راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه نخل مرداب در خانه

به گزارش مجله زیتوا، یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا که می توانید بدون کمترین دردسر در خانه نگهداری کنید، گیاه نخل مرداب است. نخل مرداب به مراقبت های کمی احتیاج دارد و یکی از گزینه های عالی برای اضافه کردن به فضای خانه، حیاط و حتی حوض است. اگر دنبال یک گیاه مقاوم و کم دردسر می گشت، در ادامه در خصوص نخل مرداب بیشتر بخوانید. اگر شرایط خانه شما برای نگهداری آن مناسب بود، با اضافه کردن نخل مرداب به مجموعه گیاهانی که دارید، از زیبایی این گیاه چتری لذت ببرید.

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه نخل مرداب در خانه

لیست محتوا

نخل مرداب چیست؟

ویژگی های گیاه نخل مرداب

مراقبت از نخل مرداب

روش های تکثیر گیاه نخل مرداب

کاربردهای نخل مرداب

مسائل گیاه نخل مرداب

نکات مهم در خصوص گیاه نخل مرداب

دستورالعمل کاشت گیاه نخل مرداب

دستورالعمل آبیاری گیاه نخل مرداب

دستورالعمل هرس گیاه

دستورالعمل کوددهی نخل مرداب

جمع بندی

نخل مرداب چیست؟

نخل مرداب با نام علمی Cyperus alternifolius، یکی از گیاهانی است که به مراقبت کمی احتیاج دارد. یعنی اگر سرتان شلوغ است و دنبال یک گیاه کم دردسر می شد می تواند انتخاب خوبی باشد. این گیاه خیلی سریع تکثیر می گردد؛ در نتیجه همواره می توانید شاخه های تازه و زیبای آن را در خانه داشته باشید و حتی به دیگران هم هدیه کنید.

نکته جالب دیگری که باید در خصوص این گیاه بدانید این است که می توانید آن را داخل حوض و آبگیر نگهداری کنید. پس اگر در حیاط یا باغ خود حوض یا آبگیر دارید، می توانید با اضافه کردن این گیاه، آن را زیباتر کنید. تمام چیزی که نخل مرداب احتیاج دارد، میزان کافی از نور و میزان زیادی آب است.

با توجه به اینکه این گیاه به آب زیاد احتیاج دارد، نمی توانید آن را برای مدت های طولانی بدون آبیاری رها کنید. پس اگر زیاد سفر می روید و کسی را ندارید تا به گلدان های شما رسیدگی کند، بهتر است که گیاه نخل مرداب را برای خانه خود انتخاب نکنید. البته همواره می توانید آن را در یک ظرف بزرگ آب بگذارید؛ ظرفی که تا زمان برگشتن شما از سفر، آب داشته باشد و نگران خشک شدن آن نباشید.

نخل مرداب یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است که به آن گیاه چتری، نخل چتری و پاپیروس چتری هم می گویند. این گیاه در محیط نیمه آبی به خوبی رشد می نماید و به یک خانواده بزرگ از گیاهان به نام Cyperus تعلق دارد. مبدا اصلی این گیاه غرب آفریقا، ماداگاسکار و شبه جزیره عربستان است؛ اما امروزه در تمام جهان پیدا می گردد.

نخل مرداب اگر در فضای داخلی خانه و در نزدیکی یک پنجره آفتاب گیر نگهداری گردد، می تواند زمستان را تحمل کند و زنده بماند. پس از خاتمه زمستان وقتی هوا گرم شد می توانید آن را دوباره به فضای باز برگردانید و حتی داخل حوض و آبگیر بگذارید.

ارتفاع این گیاه، یک پس زمینه آرام و مجذوب نماینده برای گیاهان دریایی کوچک تر مثل نیلوفرهای آبی فراهم می نماید.

دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد است. این گیاه در تابستان بیشترین رشد را دارد.

ویژگی های گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب، گیاهی چند ساله است. ارتفاع این گیاه تا 2 متر هم می رسد. این ارتفاع شامل ریشه های فیبری و یک ساقه خزنده است. ساقه این گیاه سفت، بدون کرک و کمی مثلثی شکل است. در انتهای گیاه چهار تا پنج برگ بسیار کوتاه مانند غلاف وجود دارد.

حدود 30 برگ باریک که هر کدام حدود 30 سانتی متر طول دارند، به صورت چتر مانند در بالای شاخه قرار گرفته اند. این برگ ها بدون کرک و دارای رگه های موازی هستند، نوک باریک و لبه ای ناهموار دارند.

تحمل این گیاه در برابر نور خورشید زیاد است و در مجموع به نور زیاد احتیاج دارد. رنگ برگ های این گیاه سبز و در بعضی انواع و قسمت ها به قهوه ای مایل به قرمز نزدیک می گردد. این گیاه در ماه های گرم سال، پیوسته رشد می نماید.

مراقبت از نخل مرداب

برای مراقبت از هر گیاه باید به چند فاکتور اصلی توجه کنید؛ میزان احتیاج به نور، میزان احتیاج به آب و کوددهی. با رعایت این سه فاکتور اصلی، معمولا گیاهان آپارتمانی شما با مسئله ای روبرو نمی شوند. در ادامه در خصوص احتیاجهای گیاه نخل مرداب بیشتر بخوانید تا بهتر بتوانید از آن مراقبت کنید.

نور

گیاه نخل مرداب شرایط نوری مختلفی را می تواند تحمل کند از نور شدید و زیاد گرفته تا نور میانه، سایه ملایم و… در مجموع، گیاهی انعطاف پذیر است و با شرایط مختلف وفق پیدا می نماید ولی در نور زیاد، عملکرد و رشد بهتری دارد. این گیاه را باید از تابش مستقیم نور آفتاب و باد شدید، دور نگه دارید چون تماس با هر کدام از این ها می تواند به برگ های گیاه آسیب بزند.

آب

اگر می خواهید گیاه نخل مرداب شما همواره شکل زیبای خودش را حفظ کند و پرپشت باشد، باید در میزان زیادی آب آن را نگهداری کنید. در واقع جایی که گیاه را در آن می کارید باید همواره پر از آب باشد. بهتر است آن را در جایی بکارید که فضای مناسب برای نگه داشتن آب داشته باشد تا در فواصل زمانی کمتری مجبور باشید گلدان یا فضای نگهداری آن را پر از آب کنید.

برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی که می توانند تا حدی کم آبی را تحمل نمایند، گیاه نخل مرداب به آب زیاد احتیاج دارد و اگر به میزان کافی به آن آب ندهید، خیلی زود نتیجه آن را در ظاهر گیاه مشاهده می کنید. ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ یا زرد و قهوه ای شدن ساقه ها یکی از اولین نشانه هایی است که می گوید شما به گیاه نخل مرداب، کمتر از احتیاجش آب می دهید.

البته در فصل های خیلی سرد سال مثلا در زمستان و اواخر پاییز، باید میزان آب دادن به گیاه را کاهش دهید چون رشد گیاه هم کاهش پیدا می نماید. آب دادن زیاد در این فصل ها می تواند باعث پوسیدگی ریشه گردد. به همین خاطر، هیچ وقت نباید گلدان را تماما داخل آب فرو ببرید.

رطوبت

اگر احتیاج گیاه نخل مرداب به آب را تامین کنید، دیگر احتیاجی به رطوبت بیشتر ندارد. چون وجود همیشگی آب در ریشه گیاه یک زیست بوم مینیاتوری ایجاد می نماید که به صورت طبیعی، رطوبت اطراف را هم افزایش می دهد. پس اگر به گیاه به میزان کافی آب می دهید، یا آن را در اطراف گیاهان دیگر نگهداری می کنید، به رطوبت بیشتر احتیاج ندارد.

کود

این گیاه با اینکه رشد زیاد و سریعی دارد، زیاد به کود احتیاج ندارد. وقتی گیاه در مرحله رشد فعال خود قرار گرفته است، می توانید ماهی یک بار با کودهای رایج گیاهان آپارتمانی آن را تغذیه کنید.

دمای هوا

این گیاه در فضای بیرونی از خانه، بسیار مقاوم است و رفتاری مشابه فضای داخلی خانه دارد. نخل مرداب می تواند در دمای بین 10 تا 22 درجه زنده بماند و رشد کند.

دماهای پایین تر مثلا 4 درجه سانتیگراد برای دوره های زمانی کوتاه، اشکالی ندارد. در دمای بالا هم باید مراقب باشید چون گرمی هوا خیلی زود باعث خشک شدن خاک گیاه می گردد و احتمالا ضروری است که آبیاری گیاه را با دفعات بیشتری تکرار کنید.

تعویض گلدان

این گیاه رشد سریعی دارد در نتیجه معمولا خیلی زود احتیاج به تغییر گلدان دارد. وقتی گل ها بسیار بزرگتر از گلدان شدند نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

روش های تکثیر گیاه نخل مرداب

برای تکثیر این گیاه چندین روش وجود دارد؛ یکی استفاده از بذر، تقسیم گیاه و قلمه زدن.

برای تکثیر نخل مرداب با بذر، باید دانه های آن را در خاک مرطوب بکارید و مرتب به آن آب بدهید تا خیلی زود رشد نمایند.

روش دیگر تقسیم کردن گیاه است. این گیاه وقتی زیاد می گردد، به مجموعه ای از چند گیاه تبدیل می گردد که این مجموعه ها را می توانید جدا کنید و در دو قسمت مجزا بکارید.

یکی از برترین و قابل اطمینان ترین روش های تکثیر گیاه نخل مرداب، تکثیر به وسیله قلمه زدن است که این روش هم جداگانه چند نوع مختلف دارد.

راحت ترین راه برای قلمه زدن نخل مرداب این است که ساقه گیاه را به میزان 10 سانتی متر برش بزنید. مرحله بعدی این است که برگچه ها را به دو نیم نموده و آن ها را به صورت وارونه در شیشه های کوچک آب قرار دهید. برگچه های زیر آب پس از چند هفته به یک ساقه گیاه نو تبدیل می شوند. از آنجایی که ساقه گیاه نو از آب بیرون می آید، ریشه و برگچه های نو جوانه می زند.

هنگامی که ساقه نو مجموعه خوب و قابل اطمینانی از ریشه ایجاد کرد، سعی کنید قلمه را از آب خارج کنید، شاخه نو را از شاخه قبلی جدا کنید و آن را در گلدانی پر از کمپوست گلدان قرار دهید.

باید به طور مکرر گیاه تازه کاشته شده را آبیاری کنید تا در عرض چند ماه به میزان بزرگ برسد. این گیاه بعلاوه با کاشت خود یک محیط مناسب برای رشد، خودش تکثیر می گردد.

بیشتر افراد از همین روش قلمه زدن برای تکثیر نخل مرداب استفاده می نمایند. برای تکثیر با این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از قیچی تیز مخصوص هرس گیاهان بهره ببرید و یک ساقه 10 تا 15 سانتی متری از آن را جدا کنید.
  • حدود نیمی از برگ ها را از ساقه جدا کنید.
  • قلمه را وارونه در فنجان های کوچک آب قرار دهید.
  • قلمه غوطه ور در عرض چند هفته ساقه نوی تشکیل می دهد.
  • ساقه نو ریشه و برگچه های نو ایجاد می نماید.
  • وقتی ساقه نو ریشه زد، آن را از ساقه اصلی جدا کنید.
  • ساقه تازه ریشه زده را داخل گلدان نو با خاک قرار دهید.
  • گیاه نو را به طور منظم آبیاری کنید تا با محیط نو وفق پیدا کند.

کاربردهای نخل مرداب

نخل مرداب یکی از گیاهانی است که بیشتر از اینکه به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته گردد، آن را در طراحی چشم انداز به کار می برند. معمولا آن را در باغ ها و باغچه هایی که آب نما و حوض دارد می کارند. این گیاه خاک مرطوب را ترجیح می دهد و در باغ های آبی که کمی سایه دار باشند به خوبی رشد می نماید. در واقع این گیاه عملکرد خوبی به عنوان گیاه آبی دارد.

مسائل گیاه نخل مرداب

این گیاه مثل سایر گیاهان آپارتمانی و باغی، ممکن است با مسائلی روبرو گردد که شاید دلیل آن را ندانید. اگر دلیل هر کدام از نشانه های ایجاد شده روی گیاهان را بدانید، می توانید با برطرف مشکل، گیاهانی سرزنده و همواره سالم داشته باشید. در ادامه با مسائل رایج گیاه نخل مرداب و علائمی که در گیاه ایجاد می نمایند، بیشتر آشنا می شوید.

قهوه ای شدن نوک برگ ها، زرد شدن ساقه ها و برگ ها

یکی از رایج ترین مسائلی که برای نخل مرداب پیش می آید قهوه ای شدن نوک برگ ها، زرد شدن ساقه ها و برگ ها است. در حالی که گیاه نخل مرداب می تواند شرایط مختلف را تا حدودی به راحتی تحمل کند، در برابر کمبود آب بسیار حساس است. حتی خشک شدن میزان کمی از خاک، می تواند خیلی زود این گیاه را تحریک کند. اگر بدون آب ماندن گیاه برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، خیلی زود گیاه شما خراب می گردد.

پس همواره مطمئن شوید که گلدان شما پر از آب است و خاک مرطوبی دارد. در نهایت وقتی متوجه قهوه ای شدن ساقه شدید، آن را جدا کنید. با این مراقبت ها، گیاه شما دوباره سبز و زیبا می گردد.

توقف رشد گیاه

گیاه نخل مرداب در ماه های گرم سال به طور مداوم رشد می نماید. اگر گیاه شما به صورت ناگهانی دچار توقف در رشد شده است باید مطلع باشید که احتمالا گیاه شما مسئله ای دارد. مهم ترین دلایل آن شامل نرسیدن نور کافی یا محیط سرد است. علاوه بر این بهتر است گیاه را به یک گلدان نو و بزرگ تر منتقل کنید و خاک نو و کمپوست تازه داخل گلدان آن بریزید.

آفت های گیاهی

بسیاری از حشره ها و آفت های گیاهی از مکان های بسیار مرطوب اجتناب می نمایند. بنابراین، هنگامی که مسئله ای برای نخل مرداب پیش می آید، باید توجه داشته باشید که ممکن است با پوسیدگی یا بیماری گیاه سر و کار داشته باشید. با این حال، اگر حس می کنید گیاه شما دچار آفت شده، در پی آفاتی مانند Mealy Bugs یا Black Fly باشید. می توانید اسپری های مخصوص ضدآفت را از گل فروشی ها تهیه کنید و مطابق دستور آن، برای از بین بردن آفت ها بهره ببرید.

نکات مهم در خصوص گیاه نخل مرداب

در خصوص نگهداری از گیاه نخل مرداب ضروری است این حقایق و نکات مهم را بدانید.

سمی بودن یا نبودن گیاه

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد در خصوص گیاهان آپارتمانی پیش می آید این است که آیا گیاه سمی است یا نه. این نکته برای کسانی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند بسیار مهم است. چون بعضی از حیوانات خانگی عادت دارند که برگ های گیاهان را می جوند و همین مسئله باعث ایجاد مسائل دیگر و ظاهر نامناسب در گیاهان می گردد و برای خود حیوانات هم اگر گیاه سمی باشد، مسائل گوارشی ایجاد می نماید.

این گیاه در دسته گیاهان کمی خطرناک قرار گرفته است. یعنی مصرف خوراکی برگ های آن می تواند علائم خفیفی مثل اسهال و تهوع ایجاد کند. در نتیجه می توان آن را یک گیاه سمی در نظر گرفت. البته استفاده از آن برای انسان، بی خطر تشخیص داده شده است.

مقاومت گیاه نخل مرداب

این گیاه آن چنان بادوام نیست اما اگر آب کافی را برای آن تامین کنید برای مدت طولانی مهمان خانه های شما خواهد بود. با توجه به اینکه خیلی زود تکثیر می گردد و رشد زیادی دارد، می توانید مطمئن باشید که همواره نخل مرداب در خانه خواهید داشت.

مزایای نگهداری از گیاه نخل مرداب

مطالعات نشان داده اند که گیاه نخل مرداب دارای اثرات محافظ کبد، ضد باکتری، گیاه پالایی و آنتی اکسیدانی است. در آفریقا از خاکستر گیاه نخل مرداب برای درمان زخم ها و از جوشانده آن برای درمان تب و مسائل معده استفاده می گردد.

تکثیر سریع

یکی از مهم ترین ویژگی های گیاه نخل مرداب تکثیر سریع آن است. اگر شرایط نگهداری این گیاه مطلوب باشد، خیلی زود تکثیر می گردد و حتی می تواند به عنوان گونه مهاجم در نظر گرفته گردد. پس اگر فکر می کنید که در محیط کاملا مناسبی در فضای باز ان را می کارید، مراقب تکثیر بیش از حد و تخریب سایر گیاهان باشید.

زمان گل دهی

یکی از سوالاتی که معمولا در خصوص گیاهان آپارتمانی مطرح می گردد این است که آیا این گیاه گل می دهد یا نه؟ و اگر گل می دهد آیا گل آن معطر است یا خیر؟ گیاه نخل مرداب گاهی اوقات در تابستان ها گل می دهد، اما گل دهی برای گیاهی که در فضای داخلی نگهداری می گردد، بسیار نادر است.

این گیاه اگر گل بدهد، گل هایی سفید مایل به زرد دارد که گاهی مایل به قهوه ای می گردد. گل های این گیاه معطر نیستند.

خاک مناسب

مناسب ترین خاک برای نگهداری از گیاه نخل مرداب خاک پیت است. این گیاه بیشتر از اینکه نسبت به خاک سخت گیر باشد، در خصوص میزان آب سخت گیر است. بهتر است که در فصل بهار آن را به گلدانی که کمی بزرگ تر باشد منتقل کنید.

تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی، فوت و فنی دارد که اگر بلد باشید، میزان آسیب رسیدن به گیاه بعد از تعویض گلدان را به صفر می رسانید. در مطلب زیر می توانید راهنمای کامل تعویض گلدان گیاه های آپارتمانی را بخوانید:

هرس کردن

این گیاه زیاد احتیاج به هرس ندارد. گاهی اوقات ریشه های آن خیلی زیاد می گردد و از گلدان بیرون می زند. معمولا این ریشه ها را هرس می نمایند. نخل مرداب می تواند هرس ریشه را تا حد زیادی تحمل کند به همین خاطر از کوتاه کردن ریشه ها نترسید. غیر از هرس ریشه ها، اگر می بینید که بخشی از ساقه ها یا برگ های گیاه خراب، خشک یا قهوه ای شده، آن ها را جدا کنید.

دستورالعمل کاشت گیاه نخل مرداب

گیاهان چند ساله را می توان در هر زمان از فاصله بهار تا پاییز کاشت.

برای کاشت گیاه نخل مرداب، باغ یا باغچه را با کندن خاک موجود (با استفاده از بیل یا هر وسیله مناسب دیگر) به عمق 30 تا 40 سانتی متر آماده کنید. مواد آلی مانند کود دامی، پیت ماس یا کمپوست باغی را تا زمانی که خاک سست و کار کردن با آن آسان باشد، اضافه کنید. مواد ارگانیک زهکشی خاک را بهبود می بخشد، مواد مغذی را به خاک اضافه می نماید و کرم های خاکی و دیگر موجودات زنده را که به حفظ سلامت خاک یاری می نمایند، حفظ می نماید. برای اینکه خاک را مغذی تر کنید می توانید کودهای استارتر یا کودهایی که با نام 5-10-5 شناخته می شوند هم به خاک اضافه کنید. این روش مغذی کردن خاک برای تحریک گیاه به گل دادن مناسب است.

ویژگی های گیاه مثلا برای فاصله پیشنهادی و ارتفاع گیاه در حالت بالغ شدن را آنالیز کنید. گیاهان را طوری قرار دهید که گیاهان بلندتر در مرکز یا پس زمینه طراحی چشم انداز و گیاهان کوتاه تر در پیش زمینه یا اطراف گیاهان بلندتر باشند. برای خارج کردن گیاه از ظرف، به آرامی پایه گیاه را بگیرید، آن را از طرفین گلدانی که در آن قرار گرفته است آزاد کنید و به قسمت بیرونی گلدان ضربه بزنید تا شل گردد. ظرف را بچرخانید و به ضربه زدن ادامه دهید و خاک را شل کنید تا گیاه به آرامی از گلدان خارج گردد.

حفره ای که در خاک کنده اید را تا دو برابر بزرگ تر از ساقه و ریشه و به میزان کافی عمیق حفر کنید که گیاه طوری در سطح زمین قرار بگیرد که در گلدان قرار داشت. با گرفتن گیاه از بالای توپ ریشه، از انگشت خود بهره ببرید تا ریشه ها را به آرامی از هم جدا کنید. این کار به ویژه در صورتی مهم است که ریشه ها متراکم باشند و ظرف را پر نموده باشند. گیاه را در حفره ای که کنده اید قرار دهید.

خاک را به آرامی در اطراف ریشه ها فشار دهید و فضای خالی اطراف ریشه را با خاک پر کنید. خاک اطراف گیاه را با دست، کوبیدن با قسمت صاف یک ماله کوچک یا حتی با فشار دادن پا روی خاک، محکم کنید. خاکی که سوراخ کاشت را می پوشاند باید با خاک اطراف یکنواخت باشد یا تا 2/5 سانتی متر بالاتر از قسمت بالای ریشه باشد. گیاهانی که نوا می کارید تا چند هفته باید روزانه آبیاری شوند تا به خوبی با محیط هماهنگ شوند و عادت نمایند.

کار را با پاشیدن یک لایه 5 سانتی متری مالچ مثلا پوست خرد شده درختان یا کمپوست به خاتمه برسانید تا باغ مرتب به نظر برسد، علف های هرز کاهش یابد و رطوبت خاک حفظ گردد.

دستورالعمل آبیاری گیاه نخل مرداب

گیاهانی که تازه می کارید باید چند هفته به صورت روزانه آبیاری شوند. پس از آن، بسته به آب و هوا و نوع خاک، ممکن است آبیاری هر دو یا سه روز یک بار انجام گردد. خاک های رسی رطوبت را برای مدت طولانی تری نسبت به خاک های شنی نگه می دارند؛ بنابراین انتظار داشته باشید که در مکان های شنی، گیاهان را بیشتر آبیاری کنید.

گیاهان مختلف احتیاج آبی متفاوتی دارند. بعضی از گیاهان ترجیح می دهند در خاک خشک بمانند، بعضی دیگر دوست دارند همواره مرطوب باشند. برای آنالیز احتیاجهای خاص گیاه به اطلاعات مرتبط با هر گیاه مراجعه کنید. نخل مرداب به آب زیاد احتیاج دارد.

در برترین حالت، آب را باید فقط در ناحیه ریشه بریزید؛ منطقه ای تقریبا 15 تا 30 سانتی متری از پایه گیاه، نه کل گیاه. شلنگ های مخصوص آبیاری یک سرمایه گذاری خوب برای حفظ سلامت گیاهان و کاهش آب از دست رفته به وسیله تبخیر است. آبیاری دستی با استفاده از آبپاش مخصوص آبیاری هم راه خوبی برای کنترل آب مورد احتیاج گیاه است.

خیساندن کامل زمین تا عمق 20 سانتی متری هر چند روز یکبار، بهتر از آبیاری کم در هر روز است. آبیاری عمیق، ریشه ها را تشویق می نماید تا بیشتر در زمین رشد نمایند و در نتیجه گیاهی قوی تر با تحمل بیشتر به خشکی ایجاد می گردد.

برای آنالیز رطوبت خاک، از انگشت خود را برای سوراخ کردن و آنالیز خاک بهره ببرید. اگر 5 تا 10 سانتی متر اول خاک خشک است، زمان آبیاری فرا رسیده است.

دستورالعمل هرس گیاه

بسته به عادت های گل دهی هر گیاه، شکوفه ها و برگ های پژمرده را به صورت جداگانه جدا کنید یا صبر کنید تا دوره گل دهی تمام گردد و کل ساقه گل را تا پایه گیاه بردارید. حذف ساقه های گل های قدیمی، انرژی گیاه را به جای فراوری بذر روی رشد بیشتر گیاه متمرکز می نماید. شاخ و برگ ها را می توان آزادانه در طول فصل هرس کرد تا برگ های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده جدا شوند تا میزان گیاه به میزانی که می خواهید، حفظ گردد. قبلا هم اشاره کردیم که در صورت قهوه ای شدن برگ های نخل مرداب، آن ها را جدا کنید.

پس از شهریور ماه، گیاهان را هرس نکنید. هرس باعث تحریک رشد نو می گردد که با رسیدن اولین یخبندان به راحتی آسیب می بیند. گیاهان چند ساله برای آماده شدن برای زمستان یا سرسخت شدن به زمان احتیاج دارند. هنگامی که گیاهان روی زمین می میرند، به راحتی با برش دادن آن ها تا حدود 10 سانتی متری از سطح زمین تمیز می شوند.

دستورالعمل کوددهی نخل مرداب

هنگام آماده سازی بستر برای کاشت گیاهان نو، حتما از میزانی کود در خاک نو بهره ببرید. گیاهان استقرار یافته باید در اوایل بهار و سپس دوباره در میانه فصل رشد که برای نخل مرداب فصل تابستان است، تغذیه شوند. از کود دادن به گیاه در اواخر فصل رشد خودداری کنید. این کار، رشد نو را تحریک می نماید که می تواند به راحتی با یخبندان های اولیه آسیب ببیند.

کودها به اشکال مختلف وجود دارند؛ گرانول شده، آهسته رهش، کود مایع، ارگانیک یا مصنوعی. آنالیز کنید که کدام کود برای باغچه، باغ یا گلدان شما مورد احتیاج است محصولی را انتخاب کنید که دارای تعادل تغذیه ای باشد که برای تشویق به گل دهی طراحی شده است. البته دقت کنید که گیاهان آپارتمانی در فضای داخلی خانه، به ندرت گل می دهند.

جمع بندی

گیاه نخل مرداب یکی از گیاهان تقریبا مقاوم و زیبایی است که می توانید در فضای داخلی خانه و حتی در فضای باز بکارید. این گیاه می تواند یک گیاه آبی باشد یعنی آن را در آب نماها، حوض ها و آبگیرها بکارید. بیشتر برای طراحی چشم انداز و تزیین باغچه ها از آن استفاده می نمایند. در مجموع اگر بتوانید نور مناسب و آب فراوان مورد احتیاج گیاه را تامین کنید، شما را ناامید نمی نماید و از داشتن گیاهانی سرسبز به شکل چتر در محیط زندگی خود لذت می برید.

منابع: Housing , Hayloft

سوال های رایج در خصوص گیاه نخل مرداب

آیا گیاه نخل مرداب سمی است؟

مصرف خوراکی گیاه نخل مرداب می تواند علائم خفیف گوارشی در حیوانات خانگی ایجاد کند.

آیا گیاه نخل مرداب گل می دهد؟

اگر شرایط فراهم باشد، این گیاه در فضای باز گل می دهد ولی در فضای داخلی خانه احتمال گل دادن آن بسیار کم است.

شرایط نگهداری گیاه نخل مرداب چیست؟

این گیاه به نور و میزان زیادی آب احتیاج دارد. این گیاه در صورت بی آب ماندن خیلی زود خراب می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1965

به "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه نخل مرداب در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری و تکثیر گیاه نخل مرداب در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید