آشنایی با هواپیمای میتسوبیشی؛ خرید احتمالی ایران از ژاپن

به گزارش مجله زیتوا، در شرایطی که خرید هواپیما از بوئینگ به علت کارشکنی های کنگره آمریکا با دست انداز روبرو شده و ابهاماتی که در رابطه با آمدن ایرباس به ایران وجود دارد، به نظر می رسد صنعت حمل ونقل هوایی کشور تغییر جهت داده و دست به دامان سامورایی ها شده اند.

آشنایی با هواپیمای میتسوبیشی؛ خرید احتمالی ایران از ژاپن

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که مقامات شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایرلاین های ایرانی برای فروش 80 فرود هواپیمای 70 نفره منطقه ای به این کشور هستند.این در شرایطی بود که واحد صنایع سنگین میتسوبیشی آنالیز بازار ایران را از سپتامبر سال گذشته، یعنی 4 ماه قبل از لغو تحریم های آمریکا شروع نموده بود؛ تا جایی که در حال حاضر این شرکت ژاپنی با شرکت های ایران ایر و آسمان ایرلاین و بعلاوه مقامات هوایپمایی کشوری ایران در ارتباط است.

در حال حاضر سازمان هواپیمایی ایران در کوشش است ناوگان فرسوده خود را با افزودن بین 400 تا 500 هواپیما در 10 سال آینده مدرن کند و مقامات ایران قصد دارند فرودگاه های تهران را توسعه دهند و این شهر را به قطب هوایی خاورمیانه تبدیل نمایند .

بر این اساس، ایران ایر در حال آنالیز خرید 80 فروند هواپیمای 70 نفره منطقه ای از شرکت میتسوبیشی است تا از آنها در مسیرهای داخلی استفاده کند و مدیران دو طرف در این خصوص در جریان کنفرانس اتحادیه بین المللی حمل ونقل هوایی در دوبلین با یکدیگر رایزنی کردند.البته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در جریان خبرسازی ها در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی برای خرید هواپیما، اعلام نمود که این صحبت ها فقط در حد مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی نیست، بنابراین نمی توان به عنوان یک موضوع جدی به آن نگاه کرد. مقصود اسعدی سامانی با ذکر این نکته که شرکت میتسوبیشی برای نخستین بار اقدام به فراوری هواپیما نموده و هنوز محصولی را فراوری ننموده است،

وی بعلاوه متذکر شد که:

مذاکرات با این شرکت هم مانند دیگر شرکت های سازنده هواپیما از جمله بمباردیر و امبرائر در حد صحبت و حدس است.اما در مقابل، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از خرید 25 فروند هواپیما به قیمت 500 میلیون دلار اطلاع داد .

اصغر فخریه کاشان با اشاره به جزییات مذاکرات خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت کهطبق مذاکرات اولیه قرار است 25 فروند هواپیمای کوتاه برد به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کنیم که بیشتر این هواپیماها برای ایرلاین آسمان است.وی مطرح کرد: برای خرید هواپیماهای کوتاه برد از میتسوبیشی ژاپن ابراز تمایل نموده ایم و علاقه مند هستیم بخشی از ناوگان هوایی کوچک و با برد کوتاه را از ژاپن تامین کنیم.

فخریه کاشان با ذکر این نکته که این هواپیماها مانند هواپیماهای ATR هستند، گفت که در مراحل اولیه مذاکرات هستیم

و دو طرف هنوز هیچ تعهدی به یکدیگر نداده اند؛ البته ژاپنی ها هم برای فروش هواپیماهای MRJ به ایرلاین های ایران ابزار تمایل نموده اند.

در این میان، بخش هواپیمایی میتسوبیشی، از همکاری دولت ژاپن نیز بهره گرفته و امیدوار است از حمایت اقتصادی دولت برخوردار گردد.

شرکت میتسوبیشی ساخت هواپیماهای 90 نفره را در اولویت قرار داده است و اکنون میخواهد تا سال 2019 هواپیماهای 70 نفره عرضه کند. این مذاکرات در شرایطی صورت می گیرد که رقبای شرکت میتسوبیشی نیز در حال بازاریابی برای فروش هواپیماهای خود به ایران هستند.

یکی از آنها شرکت بمباردیه کاناداست که هواپیماهای مدل سی آر جی 200/ 100 و سی آر جی 1000 / 900 / 700 فراوری می نماید. این هواپیماها از خانواده هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری هستند. شرکت امبرائر برزیل نیز برای حضور در بازار ایران ابراز علاقه نموده است. این شرکت هواپیماهای مدل های ایی جت و ایی آرجی 145 / 140 / 135 فراوری می نماید که هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری دو موتوره هستند.بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در آوریل 2008 تاسیس شد و صنایع سنگین میتسوبیشی 64 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در شهرهای آمستردام هلند و پلینو تگزاس دفتر نمایندگی دارد . تروآکی کاوایی، مدیرعامل بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی است .

او می گوید:

این شرکت، هواپیمایی بزرگ تر از میتسوبیشی رجیونال جت فراوری نمی نماید و در شرایطی که شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی یکی از تامین نمایندگان اصلی قطعات برای شرکت بوئینگ است، اما این گروه هواپیماسازی ظرفیت رقابت با شرکت های ایرباس و بوئینگ را ندارند.

صنایع سنگین میتسوبیشی بال های بوئینگ 787 را فراوری می نماید.هواپیمای میتسوبیشی رجیونال جت یک جت مسافربری منطقه ای دو موتوره است که 70 تا 90 نفر ظرفیت دارد.

این هواپیما پس از هواپیمای NAMC YS-11 که در دهه 1960 در ژاپن فراوری شد، نخستین هواپیمایی است که در این کشور طراحی و فراوری می گردد. اولین پرواز این هواپیما در نوامبر 2015 انجام شد و قرار است در سال 2018 به بازار عرضه گردد. قیمت هواپیمایمیتسوبیشی رجیونال جت 70 نفره 34 میلیون دلار و قیمت مدل 90 نفره آن 42 میلیون دلار است.

نگاهی به هواپیمای MRJ میتسوبیشی

شکل طراحی بدنه هواپیما MRJ
شرایط قرارگیری جایگاه در بخش اکونومی هواپیما
شرایط قرارگیری جایگاه در بخش پرمیوم
منبع: کجارو / cann.ir / ایرنا / flythemrj.com
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1685

به "آشنایی با هواپیمای میتسوبیشی؛ خرید احتمالی ایران از ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هواپیمای میتسوبیشی؛ خرید احتمالی ایران از ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید