عکس ، رونمایی از جدیدترین مدل پرطرفدار اما گران تبلت مایکروسافت

به گزارش مجله زیتوا، زومیت نوشت: آیا مایکروسافت با حفظ طراحی ظاهری، سرفیس پرو 9 را با تغییرات داخلی مختلف همراه نموده است؟ با زومیت همراه باشید.

عکس ، رونمایی از جدیدترین مدل پرطرفدار اما گران تبلت مایکروسافت

مایکروسافت با تبلت های سرفیس پرو خود، تعریف نوی از لپ تاپ و به طور کلی کامپیوترهای قابل حمل ارائه کرد. به طوری که بسیاری از شرکت ها اعم از سامسونگ، ایسوس و حتی اپل به استفاده ایده ای مشابه روی آوردند. حالا نهمین نسل از سرفیس پروهای اهالی ردموند با نام سرفیس پرو 9 معرفی شده است و در این مقاله نگاهی به تغییرات آن در مقایسه با نسل قبل خواهیم داشت.

طراحی

با اینکه مایکروسافت 10 سالگی محصولات سری سرفیس خود را جشن می گیرد، اما همچنان خبری از محصولی انقلابی، همان چیزی که هواداران این شرکت سال ها است انتظار آن را می کشند تا درمقابل رقیب دیرینه خود یعنی اپل، عرض اندامی نمایند نیست و ردموندی ها مجدداً با استفاده از طراحی قدیمی خود، سرفیس پرو 9 را معرفی کردند.

سرفیس پرو 9 همچنان از بدنه آلومینیومی با ضخامت 9.4 میلی متر استفاده می نماید. بدنه ای که در پشت آن پایه شاخص سرفیس به همراه لولای فوق العاده 165 درجه ای قرار دارند. ردموندی ها به همراه سرفیس پرو 9 دو رنگ نو Platinum و Graphite را نیز معرفی نموده اند؛ اما نسخه 5G دستگاه تنها در رنگ Graphite دردسترس خواهد بود.

تولد 10 سالگی با محصولی تکراری جشن گرفته شد

در قسمت جلو و در سمت راست و چپ نمایشگر، همچون سرفیس پرو 8، دو اسپیکر 2 وات به چشم می خورد که همچنان از Dolby Atmos بهره می برد. نسخه 5G به علت بهره مندی از واحد پردازش عصبی قدرتمند خود از Windows Studio Effects پشتیبانی می نماید که شامل تنظیم اتوماتیک قاب دوربین در حین مکالمه تصویری، تاری پس زمینه کاربر، تنظیم چشمان کاربر و voice focus می گردد.

همچون دیگر مدل های سرفیس پرو در چند سال گذشته، پرو 9 نیز به ویژگی امنیتی Windows Hello برای ورود بدون پسورد به دستگاه مجهز شده است. ویندوز Hello از ترکیب دوربین سلفی به همراه فرستنده IR برای تشخیص صورت کاربر استفاده می نماید.

مایکروسافت کیبورد سرفیس پرو 9 را نیز با رنگ های نو همراه نموده است و زین پس در رنگ های Sapphire و Forest نیز دردسترس خواهند بود. البته خریداری کیبورد باید به صورت جداگانه انجام گردد.

صفحه نمایش

سرفیس پرو 9 درزمینه صفحه نمایش نیز تغییری را درمقایسه با نسل پیشین تجربه ننموده است و همچنان شاهد بهره گیری از نمایشگر 13 اینچ با وضوح 1920×2880 پیکسل هستیم که از نرخ نوسازی 120 هرتز نیز پشتیبانی می نماید. دالبی ویژن به همراه سرفیس پرو 8 و سرفیس پرو 9 دردسترس خواهد بود اما به نظر می رسد که نسخه 5G از آن بی بهره خواهد بود.

حاشیه های صفحه نمایش در مدل سال گذشته با ترکیب طراحی سرفیس پرو X با پرو 8 کاهش پیدا کردند؛ به عقیده بسیاری از کاربران، مایکروسافت باید همچون دیگر شرکت ها به استفاده از حاشیه یکسان و برابر روی بیاورد اما احتمالاً عقیده طراحان غول نرم افزاری دنیا، چیزی جز این باشد.

پیش تر آنالیز سرفیس پرو 8 را در زومیت خواندید و مهرداد عیسی لو تمامی جنبه های آن ازجمله نمایشگر را مورد آنالیز عمیق قرار داد؛ بنابراین باتوجه به موارد گفته شده حتی پیش از رسیدن سرفیس پرو 9 به دفتر زومیت می توانیم انتظار نتایج مشابهی از نمایشگر آن را داشته باشیم.

علاوه بر نمایشگر اصلی دستگاه، سرفیس پرو 9 به واسطه پشتیبانی از تاندربولت 4، امکان ارائه خروجی به دو مانیتور 4K دیگر را دارد.

سخت افزار

اصلی ترین تغییر سرفیس پرو 9 با نسل پیشین آن را می توان در تراشه دستگاه جستجو کرد. جایی که تراشه نسل یازدهمی اینتل جای خود را به تراشه های تازه نفس سری U نسل 12 داده اند. باتوجه به سری تراشه، نمی توان انتظار عملکردی خارق العاده را از تبلت حرفه ای ردموندی ها داشت؛ اما همچنان می توان روی عملکرد روان و بدون نقص در استفاده های روزمره حساب باز کرد. البته همچنان برای نظر نهایی باید تا زمان آنالیز سرفیس پرو 9 در زومیت منتظر بمانیم.

مدل قدرتمند سرفیس پرو 9 از تراشه Core i7-1255U استفاده می نماید و نسخه ای ضعیف تر و صدالبته مقرون به صرفه قیمت تر با تراشه Core i5-1235U نیز دردسترس خواهد بود. به گفته مایکروسافت، عملکرد سرفیس پرو 9 درمقایسه با پرو 8 تا 50 درصد سریع تر و قوی تر خواهد بود. کاربران امکان انتخاب رم تا 32 گیگابایت از نوع LPDDR5 و حافظه ذخیره سازی تا 1 ترابایت از نوع SSD را دارند.

قدرتمندترین دستگاه ویندوزی در زمینه موتور پردازش عصبی

ردموندی ها با کنار گذاشتن سری پرو X، حالا تراشه ARM را به عنوان مدلی از سرفیس پرو 9 ارائه می نمایند. دراین مدل نسل سوم تراشه های ARM مایکروسافت موسوم به SQ3 قرار گرفته است که متأسفانه در خلال رویداد جز در زمینه قدرت پردازنده عصبی، صحبتی از عملکرد پردازشی آن به میان نیامده است. به گفته ردموندی ها، واحد پردازش عصبی SQ3 امکان پردازش 15 تریلیون عملیات برثانیه را دارد که عددی فوق العاده محسوب می گردد. طبق ادعای مایکروسافت چنین قدرتی در هیچ یک از دیگر دستگاه های ویندوزی بازار پیدا نمی گردد. قدرتی که تنها به واسطه تراشه SQ3 (که احتمالاً نسخه ای تغییرنام یافته از تراشه Snapdragon 8cx Gen 3 کوالکام خواهد بود) میسر شده است.

درمقام مقایسه، قدرتمندترین تراشه کلاس لپ تاپ اپل یعنی M2 امکان انجام 15.8 تریلیون عملیات برثانیه را دارد که این عدد در تراشه کلاس موبایل A16 Bionic به 17 تریلیون عملیات برثانیه می رسد. بالاترین حجم رم در این مدل برخلاف مدل اینتلی در نهایت 16 گیگابایت از نوع LPDDR4X خواهد بود.

مدل اینتلی سرفیس پرو 9 همچون پرو 8 همچنان از گواهی Evo بهره می برد که به زبان ساده، به معنی سرعت بالای دستگاه در کنار ارائه عمر باتری مناسب خواهد بود. پرواضح است که نسخه 5G به علت تراشه متفاوت خود از این گواهی بهره نمی برد.

باتری

عمر باتری نسخه اینتلی سرفیس پرو 9 برابر با 15.5 ساعت خواهد بود؛ اما برای نسخه 5G عدد 19 ساعت اعلام شده است. البته درنظر داشته باشید که همیشه عدد اعلامی از سوی شرکت ها کمی بیشتر از نتیجه واقعی خواهد بود. برای مثال می توان به عملکرد باتری سرفیس پرو 8 اشاره نمود که حتی با وجود اعلام عمر باتری 16 ساعته از سوی مایکروسافت، در آنالیز های زومیت درنهایت به عدد 10 ساعت و 10 دقیقه در آزمون پخش ویدیو معیار رسیدیم که تفاوت چشمگیری در این بین مشاهده می گردد.

سرفیس پرو 9 همچنان ازطریق شارژر 65 واتی با رابط سرفیس کانکت شارژ می گردد. به نظر می رسد مدت زمان شارژ سریع دستگاه همچون سرفیس پرو 8 باشد.

مقایسه سرفیس پرو 9 مایکروسافت - Core i5-1235U Iris Xe 8GB 256GB سرفیس پرو 8 مایکروسافت - Core i5-1135G7 Intel Iris Xe 8GB 512GB
اتصالات
پورت شبکه
شبکه بی سیم
بلوتوث
توضیحات ارتباطات بی سیم - WiFi 6 - Bluetooth 5.1 - WiFi 6 - 1.Bluetooth 5
VGA
HDMI
DVI
تعداد درگاه USB 3.0 Type A و بالاتر 0
تعداد درگاه USB 2.0 Type A 0
درگاه USB Type C
تعداد درگاه USB Type C 2 2
توضیحات درگاه USB Type C 2 درگاه USB Type-C از نوع USB 4.0 2
پشتیبانی از تاندربولت
جک هدفون/میکروفن
سایر درگاه ها 1 درگاه Surface Connect
باتری
حجم باتری باتری با ظرفیت 47.7 وات ساعت باتری با ظرفیت 51.5 وات ساعت
شارژر شارژ بی سیم
عمر باتری (ساعت) تا 16 ساعت
پردازنده
پردازنده مرکزی اینتل Core i5-1235U اینتل i5-1145G7
نسل پردازنده (Alder Lake-M (Alder Lake-U Tiger Lake UP3
فرکانس کاری پردازنده 0.9 تا 4.4 گیگاهرتز 2.6 تا 4.4 گیگاهرتز
حافظه کش 12 مگابایت 8 مگابایت
اطلاعات تکمیلی پردازنده - نسل دوازدهم از پردازنده های Core i5 - 10 هسته - 12 ترد - لیتوگرافی 10 نانومتری - نسل یازدهم از پردازنده های Core i5 - 2 هسته - 4 ترد - لیتوگرافی 10 نانومتر
پردازنده گرافیکی
پردازنده گرافیکی یکپارچه با پردازنده اینتل Iris Xe Graphics اینتل Iris Xe Graphics
حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی فاقد حافظه اختصاصی
حافظه
حافظه رم 8 گیگابایت 8 گیگابایت
نوع حافظه رم LPDDR5X LPDDDR4x
حافظه ذخیره سازی 256 گیگابایت 512 گیگابایت
نوع حافظه ذخیره سازی SSD SSD
سایر
درایو نوری
اسپیکر بلندگوهای داخلی استریو با توان 2 وات با پشتیبانی از Dolby Atmos دو بلندگو استریو با توان 2 وات با پشتیباتی از دالبی اتموس
وبکم
توضیحات وبکم - وبکم FHD-1080p - دوربین پشت 10 مگاپیکسل با قابلیت فیلمبرداری 4K - 5 مگایپسکل - 10 مگاپیکسل دوربین پشت دستگاه
کیبورد کیبورد جدا شونده (عرضه به صورت مستقل)
کیبورد با نور پس زمینه
ترک پد روی کیبورد جدا شونده (عرضه به صورت مستقل)
حسگر اثر انگشت
کارت خوان
صفحه نمایش
مقدار صفحه نمایش 13 اینچ 13 اینچ
رزولوشن 1920×2880 1920×2880
تراکم پیکسل 267 پیکسل در هر اینچ
نوع پنل IPS LCD IPS LCD با نور پس زمینه LED
نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز 120 هرتز
صفحه نمایش لمسی
سایر ویژگی های نمایشگر - نسبت تصویر 1200:1 - محافظ صفحه گوریلا گلس 5
مشخصات فیزیکی
ابعاد 9.3 × 209 × 287 میلی متر 9.3 × 208.3 × 287.02 میلی متر
وزن 0.87 کیلوگرم 0.89 کیلوگرم

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 مهر 1401 بروزرسانی: 22 مهر 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1881

به "عکس ، رونمایی از جدیدترین مدل پرطرفدار اما گران تبلت مایکروسافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، رونمایی از جدیدترین مدل پرطرفدار اما گران تبلت مایکروسافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید