دوبی گات؛ رخت شوی خانه 140 ساله بمبئی

به گزارش مجله زیتوا، رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات | Dhobi Ghat

رخت شوی خانه بمبئی یا دوبی گات بمبئی را باید بزرگترین رخت شوی خانه ای در دنیا دانست که هنوز انسان در آن لباس ها را می شوید. دستگاه لباسشویی انسانی دوبی گات، رخت شوی خانه بمبئی حدود 140 سال قدمت دارد و هنوز که هنوز است رونق روزگار گذشته خود را حفظ نموده است. بیشتر گردشگران و مسافرانی که به هند و بمبئی سفر می نمایند، اطلاعی از این جاذبه دنیای ندارند. به همین خاطر، یکی از جذاب ترین مکان های تمیز در بمبئی را به شما معرفی می کنیم. مکانی که بوی صابون و ملافه های سفید و لباس های تمیز تمام نماهای آن را پر نموده است. مجله خبرنگاران در میان جاذبه های بمبئی بهترین ها را به شما معرفی می نماید و قطعا رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات را بایستی یکی از بهترین جاذبه ها در دنیا دانست. جاذبه ای به اندازه حوضچه های رنگرزی مراکش و دباغی آن، دیدنی هستند.

دوبی گات؛ رخت شوی خانه 140 ساله بمبئی

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

در دوبی گات بمبئی چه چیزی انتظار شما را می کشد؟

هر روزه، صدها نفر از مردم بمبئی با کثیفی لباس ها دست و پنچه نرم می نمایند. هزاران کیلوگرم لباس ها و ملافه های کثیف و چرکی بمبئی، در فضایی رو باز شسته می شوند. در اینجا می توانید 1026 حوضچه شستشوی لباس را ببینید. بله، این تعداد حوضچه قطعا تعداد بسیار زیادی است و همین موضوع می تواند شما را به دیدن رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات ترغیب کند. اگر فکر می کنید که تنها دیدن 1026 حوضچه شستشوی لباس با هزاران کیلوگرم ملافه و لباس سفید، باز هم برای بازدید شما از این مکان در سفر به بمبئی یا تور بمبئی کافی نیست، پس تا انتهای این مطلب همچنان با ما باشید. چرا که می دانیم که یکی از پر بیننده ترین و جذاب ترین جاذبه بمبئی است.

حتی بالیوود نیز به سراغ این مکان پر از صابون و ملافه آمده و فیلمی زیبا از آن ساخته است. حتی پیشنهاد می دهیم که قبل از سفر به بمبئی و بازدید از رختشویخانه بمبئی، فیلم هندی دوبی گات (Dhobi Ghat) را ببینید.

این منطقه آنچنان جذابیت دارد که هر گردشگری که به دیدن آن رفته است، یا راجع به آن نوشته و یا از آن عکس های بی نظیری را منتشر نموده است. در اینجا نه تنها با صحنه هایی دیدنی روبرو می شوید؛ بلکه گاهی صحنه های دلخراش هم خواهید دید. با این حال می توانید راجع به شستشوی سنتی لباس ها و محلول های پاک نماینده انواع لک ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بهترین زمان و مکان بازدید از دوبی گات بمبئی

اگر می خواهید نمایی باز و وسیع از تمام رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات داسته باشید، به شما پیشنهاد می دهیم که به بالای پلی که در کنار این محوطه واقع شده است بروید. این پل از بالای راه آهن و قطارهای ورودی به ایستگاه قطار محلاکسمی (Mahalaxmi train station) می گذرد. در نتیجه نه تنها شما را به آن سمت راه آهن هدایت می نماید بلکه نمایی کلی از تمام مجموعه رختشویخانه به شما می دهد.

بیشتر گردشگرانی که در تور بمبئی به دیدن خانه مهاتما گاندی می فرایند، احتمالا نام دوبی گات به گوششان می خورد. بعد از ظهر بهترین زمان برای بازدید دوبی گات است.

جالب ترین وضوع راجع به نام دوبی گات این است که یک ایستگاه مترو مترو در سنگاپور به نام دوبی گات است. هیچ یک از کسانی که سنگاپور سفر می نمایند، اصلا فکرش را نمی نمایند که دوبی گات واقعا نام مکانی در هند و بمبئی باشد.

هیچ گردشگری فکرش را نمی نماید که دوبی گات؛ عظیمترین رخت شوی خانه روباز دنیا در بمبئی است. همین موضوع باید شما را به دیدن این مکان عظیم ترغیب کند.

در رختشویخانه بمبئی چه صحنه هایی می بینید؟

دوبی گات؛ رخت شوی خانه بمبئی به عنوان یک مکان لباسشویی عظیم و روبازی عمل می نماید که از حوضچه های شستشوی چسبیده به یکدیگر تشکیل شده است. این حوضچه های بتی در کناره خود دیواره هایی سه طرفه از سنگی مخصوص که به سنگ صابون نیز معروف است، دارند. رختشوی های مرد، با ضربه زدن لباس ها به این سنگ ها، کار شستن لباس ها را بهتر می نمایند.

قطعا با دیدن این مکان، دیگر از شستن دستی لباس ها در خانه، شکایت نخواهید کرد. چرا که عملی که رختشوی های هندی در اینجا انجام می دهند، کاری بسیار سخت است. حداقل شما در خانه از سنگ صابون استفاده نمی کنید. هنگامی که کار شستشوی لباس ها تمام می گردد، آن ها را در بالای این مکان و به صورت قطاری آویزان می نمایند تا خشک شوند. از بالای پلی که نام بردیم، اگر به رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات نگاه بیندازید، تمام لباس های تمیز را می بینید که در باد تکان می خورند.

صحنه ای که روبروی شماست، همانند این است که هزاران پرچم سفید و رنگی در یک مکان به اهتزاز در آمده باشد یا مکانی را برای جشنی پر از پرچم های رنگی نمایند.

لباس ها همگی توسط گروهی از مردم در این مکان شسته می شوند که به خودشان دوبی (Dhobi) می گویند. کلمه دوبی از کلمه هندی دونا (dhona) نشأت گرفته است. این کلمه به معنی شستن است.

اجداد مردم دوبی به کار شستن لباس ها مشغول بودند و با گذشت زمان، این شغل را یک خصلت برای افراد پاک سیرت و متمایز در نظر دریافتد. در نتیجه در طول سالیان سال، یک دوبی تنها می توانست با خانواده دوبی دیگری وصلت کند تا این پاکی و خلوص، آلوده نگردد و تنها در این قلعه باقی بماند.

مردمان این منطقه که آن را قلعه ای برای دوبی ها (رختشوی ها) می دانستند، بسیار مصمم بودند که این شغل را در میان خود نگاه دارند و به نسل های بعدی منتقل نمایند. در اینجا حدود 200 خانواده به این شغل مشغول هستند.

چه لباس هایی در دوبی گات شسته می شوند؟

بیشتر لباس ها و ملحفه هایی که به رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات فرستاده می گردد، ملافه ها، پارچه ها و لباس هایی است که از بیمارستان ها و هتل ها به اینجا آورده می گردد.

با این حال دوبی گات به شکل دیگری هم در میان مردم بمبئی شناخته می شوند. یادتان می آید که در ایران قدیم لحاف دوز هایی بودند که به خانه افراد می رفتند و در همان خانه پنبه ها و لحاف هایشان را می زدند تا پر بار گردد؟! دوبی ها هم در بمبئی چنین مشهوریتی دارند. یعنی دوبی ها به در خانه ها می فرایند و برای دریافت لباس های کثیف خانه ها درخواست می دهند. مردم بمبئی لباس های کثیف خود را به دوبی ها داده تا به دوبی گات برده، بشورند و دوباره برایشان لباس های تمیز شده را برگردانند.

لباس هایی که شسته شده و در نهایت خشک شده اند، درون بقچه های عظیمی گذاشته می شوند. بر روی هر لباس کدی واقع شده است که نشان دهنده آدرس مالک آن است. این بقچه ها بر دوش مردان قدرتمند بر دوش گذاشته شده، از پله های پل عبوری منطقه گذر داده می شوند. سپس بر روی ماشین های باری قرار می گیرند. راننده های این ماشین های باری، ملافه ها و پارچه های تمیز خشک را دوباره به هتل ها یا بیمارستان ها باز می گردانند.

برای دیدن رختشویخانه کجا بروید؟

اگر می خواهید به خوبی رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات را ببینید، باید در کنار پل و جاده بالای آن توقف کنید. از نرده های پل به سمت پایین اگر نگاه کنید، می توانید تمام منطقه دوبی گات را یک جا ببینید. متاسفانه به بیشتر گردشگران اجازه ورود به درون دوبی گات داده نمی گردد. پس احتمالا قادر به تماشای رختشوی ها و نحوه کار آن ها از نزدیک نخواهید بود.

  • نکته: اگر راهنمای بمبئی شما بسیار ماهر باشد، شاید با پرداخت مبلغی بتوانید از نزدیک هم این مکان را بازدید کنید.

در هر صورت، اگر نتوانستید وارد دوبی گات شوید، پل بالای آن، بهترین مکان برای تماشای رختشویخانه بمبئی است.

همچنین در نزدیکی مکانی که ایستاده اید، میوه فروش ها و سبزی فروش های محلی را خواهید دید. از آن ها می توانید آب معدنی یا میوه تازه محلی خریداری کنید و در حین تماشای رخت شوی خانه بمبئی دوبی گات کمی هم انرژی بگیرید.

یادتان باشد که این پل، دقیقا مکانی است که باربرهای لباس ها از آن می گذرند و باری سنگین و چند کیلویی بر دوش دارند. پس مراقب باشید که راه عبور آن ها را سد نکنید.

بر روی پل بازدید دوبی گات، چه می بینید؟

از آنجایی که دوبی گات یا رخت شوی خانه بمبئی در میان جهانگرد ها و گردشگران بسیار معروف است و زیاد از آنجا بازدید می گردد، بسیار شلوغ است. در این پل، با بچه ها بسیاری روبرو خواهید شد که به گدایی مشغولند و به سراغتان می آیند. پرداخت پول به آن ها شاید دورتان را شلوغ تر و اوضاع را برایتان سخت تر نماید. همچنین هیچ کسی دلش نمی خواهد که بدخلق به نظر برسد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای پول به آن ها تنقلات و خوراکی هدیه بدهید.

دوبی گات و ثبت گینس

دوبی گات در سال 2011 در کتاب اسناد دنیای گینس به عنوان بیشتر مردم لباس شوی در یک محل را به دست آورد. اگر تا به حال لباس شسته اید، سفر دوبی گات می تواند دیدگاه شما را نسبت به این فعالیت روزمره تغییر دهد؛ بهترین راه تماشای چشم انداز عظیمترین رختشوی خانه دنیا و تحسین کوشش های کارگران، این جاذبه بمبئی است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 575

به "دوبی گات؛ رخت شوی خانه 140 ساله بمبئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوبی گات؛ رخت شوی خانه 140 ساله بمبئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید