پویایی مقاصد گردشگری بر بازارهای منبع و زمینه های مذهبی و معنوی اشاره نمود و با آنالیز نتایج مطالعه در یک راستا زیارتی در اسپانیا، اظهار کرد: هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط دنیا از جمله آسیا، راستا زیارتی کامینو د سانتیگو (Camino da Santiago) در شمال اسپانیا را طی می نمایند. شرکت نمایندگان در این مراسم، طیف کاملی از گرایشات معنوی و مذهبی از جمله اعتقادات پرشور مذهبی تا اگنوستیسیم را به نمایش می گذارند.

آنالیز پدیده رو به رشد گردشگری بین المللی کشورهای مسلمان از منطقه آسیا- اقیانوسیه (با موضوع چین، کره جنوبی و ژاپن) بخش انتهایی سخنرانی پروفسور کینگ بود که به لزوم توجه کشورهای مقصد به افزایش خدمات ارائه شده به گردشگران مسلمان برای پاسخگویی به نیازهای معنوی و مذهبی آنها اشاره داشت.

خطوط هوایی و فرودگاه ها فراموش نگردد

آندریاس پاپاتئودورو از دانشگاه آژین یونان در سخنانی گفت: جوامع معاصر در جستجوی معنویت به عنوان راه حلی برای غلبه بر اضطراب و تنگناهای زندگی معاصر هستند و گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی نقش مهمی در این بین ایفا می نمایند.

وی اضافه نمود: بسیاری از مناطق مذهبی و مقدس در مناطق با دسترسی ضعیف قرار دارند که بسیاری از بازدیدنمایندگان به ویژه گردشگران خارجی را از سفر به این مناطق بازمی دارد. توسعه حمل و نقل هوایی تا حدودی به کاهش این مسائل و افزایش ارتباط و تبادل فرهنگی یاری نموده است.

این استاد دانشگاه یونان ادامه داد: آزادسازی بازارهای حمل و نقل هایی در سطح دنیا (از جمله خاورمیانه) به این معناست که خطوط هوایی از آزادی عمل بیشتری برای انتخاب راستاهای پروازی برخوردار هستند. این مسأله فرصت مناسبی را برای رشد و گسترش خدمات آنها فراهم می نماید.

او با اشاره به ظرفیت های بالقوه فرودگاه های ایران از جمله فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، نقش فرودگاه ها و خطوط هوایی در ایجاد شغل و فراوری ناخالص داخلی (GDP) را مورد تاکید قرار داد.

صلح، پیغام گردشگری

محمد بهرامی زاده، معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی ایران نیز درباره همگرایی فرهنگی برای صلح و دوستی به وسیله گردشگری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مهمترین دستاورد گردشگری برای امروز صلح و دوستی است که به وسیله همگرایی فرهنگی پدید می آید و از جمله لوازم آن می توان به پیدایش آرمان های مختلف بین مردم کره خاکی (رفتارهای مشترک) اشاره نمود.

او تاکید نمود: گردشگری معنوی تنها منوط به گردشگری زیارت نیست، بلکه می توان گردشگری معنوی را به دوگونه مذهبی یعنی زیارت و سفر به منظور مناسک مذهبی و غیرمذهبی یعنی مکاشفه، جستجو در معنا، صلح و دوستی تقسیم کرد. در نهایت نیز گردشگری، معنویت و صلح در کنار هم قرار می گیرند.

معضل مراکز خرید اطراف کعبه

دکتر بدرالدین محمد از دانشگاه سینس مالزی نیز با آنالیز نمونه های زیادی از گردشگری مذهبی در آسیا از جمله در لائوس، بالی اندونزی، هند و حتی ژاپن، اظهار کرد: سازمان UNWTO هر سال برنامه های متعددی در حوزه گردشگری برگزار می نماید و حتی در بحث حج نیز فعالیت های زیادی انجام داده است. هر ساله شمار زیادی از مسلمانان برای زیارت خانه خدا به عربستان سفر می نمایند، اما ساخت مراکز خرید متعدد در اطراف خانه خدا اکنون به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. جمعیت زیادی به جای آنکه مشغول زیارت باشند، در این مجتمع ها حضور دارند.

وی ادامه داد: برگزاری فستیوال های مذهبی کارنمودهای مختلفی دارد؛ به عنوان مثال ژاپن به وسیله برگزاری همین فستیوال های مذهبی کشور خود را از افول مالی نجات داد. باید به این نکته توجه گردد که گردشگری مذهبی می تواند برای کشورها از جمله ایران بسیار سودآور باشد.

رسانه و گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات برده اند

ایرج افشار سیستانی، پژوهشگر و استاد ایرانشناسی - نیز با اشاره به نقش رسانه در گردشگری گفت: در این دوره رسانه های دنیا با نشان دادن تصویر سیاه از ایران بزرگترین ضربه را به مردم وارد کردند .در واقع حریفان ایران در این چند سال بسیار پیروز عمل نموده اند ، بنابراین برای دگرگونی نگاه دنیا ضروری است رسانه های ایرانی یاری نمایند.

وی ادامه داد: فرآیند دگرگونی رسانه ها آنقدر پرشتاب است که اگر رسانه های داخلی خود را هماهنگ ننمایند دچار توقف در گردشگری خواهیم شد. همچنین

می توان گفت، هیچ وسیله ای به اندازه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در شکوفایی گردشگری کارا تر و انعطاف پذیر تر یافت نمی گردد. رسانه و گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات برده اند.

دومین کنفرانس بین الملی گردشگری که از روز سه شنبه (26 بهمن) شروع شده، تا روز چهارشنبه در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 342

به "گردشگری در نگاه معنوی اساتید ایرانی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در نگاه معنوی اساتید ایرانی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید