فرمول متناسب سازی چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می نماید؟

به گزارش مجله زیتوا، خبرنگاران : رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جزئیات فرمول جدید متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد.

فرمول متناسب سازی چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، حسن صادقی با اشاره به اینکه سال گذشته به خاطر اشتباه انسانی فرآیند کار همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دچار انحراف شده و نارضایتی بازنشستگان را به دنبال داشت، به گفت: پس از ورود رئیس سازمان تامین اجتماعی که بر توافقات ابتدایی تسلط کافی داشتند، معین شد حق با ما است و اشتباهی در محاسبات رخ داده؛ بنابراین دستور آنالیز مجدد و اصلاح فرمول داده شد که قرار است این اصلاحات تا 11 اردیبهشت ماه منعکس گردد که پس از آن بازنشستگان نسبت به گذشته رضایتمندتر خواهند شد و به اعتراضات اکثریت در این فرمول جدید توجه شده است.

وی با بیان اینکه متناسب سازی با توجه به جامعه گسترده بازنشستگان نمی تواند بدون ناراضی باشد، گفت: اما این فرمول رضایت نسبی اکثریت را جلب خواهد نمود.

دو کار اشتباه در فرمول گذشته رخ داده بود که در بازنگری مورد اصلاح نهاده شد. متناسب سازی براساس پایه حقوق تیرماه محاسبه شده بود که باید براساس حقوق اسفندماه محاسبه شده که این اتفاق در اصلاح مدنظر نهاده شد. همچنین متناسب سازی تکمیلی اعمال نشده بود و به جای فرمول اقناعی، فرمول انحرافی جایگزین شده بود که اعتراضات را به دنبال داشت که فرمول به دست آمده جامع تر است و تا حدود نظر 80 تا 90 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را تامین می نماید. البته نمی توان در این رابطه اظهارنظر قطعی کرد تا زمانی که احکام صادر و اجرایی گردد و پس از آن میزان رضایت مندی ارزیابی گردد.

وی در مورد اینکه چه میزان به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با این فرمول جدید افزوده خواهد شد، گفت: نمی توان رقم ثابتی را عنوان نمود، اما به طور مثال بازنشستگانی که حدود 2.200.000 تومان حقوق بازنشستگی داشتند به 3.900.000 تا چهار میلیون و کسانی که دو میلیون و 800 حقوق داشتند تا چهار و دویست افزایش حقوق خواهند داشت.

به گفته صادقی این افزایش حقوق ها شاید در کوتاه مدت به نفع بازنشستگان باشد، اما در بلندمدت می تواند مشکلاتی را برای صندوق های بیمه ای ایجاد نموده و بعد حداقل های حقوق کارگری را نیز به خطر بیندازد.

به گزارش خبرنگاران ، موارد اصلاح شده و مورد توافق کانون عالی بازنشستگان به توضیح زیر است :

1. مقرر شد اعمال ماده 96 (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه 1399 برای کلیه مستمری بگیران صورت پذیرد.

2. علاوه بر اعمال ماده 96 جهت افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب سازی حقوق افرادی که در سال های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران 75% از نسبت از دست رفته) اعمال می گردد.

3. با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت مالی بازنشستگان مقرر شد، پس از اعمال ماده 96 و اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته ای نسبت به دریافتی اسفند ماه 1399 کمتر از 50 درصد نباشد.

فرمول جدید که در حال تست بر روی احکام سطوح مختلف دریافتی است، ظرف دو روز آینده به صورت آزمایشی به اجرا درآمده و طی حداکثر 14 روز آینده احکام جدید صادر شده و مابه التفاوت حکم، درپرداخت حقوق اردیبهشت ماه لحاظ می گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1351

به "فرمول متناسب سازی چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول متناسب سازی چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید