خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد خبرنگاران

به گزارش مجله زیتوا، نماینده مجلس گفت: طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی که در نوبت آنالیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته بود، عصر امروز با رای اعضای کمیسیون به تصویب رسید.

خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد خبرنگاران

علی خضریان، نماینده مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی که در نوبت آنالیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهاده شده بود عصر امروز با رای اعضای کمیسیون به تصویب رسید.

وی گفت: کلیات طرح در کمیسیون آموزش تصویب و برای آنالیز در نوبت جلسه صحن علنی مجلس نهاده شد.

لازم به ذکر است، با وجود اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز هیچ ساز و کار نظارتی در حوزه اقتصادی و قضایی برای این دانشگاه در نظر گرفته نشده است. طبق ماده 5 اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، ماهیت حقوقی این دانشگاه غیر خصوصی و غیر دولتی مشخص شده است که این عبارت در هیچکدام از قوانین شناخته شده نیست. از آنجایی که اموال و دارایی دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم و نظام اسلامی است و اعضای هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه حق انتفاع و بهره برداری شخصی از آن را ندارند؛ مطابق اصول 44 و 45 قانون اساسی مالکیت عمومی بر آن مترتب می شود.

عدم شناسایی ماهیت حقوقی این دانشگاه توسط قوانین باعث شده که از حسابرسی، نظارت اقتصادی و قضایی مصون بماند و با گذشت حدود 30 سال از تاسیس دانشگاه آزاد تا به امروز هیچ حسابرسی مستقلی از سوی دستگاه های نظارتی حاکمیتی که در این خصوص مسئول هستند، انجام نگرفته است و دانشگاه آزاد در زمینه اقتصادی به قوای سه گانه جوابگو نبوده است. این در شرایطی است که مطابق ماده 2 قانون دیوان محاسبات تمام دستگاه هایی که مالکیت عمومی بر آن ها مترتب است باید کلیه حسابها، درآمد و هزینه و سایر دریافت ها و پرداخت ها و نیز صورت های اقتصادی آن ها توسط دیوان محاسبات کشور حسابرسی شوند؛ لذا براساس این طرح در جهت اجرای قانون نام دانشگاه آزاد اسلامی به قانون فهرست نهاد ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب 1374/04/19 الحاق می شود.

این مجموعه بزرگ دانشگاهی با بیش از 300 هزار میلیارد تومان سرمایه به گفته مسئولان دانشگاه در سال 91 که با احتساب تورم احتمالا به بیش از 900 هزار میلیارد تومان رسیده است، بیش از یک میلیون نفر دانشجو و حدود 100 هزار نفر استاد و کارمند، می بایست به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در قوانین شناخته شود تا موجب جاری شدن احکام مندرج در قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و قانون مدیریت خدمات کشوری و حسابرسی آن توسط سازمان حسابرسی کل کشور شود.

به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی، دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به شکایات کارمندان این دانشگاه یا شکایات دانشجویان از بخشنامه ها و قوانین این دانشگاه را ندارد. این مسئله باعث ایجاد ظرفیتی برای ظلم به اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه شده است که در این طرح با اصلاح ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و همچنین افزودن قانونی که روابط استخدامی کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه را تابع قانون شود، امیدوار هستیم فضای جوابگویی برای دانشگاه آزاد و همچنین تظلم خواهی برای کارمندان و دانشجویان این دانشگاه مهیا شود تا هرگونه اختلاف فردی بین آن ها و دانشگاه آزاد اسلامی در صلاحیت هیات های تشخیص و حل اختلاف موضوع ماده 157 قانون کار مصوب سال 1368 قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1311

به "خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

2 کاربر به "خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد خبرنگاران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خضریان: کمیسیون آموزش مجلس طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید