انتشار شماره تازه نگاه آفتاب

به گزارش مجله زیتوا، شماره پنجم فصلنامه نگاه آفتاب منتشر شد.

انتشار شماره تازه نگاه آفتاب

به گزارش خبرنگاران، این شماره به موضوع عقل در عرفان و در نگاه مولوی اختصاص دارد. در بخش حکمت عقل شناسی مولوی بر بستر عینی گرایی، عقل در فرهنگ مولوی و نسبت خرد در شاهنامه فردوسی با عقل در مثنوی مولوی در نوشتارهایی از مهدی کمپانی زارع، محی الدین قنبری و بتول فخر اسلام مورد آنالیز قرار می گیرد. بعلاوه در این بخش امین رضا نوشین به بازخوانی نسبت شمس و مولانا می پردازد.

در بخش سنجه عبدالحمید ضیایی با نگاهی انتقادی به بازخوانی جایگاه خرد فلسفی در تاریخ تفکر عرفانی می پردازد و در میزگردی با حضور ابوالقاسم فنائی، اردشیر منصوری و حسین کمالی عقل اندیشی های مولوی مورد واکاوی قرار می گیرد. محمدرضا مختار نیز اندیشه مولوی از خرد مزدایی تا عق عقال را مطرح می نماید.

بخش کارنامه که در هر شماره به پرونده یکی از مولوی پژوهان نظر دارد، در این شماره به آنالیز اندیشه ها و آثار علامه جلال الدین همایی پرداخته است. این بخش شامل نوشتارها و گفتارهایی از علی اشرف صادقی، سیدمهدی نوریان، اصغر دادبه، حبیب بشیرپور، نصرالله پورجوادی، جلال الدین کزازی و پیمان طالبی است.

بخش همسایه مروری بر حضور فرهنگی و معنوی مولانا در انگلستان دارد که شامل مطالبی به قلم محمود جعفری دهقی و مسعود فرهمندفر و گفت وگو با حسن جوادی و آلن ویلیامز، ایران شناس و مترجم مثنوی به انگلیسی است.

بخش هفت اقلیم شامل گفت وگو با قطب الدین صادقی درباره نمایشنامه سحوری و نیز گفت وگو با فاروق کیانی در مورد الهامات مولانا در پایکوبی های آیینی است. بعلاوه رضا خرم در این بخش از تأثیرات مولانا بر موسیقی همایون خرم سخن گفته است.

در بخش نقد حال، حسین وحدانی، مهدی کمپانی زارع، قربان ولیئی و محمد شریفی از مواجهه شان با زیست دنیا مولانا گفته اند.

در بخش قفسه، محمد فنایی اشکوری به نقد دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی درباره ماهیت عرفان در کتاب زبان شعر در نثر صوفیه پرداخته است و کتاب زیبایی شناسی صوفیه به قلم سیروس علی زرگر به وسیله علیرضا رضایت معرفی و ارزیابی شده است. بعلاوه در این بخش تازه های نشر در حوزه عرفان و مولوی شناسی معرفی شده است.

بر اساس این خبر، طبق روال هر شماره، خلاصه مجله به سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی، در انتهای مجله در بخش چکیده آمده است.

صاحب امتیاز فصلنامه نگاه آفتاب مؤسسه سروش مولانا، مدیرمسئول و سردبیر آن، مریم موسوی و دبیر تحریریه، اعظم ملک دار است. شماره پنجم نگاه آفتاب را می توانید به قیمت 90هزارتومان از وب سایت نگاه آفتاب به آدرس https://www.negaheaftab.com/ و اینستاگرام به نشانی https://www.instagram.com/negaheaftab یا کتابفروشی های معتبر تهیه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1769

به "انتشار شماره تازه نگاه آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار شماره تازه نگاه آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید