طراحی شاه نشین ویلا: باغ چشمه بلقیس جاذبه توریستی زیبا برای گردش یک روزه

به گزارش مجله زیتوا، یکی از استان های زیبا و خاطره انگیز کشورمان, استان کهگیلویه و بویر احمد است که دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی تفریحی، تاریخی و باغ های زیبا و سرسبز است. یکی از این باغ ها باغ چشمه بلقیس است که می توانید با آن آشنایی برقرار ساخته و خود را برای بازدید از آن آماده کنید. اگر چنین است بهتر است در این سفر خود را با خبرنگاران همراه کنید.

طراحی شاه نشین ویلا: باغ چشمه بلقیس جاذبه توریستی زیبا برای گردش یک روزه

جهت دریافت خدمات طراحی شاه نشین ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ چشمه بلقیس در کهگیلویه و بویر احمد

تا پیش از سال 1323 باغ چشمه بلقیس بیشه زاری پوشیده شده از زبان گنجشک و درخت های بید بود و نخستین بار در سال 1323 اقدام به ساخت آن به شکل کنونی آن گرفته شد. برای این منظور نخست علف ها، درخت های بید و بوته های هرز را کندند و پس از آن به هدایت ساختن چشمه ها با استفاده از لوله و تبدیل به جویبار پرداختند. سپس تمام آن را با سنگفرش پوشاندند و مجموعه ای از درخت های تزیینی به شیوه های گوناگون تهیه و نشاندند. در مکان حوض قدیمی که به مرور زمان به چاله ای شده بود، دوباره یک حوض زیبا ایجاد گشت.

این باغ در سال 1336 ساخته و آماده بهره برداری شد و در سال 1393 دوباره بازسازی گشت که در این اقدام نو باغ نمای کنونی خود را پیدا نمود. برای پیشرفت و توسعه آن از تجهیزات مصنوعی زیادی بهره گرفته شد؛ از جمله آن ها می توان به آبشار مصنوعی و احداث پلهای شیشه ای و سکوهایی فوق العاده در جنب سایبان ها اشاره داشت که تمامی آنها به منظور ایجاد آرامش و آسایش جهانگرد های عزیز انجام شد.

جغرافیا باغ چشمه بلقیس

این مکان در استان کهگیلویه و بویر احمد و در فاصله سه کیلومتری سمت شرقی شهر چرام، و تقریبا 101 کیلومتری خوزستان و 156 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است. بعلاوه جهت دسترسی به این باغ می توانید با استفاده از ماشین شخصی خود و یا اتوبوس داخل جاده چرام - گچساران گشت, کهگیلویه و بویر احمد دارای خطوط ریلی نبوده و جهت سفر به این مکان ضروری است از راستا هوایی استفاده کنید.

معماری باغ چشمه بلقیس

وسعت این باغ تقریبا 55402 متر مربع برآورد می شود که از سمت جنوب به زمین های زراعی، از سمت باختر به باغ جهاد کشاورزی و از شرق به جاده چرام - گچساران متهی می شود. در قسمت شمال غربی این مکان یک قلعه به شکل استوانه واقع شده است که بلندی آن به 15 متر می رسد و دارای ضخامت 7 متر می باشد. بعلاوه در بخش شرقی و محدوده آبشار مصنوعی آن یک صخره بزرگ دارای بلندی 20 متر جاخوش نموده است.

و اما در وسط این مجموعه حوض مرکزی واقع شده است که شعاع آن به 10 متر می رسد و ژرفای آن 5.1 متر می باشد, لازم به ذکر است که این حوض متشکل از 1 خروجی و 2 ورودی می باشد. در کانون حوض قسمتی دایره ای شکل با درختان زینتی پوشیده شده است. درختان کاشته شده در این قسمت تنها درختهای موجود در این باغ نیستند و علاوه بر این درخت های ثمره دار دیگری همانند نارنج، لیموترش، گلابی، سیب، گردو، توت، انجیر و …. در آن موجود است.

امکانات باغ چشمه بلقیس

این باغ تجهیز شده به امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، مغازه های خوراکی و مواد غذایی لازم, و نیز سیستم نوررسانی جهت باغ به خصوص در شب و تامین برق برای پمپاژ کردن آب آبشار می باشد. آبیاری این مجموعه از طریق چشمه های فرعی و اصلی واقع در بوستان صورت می گیرد. در این مکان یک نهر بزرگ واقع شده است که قسمتی از آب را به سمت حوض مرکزی هدایت و در راه خود چندین جوی کوچکتر را شکل داده و به حوض مرکزی می ریزد و در نهایت به حوض مرکزی ریخته و سپس از آن خارج شده و به طرف زمین های کاشته شده برنج چرام رفته و عاقبت به سد شهر ختم می شود.

زمان مناسب بازدید از این باغ

این باغ یکی از باغ های زیبا و مجذوب کننده ایران و استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد دارای هوایی سالم و پاک، محیطی سرسبز و بکر مملو از گیاه های خودرو است که مجذوب کنندهیت آن را دوبربابر می نماید. و اما زمان مناسب بازدید از این باغ را به واسطه رویش گیاهان سرسبز می توان بهار دانست اما نه به این معنا که دیگر فصول خالی از لطف و مجذوب کنندهیت هستند. با توجه به این موضوع که هر فصل زیبایی منحصر به خود را داشته و هر فردی سلیقه ای خاص خود ممکن است گردشگران عزیز فصل دیگری را برای سفر برگزینند.

اقامت در طول سفر

در این مکان حتما با خود دوربین عکاسی همراه بیاورید تا بتوانید به شکار لحظه ها بروید, عکس انداختن در فضاهای سرسبز و زیبای این منطقه می تواند یکی از برترین عکس های آلبوم سفر شما شود. و اما پس از تمام بازدید و دیدن، عکس انداختن و خاطره سازی ها احتیاج به مکانی مناسب برای استراحت و خستگی از تن بیرون کردن دارید, خوشبختانه با ایجاد آلاچیق های واقع در پارک مقابل باغ بنشینید و ضربه سرانجامی لذت بردن از سفر را بزنید در سرانجام نیز در صورت تمایل می توانید برای سفر به هتل های پیرامون شهر چرام استفاده کنید. یا اینکه چادر بزنید.

باغ ها به مکان هایی اطلاق می شود دارای طبیعتی زیبا و چشم نواز پوشیده شده از درختان و گیاهان می باشند، علاوه بر سرسبزی و طبیعت بکر, این مکانها دارای آب و هوایی سالم و دلپذیر و سکوتی روحنواز هستند که برای فرار از همهمه زندگی شلوغ شهری ایده آل به نظر می رسد. باغ چشمه بلقیس دقیقا همان مکانی است که برای دستیابی به این اهداف برگزیده اید اما نکته جالب دیگر این است که در طول شب هوایی خنک و مطبوع تر و سکوت آرامش بخش تری مهمان شما می شود. کم شدن مقدار بارش در کشور این باغ را نیز تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه با کم شدن مقدار بارش این باغ نیز دستخوش تغییرات شده و چشمه های آن خشک تر شده است. بعلاوه در لینک مقابل نیز می توانید با سایر مکان های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد آشنا شوید.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1840

به "طراحی شاه نشین ویلا: باغ چشمه بلقیس جاذبه توریستی زیبا برای گردش یک روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی شاه نشین ویلا: باغ چشمه بلقیس جاذبه توریستی زیبا برای گردش یک روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید