سهم ناچیز شهر تالاب ها از گردشگری آبی

به گزارش مجله زیتوا، شهرستان بابل 190 تالاب و آب بندان دارد اما سهم گردشگری آبی از این بستر خدادادی تقریبا هیچ است.

سهم ناچیز شهر تالاب ها از گردشگری آبی

شهرستان بابل با 190 تالاب و آب بندان به شهر تالاب ها مشهور است، شهری که ظرفیت های بکرِ خدادادی فراوانی برای جذب جهانگرد و رونق مالی دارد، ولی بهره برداری نکردن از این ظرفیت مالی سبب شد تا این حوزه مهم درآمدی مغفول بماند.

در جهانگردی آبی، جهانگردان باهدف ورزش، تفریح یا تفریح راهی یک مقصد آبی می شوند و گاهی هم به دیدن پرنده هایی می روند که برای زمستان گذرانی به تالاب ها می آیند.

کارشناسان معتقدند اگر جهانگردی آبی به درستی فعال شود، به معیشت جامعه محلی و آینده مالی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سهم پرنده نگری در تالاب ها تقریبا صفر

حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل گفت: این شهرستان با 190 تالاب و آب بندان بیشترین تعداد تالاب و آب بندان های کشور را دارد.

او افزود: دو تالاب نیلوفر آبی و مرزون آباد در فهرست جهانی تالاب های ثبت شده هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل ادامه داد: تالاب نیلوفر آبی در حیدرکلا تنها تالاب درون شهری کشور است و تالاب 400 هکتاری مرزون آباد نیز در حریم شهری قرار گرفته است.

حیدرپور با بیان اینکه از این نعمت های خدادای برای جذب جهانگرد و جهانگرد می توانستیم بهره برداری کنیم، ادامه داد: ایجاد چندین برجک در تالاب ها برای پرنده نگری یکی از این اقدامات می توانست باشد، اما متاسفانه سهم تالاب ها از پرنده نگری در این شهرستان تقریبا هیچ است.

او افزود: دستگا های متولی مانند شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان می توانند نسبت به ایجاد این زیرساخت ها با رعایت اصول محیط ز یستی و استفاده از مصالح متناسب با محیط اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل گفت: برخی شهر ها در کشور با ظرفیت هایی بسیار کمتر از بابل در حوزه تالاب و آب بندان توانستند پرنده نگری و جهانگردی آبی را به یکی از منابع مالی و درآمدی تبدیل کنند، اما ما با این همه ظرفیت در این امر پیروز نبوده ایم.

دو پیشنهاد برای توسعه جهانگردی آبی

دهستانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان بابل گفت: واگذاری بلند مدت تالاب ها به سرمایه گذران بخش خصوصی می تواند زمینه ساز توسعه جهانگردی آبی در شهرستان باشد.

او افزود: یکی از تالاب هایی که می توان اقدامات مناسبی برای جذب جهانگرد در آن انجام شود تالاب نیلوفر آبی حیدرکلا است که در محور ارتباطی بابل به قائمشهر قرار گرفته است.

دهستانی ادامه داد: با توجه به موقعیت مکانی خاص تالاب نیلوفر آبی و در دسترس بودن زمین های خالی اطراف آن که مناسب امر سرمایه گذاری است، شهرداری بابل می تواند با ایجاد زیرساخت ها بسته ای حمایتی برای اجاره بلند مدت این تالاب در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و جهانگردی بابل گفت: سرمایه گذار با در اختیار داشتن بازه زمانی مناسب که می تواند 25 سال هم باشد اقامتگا های بوم گردی، سفره خانه های سنتی و امکانات قایقرانی در این تالاب ایجاد کند.

او افزود: همین ظرفیت در تالاب مرزون آباد هم وجود دارد و همجواری و قرار گرفتن این تالاب در ورودی شهر بابل می تواند هدف جذب سرمایه گذاری باشد.

دهستانی ادامه داد: استفاده از این ظرفیت ها نیاز به شورای مستقلی تحت عنوان شورای توسعه جهانگردی دارد که شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل می باید در این زمینه پیش قدم باشند.

خبرنگاران مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1896

به "سهم ناچیز شهر تالاب ها از گردشگری آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز شهر تالاب ها از گردشگری آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید