خبرنگاران نخستین پارچه زربافت تربت حیدریه فراوری شد

به گزارش مجله زیتوا، تربت حیدریه- خبرنگاران- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از بافت نخستین پارچه زربافت خراسان رضوی در شهر بایگ تربت حیدریه به عنوان شهر ملی ابریشم کشی کشور اطلاع داد.

خبرنگاران نخستین پارچه زربافت تربت حیدریه فراوری شد

علی محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: این فراوری بعد از ثبت ملی روستای بسک در سال 97 و با هدف تکمیل زنجیره فراوری تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا احیا، آموزش و فراوری صنایع وابسته به ابریشم کشی از جمله ابریشم بافی، زری بافی، نواربافی و سایر دستبافت های سنتی و هنری در دستور کار نهاده شد تا ارزش اضافه نموده و سودآوری این محصول مهم شهرستان به مردم سخت کوش این منطقه بازشود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: در راستای تحقق این اهداف و با همکاری معاونت صنایع دستی خراسان رضوی از تابستان پارسال تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی دوره زری بافی را به صورت فشرده فرا گرفتند.

محمدی اضافه نمود: پس از سرانجام دوره آموزشی و استقرار دستگاه زریبافی در خانه صنایع دستی ابریشم بسک و با همت هنرمندان جوان دوره دیده این پارچه زربافت، پاییز سال جاری بافته شد.

وی اضافه نمود: با توجه به جذابیت فراوان زری بافی و مراحل فراوری پارچه زربافت و اهمیت این رشته و نیز علاقه مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می تواند به جذب فزاینده گردشگران یاری کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه با بیان این که پارچه زربافت از دو محصول ابریشم و طلا تشکیل می شود گفت: وجود هر دو ماده اولیه در منطقه بایگ مزیت بسیار مناسبی برای مقرون به صرفه بودن فراوری این محصول در شهرستان تربت حیدریه است.

محمدی با بیان این که پیشینه و قدمت زری بافی در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی شود و فن زری بافی در دوران صفویه به اوج خود رسید اضافه نمود: برابر اطلاعات تاریخی، پارچه های زری در ادوار مختلف تاریخی به قدری مورد توجه بود که وقتی بازرگانان و تاجران به ایران سفر می کردند، بهترین هدیه و سوغات، تهیه قطعه ای از پارچه زری ایران بوده است.

مردم روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه با سه هزار و 400 نفر جمعیت، حرفه ابریشم کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کردند و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.

شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1081

به "خبرنگاران نخستین پارچه زربافت تربت حیدریه فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخستین پارچه زربافت تربت حیدریه فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید