خوزستان در زمینه سازه های آبی تاریخی از هر حیث غنی است

به گزارش مجله زیتوا، نشست مشترک اداره کل میراث فرهنگی و سازمان آب و برق خوزستان با موضوع معرفی برنامه جامع مدیریت آثار و سازه های آبی تاریخی استان، پیش از ظهر سه شنبه دهم تیرماه 99 در اهواز برگزار گشت.

خوزستان در زمینه سازه های آبی تاریخی از هر حیث غنی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، این نشست با حضور سید حکمت اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان و محمدامین ایزدجو مدیر گردشگری و مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان و با شرکت اصحاب رسانه در مرکز همایش های گیت بوستان اهواز برگزار گشت.

در این نشست، محمدامین ایزدجو مدیر گردشگری و مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: برنامه جامع مدیریت آثار و سازه های آبی تاریخی استان که در فصول مختلف از سال 1396 آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد، اقداماتی نظیر شناسایی 506 سازه آبی تاریخی خوزستان و تهیه گزارش های مرتبط با آن، تهیه اطلس جامع سازه های آبی تاریخی استان به همراه مشخصات دسترسی، ویژگی ها و تنوع ها و همچنین تهیه طرح راهبردی توسعه گردشگری مبتنی بر سازه های آبی تاریخی خوزستان با در نظر دریافت جامعه میزبان و تمامی سطوح و مناطق دارای قابلیت گردشگری پیرامون را تا به امروز تهیه و تنظیم کرده و به سرانجام رسانده است.

ایزدجو افزود: این پروژه که به صورت منحصربه فرد برای نخستین بار در کشور اجرا شده است، باتوجه به اهمیت و قابلیت های بالایی که دارد، می تواند به عنوان الگویی برای اجرا در مناطق و استان های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

او درباره معرفی این پروژه بزرگ اظهار کرد: این پروژه در نوع خود بی نظیر است و اجرای آن در استان خوزستان به عنوان استان پیشرو، کار بزرگی است.

مدیر گردشگری و مهندسی عمومی سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص افزود: استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دیرباز محل عبور پرآب ترین رودهای کشور بوده و در جایی با تاریخ کهن خوزستان، سازه های آبی متعددی برای مردم احداث شده بود که باید این سازه ها شناسایی، معرفی و در اختیار گردشگران قرار گیرند.

او با تاکید بر این که استان خوزستان به لجاظ سازه های آبی شاید غنی ترین استان کشور باشد، ادامه داد: بسیاری از این سازه ها شاید احصا نشده بودند که شرکت مشاور سازمان تک تک این سازه ها را شناسایی و مشخصات آن را ثبت کرد.

در ادامه این نشست سید حکمت اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در قالب تفاهم نامه بین وزارت نیرو و میراث فرهنگی اقدامات خوبی را در استان مشاهده کردیم که یکی از موضوعات آن به صورت خاص حفظ میراث فرهنگی سازه های آبی و پیرو آن موضوعات گردشگری بوده است.

موسوی ادامه داد: ارائه فرصت های سرمایه گذاری و واگذاری مجموعه هایی که در اختیار سازمان آب و برق بوده برای بهره مندی بخش خصوصی در حوزه گردشگری از جمله این برنامه بوده است.

او افزود: در زمینه سازه های آبی از هر حیث غنی هستیم، اما در گذشته به صورت بسیار محدود از این ظرفیت استفاده کردیم و متأسفانه این بضاعت و توان به کار گرفته نشده بود که امیدواریم در این برنامه جامع اقدامات خوبی رخ دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان یادآور شد: براساس برنامه جامع مدیریت سازه های آبی تاریخی استان، پیشرفت فیزیکی این پروژه ها در شهرستان ایذه هشت درصد، باغملک شش درصد، بهبهان 12 درصد، رامهرمز هفت درصد، شوشتر پنج درصد، دزفول هفت درصد، لالی چهار درصد، اندیکا هفت درصد، مسجدسلیمان چهار درصد، گتوند سه درصد، اندیمشک چهار درصد، شوش چهار درصد و هفتکل دو درصد بوده است.

پلاژ سد مارون، پلاژ سد آریوبرزن در شهرستان بهبهان، مهمان سرای سد کارون سه، شهرک های گردشگری سد شهید عباس پور و سد مسجدسلیمان، مجموعه اقامتی گردشگری سد کرخه، کوی سوم شعبان دزفول، پلاژ اقامتی تفریحی منیخ و جزیره سد شهید عباسپور نمونه ای از اماکن و تأسیسات آبی در خوزستان هستند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 811

به "خوزستان در زمینه سازه های آبی تاریخی از هر حیث غنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوزستان در زمینه سازه های آبی تاریخی از هر حیث غنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید