سرویس کولر گازی شامل چیست؟

به گزارش مجله زیتوا، معمولا برای این که کولر شما عمر بیشتری داشته باشد ضروری است تا فرآیند سرویس کولر گازی هرچد وقت یک بار انجام گردد. شما می توانید این کار را به مجموعه هایی که خدمات تعمیر و نصب کولر گازی را انجام می دهند، بسپارید. در این مقاله قصد داریم تمام آنچه که ضروری است در خصوص سرویس کولر گازی بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرویس کولر گازی شامل چیست؟

سرویس کولر گازی چیست؟

سرویس کولر گازی عموما به مجموعه از خدماتی گفته می گردد که با انجام این خدمات کولر گازی می تواند عمر زیاد و بیشتری داشته باشد و در کنار آن سبب مصرف کمتر و کنترل انرژی نیز می گردد.خدمات سرویس کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

  1. نصب کولر گازی
  2. تعمیر کولر گازی
  3. شستشوی دستگاه (که این فرآیند شامل شستشوی پنل داخلی و خارجی می باشد.)
  4. تست کردن تمام اجزای دستگاه
  5. خدمات پس از فروش

نحوه سرویس کولر گازی به چه صورت است ؟

معمولا همراه با کولر گازی خریداری شده یک دفترچه راهنما وجود دارد که جزئیات دسترسی و تمیز کردن فیلترهای هوا و سایر قطعات قابل نگهداری را به طور کامل برای کاربر توضیح داده است و با استفاده از آن تا حدودی می توانید با فرآیند سرویس کولر گازی آشنا شوید اما برای انجام این کار بهتر است که از افرادی که در این زمینه تخصص دارند یاری بگیرید.سرویس کولر گازی باید به صورت مداوم و به صورت حرفه ای انجام گردد. افرادی که این کار را انجام می دهند در مرحله اول سطح گاز کولر را آنالیز نموده، بخش مربوط به ترموستات را آزمایش می نمایند و در نهایت اطمینان حاصل می نمایند که تمامی قطعات داخلی در شرایط مناسبی قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد انجام این کار باعث افزایش طول عمر کولر گازی می گردد. بعضی از فراوری نمایندگان توصیه می نمایند کولر های گازی باید سالی یک بار سرویس دهی شوند. بعضی دیگر معتقدند تا زمانی که دستورالعمل ها را رعایت کنید و مرتبا فیلترها و واحدها را تمیز کنید احتیاج به انجام این کار وجود ندارد. در ادامه بعضی ار مراحل سرویس کولر گازی را برای شما توضیح می دهیم.

چگونگی انجام سرویس کولر گازی:

1.تمیز کردن فیلتر های گرد و غبار

باید این موضوع را بدانید که در قسمت داخلی کولر گازی یک فیلتر گرد و غبار وجود دارد که این فیلتر احتیاجمند رسیدگی مداوم و منظم می باشد و باید عملیات تمیز کردن آن را هرچند وقت یک بار انجام دهید.چنانچه این فیلتر تمیز نگردد و دچار گرفتگی گردد، کارکرد کولر برای جریان هوا دشوارتر و در نهایت خنک سازی هوا نیز به کندی صورت می گیرد. این مورد می تواند به معنای افزایش هزینه باشد چرا که می تواند به سایر قسمت ها آسیب برساند و در نهایت موجب خرابی کلی دستگاه گردد.

تعویض فیلترها و تمیز کردن آن ها خیلی آسان است. فراوری نمایندگان کولر های گازی توصیه می نمایند فیلترهای گرد و غبار را هر چند هفته یک بار تمیز کنید، البته به این بستگی دارد که هر چند وقت یک بار از کولر گازی استفاده می کنید.بنابر این موضوع هرچه بیشتر از کولر گازی بهره ببرید، بیشتر باید فیلترها را تمیز کنید که عموما این اتفاق در فصول گرم سال رخ می دهد و دستگاه احتیاج به رسیدگی بیشتری دارد. برای مثال اگر عمدتا از کولر در فصل تابستان استفاده می کنید، بایستی یک بار در فصل بهار فیلترها را تمیز کنید تا برای فصل اوج گرما آماده گردد و دوباره وقتی فصل گرما تمام شد نسبت به تمیز کردن فیلتر اقدام کنید.

برای تمیز کردن فیلتر ها باید آن ها را از دستگاه خارج کنید و سپس با یک وسیله دمنده هوا مانند با جارو برقی و فرچه آن فرآیند پاک سازی فیلتر ها را انجام دهید. اگر فیلترها بسیار کثیف هستند و بیش از حد جرم دارند، برای تمیز کردنشان می توانید از آب گرم به همراه مواد شوینده بهره ببرید و آن ها را شسته و آبکشی کنید.

نکته: قبل از اینکه آن ها را مجددا داخل کولر گازی قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که کاملا خشک هستند در غیر این صورت می توانند به دستگاه آسیب جدی وارد گردد.

2. تمیز نگه داشتن کویل های دستگاه

مرحله دوم سرویس کولر گازی تمیز نگه داشتن کویل های کولر گازی می باشد. کویل و لوله مویی های کندانسور که در قسمت داخلی کولر گازی قرار دارند، در طی ماه های کارکردی که داشته اند، گرد و خاک زیادی را به خود جمع می نمایند مخصوصا کندانسور که بیشتر با محیط بیرونی در ارتباط است.با گذشت زمان، کویل تبخیر نماینده خاک را جمع می نماید و این گرد و غبار جریان هوا را کاهش داده و لوله های مسی را عایق می نماید و توانایی جذب حرارت را کاهش می دهد و این باعث می گردد تا از عملکرد مفید کولر کاسته گردد و کمتر بتواند در خنک سازی جریان هوا یاری کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد می گردد که هر ساله کویل و لوله مسی مویی تبخیر نماینده کولر های گازی آنالیز شوند و اگر احتیاج باشد به طور کامل پاکسازی شوند.یک راه ساده برای تمیز کردن کوبل های کولر گازی استفاده از یک شلنگ آب است. البته باید به این موضوع دقت کنید که برای افزایش بهره وری و عملکرد بهتر کولر گازی شما باید کندانسور و کویل آن را تمیز نگه دارید.

سرویس کولر گازی در چه زمانی باید انجام گردد؟

1.بعد از هر دوره استفاده :

معمولا توصیه می گردد بعد از هر دور استفاده از کولر گازی یک بار به طور کامل آن را سرویس کنید انجام این کار سسب می گردد تا علاوخ بر افزایش عمر کولر از ایجاد بو نا مطبوع و قارچ در داخل جلوگیری گردد.

انجام سرویس دو ساله :

در این نوع سرویس باید صفحه های فیلتر گرد و غبار را در قسمت داخلی دقیقا مطابق با دستورالعمل تمیز و یا تعویض کنید.

سالانه :

که در سرویس دهی سالانه باید واحد بیرونی را کاملا سرویس نموده و هرگونه کثیفی و انسداد پاک سازی گردد.

نکاتی که باعث افزایش عمر کولر گازی می گردد؟

  • 1.سعی کنید همواره کولر گازی را تمیز نگه دارید.برای انجام این کار می توانید از یک فرچه یاری بگیرید و باله های کولر را با استفاده از آن تمیز کنید. فقط به این موضوع توجه داشته باشید که باله ها بسیار شنماینده هستند و به راحتی خم می شوند و در نهایت منجر به شکستگی آن ها می گردد. بنابراین سعی کنید که با نهایت دقت این کار را انجام دهید و حتی می توانید برای انجام آن از دفترچه راهنما که همراه با کولر است یاری بگیرید.
  • 2.به طور مداوم فیلتر های گرد غبار و کویل های را تمیز و آنالیز کنید.
  • 3. محل نصب یونیت ها، اتصالات، لوله کشی ها و تمامی موارد مربوط به نصب کولر گازی و … را هر چند وقت یک بار آنالیز کنید و بااتجام این کار متوجه خواهید شد که استانداردهای نصب کولرگازی رعایت شده است یا خیر که در غیر این صورت باید از یک تکنسین برای برطرف مشکل یاری بگیرید.

نتیجه گیری:

برای این که عمر کولر گازی شما بیشتر گردد و از هزینه هایی که باید بابت تعمیر آن پرداخت کنید بکاهید ضروری است تا هرچند وقت یک بار فرآیند سرویس کولر گازی را انجام دهید که در این مقاله به طور کامل همه چیز را در خصوص آن توضیح دادیم.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بخوانید :

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1838

به "سرویس کولر گازی شامل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس کولر گازی شامل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید