بازسازی ساختمان: هر آنچه باید درباره استایل رترو (بازسازی) بدانید

به گزارش مجله زیتوا، اگر به دنیای مد و استایل های مختلفی که در صنعت فشن وجود دارد علاقه مند باشید احتمالا نام استایل رترو (Retro) به گوشتان خورده است. استایلی که ترجمه فارسی آن بازسازی و یا بازآفرینی خواهد بود و به خوبی مفهوم و فلسفه این استایل را توضیح می دهد. اما استایل رترو چیست و چه تفاوتی با استایل وینتیج دارد؟ چطور می توان به سبک رترو لباس پوشید؟ با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا جواب این سوال ها را بگیرید.

بازسازی ساختمان: هر آنچه باید درباره استایل رترو (بازسازی) بدانید

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

استایل رترو چیست؟

احتمالا این جمله را شنیده اید که می گوید: هر چیز کهنه ای دوباره یک روز نو می گردد. همین جمله را می توان فلسفه و اساس استایل رترو دانست. در طراحی مد و فشن هم ترندهای قدیمی دوباره به چرخه مد باز خواهند گشت.

رترو در اصطلاح به سبک هایی از فیلم، موسیقی و مد گفته می گردد که حاوی نشانه هایی از دوران گذشته و به نوعی متاثر از سبک های قدیمی باشند. واژه رترو (Retro) ریشه لاتین دارد و برگرفته از عبارت Retro Chic است که از اواخر دهه 1960 میلادی به وسیله پیشگامان عرصه مد و هنر رواج پیدا کرد. این سبک در ابتدا یک سبک فی البداهه و در عین حال ضد مد به حساب می آمد، اما خیلی زود شکوفا و به سبکی سودآور و تجاری تبدیل شد، به طوری که منتقدان صنعت مد به آن صنعت نوستالژی نیز می گویند.

در استایل رترو، طراحان با الهام گرفتن از استایل یک دوره زمانی تعیین، عناصر این سبک را که شامل لباس و اکسسوری هاست، طراحی و فراوری می نمایند. در سبک رترو افراد، لباس ها یا اکسسوری هایی را برای استفاده انتخاب می نمایند که با الهام و پیروی از استایل های تعیینی از دهه های گذشته، در عصر حاضر، مجددا طراحی و فراوری شده باشند.

تفاوت سبک رترو و وینتیج (Vintage)

بسیاری از افراد تفاوت میان سبک وینتیج و رترو را نمی دانند. تفاوت بین استایل وینتیج (vintage) و سبک رترو به اختلاف بین دوره های تاریخی مربوط می گردد. هر چند که سبک رترو در واقع الهام گرفته شده از همان سبک وینتیج است اما این دو با یکدیگر تفاوت هایی هم دارند.

در استایل وینتیج شما از آیتم ها و المان هایی استفاده می کنید که از دوره زمانی 1920 تا 2000 میلادی استفاده می شده اند. در استایل رترو دستتان باز است تا به سراغ المان هایی از مد بروید که در دوره دیگری پوشیده می شده اند. ضمن این که در استایل رتروی مدرن شما می توانید المان های وینتیج را با المان های مدرن ترکیب کنید. به عبارت دیگر در استایل رتروی مدرن می توان عناصر قدیمی و تازه را با یکدیگر ترکیب کرد.

به عنوان مثال اگر شما با استفاده از پارچه های مدرن یک مدل لباس قدیمی متعلق به پنجاه سال پیش را مجددا طراحی و فراوری کنید لباسی با سبک رترو طراحی نموده اید. ترجمه واژه رترو به خوبی مفهوم این سبک را روشن می نماید: بازسازی آنچه که در گذشته استفاده می شده برای استفاده در زمان حال.

نکات جالب توجه که باید درباره استایل رترو بدانید

استایل رترو را می توان مفهومی بسیار مهم در صنعت مد دنیا دانست؛ آیتم های ترند بسیاری وجود دارند که سال ها قبل مد بوده اند اما در استایل رترو مجددا به چرخه مد وارد شده اند. برندهای مطرح بسیاری هم در دنیا وجود دارند که لباس ها واکسسوری هایی به سبک رترو طراحی و فراوری می نمایند. در این بخش از مطلب نکات جالبی را درباره استایل رترو با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

استایل رترو مجددا شلوارهای جین مام استایل را به مد روز تبدیل کرد

سال های بین 2010 تا 2020 را بی شک باید زمان مهمی برای شکوفایی استایل رترو بدانیم. در این سال ها دنیا شاهد اتفاق های عجیب و شگفتی بود و دنیای مد هم اتفاقات بزرگی را پشت سر گذاشت. شلوارهای جین مام استایل که در دهه 80 میلادی هواداران بسیاری پیدا نموده بودند، در سال 2010 مجددا وارد چرخه مد شدند؛ باوجود آنکه سال های زیادی افراد تصمیم به پوشیدن شلوارهای جین چسبان و فاق کوتاه گرفته بودند، مجددا شلوارهای گشاد و فاق بلند، هواداران بسیاری در سراسر دنیا پیدا کردند. این شلوارها امروزه در سال 2021 نیز به وسیله بسیاری از بازیگران و ستارگان دنیای هنر استفاده می شوند.

در استایل رترو، بلیزر اورسایز به یکی از ترند ترین آیتم های مد در سال های اخیر بدل شد

کت بلیزر قدمتی در قرن نوزدهم دارد؛ این کت دو ردیف دکمه دارد و دو لبه ی آن کاملا روی هم می افتند. کت های بلیزر گشاد در دهه 80 میلادی محبوبیت بسیاری پیدا کردند و در انتها آن دهه کم کم از فرایند مد کنار رفتند. سرگذشت کت بلیزر هم با استایل رترو گره خورد و در 5 سال گذشته مجدد تبدیل به ترند لباس مردانه و زنانه شد. البته این بار دیگر خبری از شلوارهای گشاد نیست و افراد شیک پوش این کت را به همراه شلوارهای جذب می پوشند.

استایل رترو در دهه هشتاد میلادی بسیار محبوب شد

در پی محبوبیت این دو سبک نوستالژی و فروش لباس های وینتیج و رترو در دهه 80 میلادی، طراحان بزرگی مانند کالوین کلین (Calvin Klein) و رالف لورن (Ralph Lauren) در واکنش به استقبال علاقه مندان این دو سبک، با یکدیگر متحد شدند. از طرفی فروشگاهی با عنوان Londons American Retro در سال 1986 افتتاح شد، که امکان ارائه بین المللی لباس های وینتیج و رترو را برای طراحان این سبک فراهم آورد. موفقیت این فروشگاه ها در عرصه مد دنیای تاثیر بسیار زیادی گذاشت؛ تا جایی که جامعه دنیای مد، به لباس وینتیج و رترو در دهه 90 میلادی، در ایالات متحده و انگلستان، دیدگاهی متمایز داشت و تفاوت بین آن ها کاملا شناخته شده بود.

حتی یک مدل کش مو هم ممکن است با استایل رترو مجددا به چرخه مد بازگردد

در سال 1987 یک خواننده زن، کش موی مدل scrunchie را به دنیای مد معرفی کرد؛ در واقع، او ابزار ساده و سبکی می خواست که موهایش را با آن جمع کند تا هنگام اجرا، موهایش در صورتش نریزد و مزاحمش نگردد؛ در نهایت، او کش موی scrunchie را طراحی کرد. سپس شرکت مد Scünci ایده او را خریداری و به صورت انبوه فراوری کرد. در سال های اخیر، این کش مو دوباره پرطرفدار شده و به عرصه مد بازگشت.

رنگ های نئونی با استایل رترو دوباره مد شدند

در سال 2010 رنگ های نئونی مجددا تبدیل به یکی از ترندهای محبوب در رنگ لباس ها شدند. رنگ نئونی یا رنگ شب نما به رنگ هایی گفته می گردد که در تاریکی، نور ذخیره شده در خود را بازتاب می دهند و در نتیجه آن رنگ را به وضوح می توان مشاهده کرد. این رنگ ها ابتدا در بین سال های دهه 50 میلادی میان افراد خاص پسند محبوبیت بسیاری پیدا نموده اند و سپس پس از گذشت چند سال، مجددا در دهه های 80 و 90 میلادی دوباره مد شدند. در سال 2010 استایل رترو سبب شد یک بار دیگر این رنگ ها به یکی از ترندهای روز تبدیل گردد.

چطور به سبک رترو لباس بپوشیم؟

برای این که به سبک رترو لباس بپوشید ابتدا باید ببینید که مد و استایل کدام دهه را می خواهید بازسازی کنید؛ به عنوان مثال اگر می خواهید در استایل رتروی خود دهه شصت میلادی را بازسازی کنید، باید به سراغ ویژگی ها و ترندهای دهه شصت میلادی بروید و در صورت تمایل تان آن المان ها را با مد روز ترکیب کنید.

در دهه شصت میلادی پالت رنگی رنگ های زرد و آجری رواج بیشتری داشت و آیتم هایی مانند جوراب های رنگارنگ و بلند، دامن های روی زانو، نیم تنه های یقه اسکی، بوت های سفید و عینک های کورت از جمله آیتم های کلاسیکی هستند که در دهه 60 مد روز و ترند بوده اند. می توانید این آیتم ها را با آیتم های مد روز ترکیب کنید و یک استایل رتروی مجذوب کننده برای خودتان بسازید.

یک مثال دیگر برای استایل رترو ترکیب آیتم ها قرن هجدهمی با المان های تازه است. به عنوان مثال در قرن هجدهم آستین های پف دار بسیار رایج بوده است در حال حاضر پیراهن های بسیار شیک و مد روزی را در چرخه مد می بینید که با الهام از المان های قرن هجدهمی بازآفرینی و بازسازی شده اند.

  • چگونه آستین های پف دار را به استایل مان اضافه کنیم؟

استایل مدرن ویکتورین و حتی گوتیک را هم می توان زیرمجموعه ای از استایل رترو دانست، چرا که در این استایل ها آیتم ها و المان هایی مربوط به عصر ویکتوریا و گوتیک مجددا در استایل بازآفرینی می گردد.

در اینجا به خوبی می توان تفاوت بین استایل وینیج و رترو را متوجه شد چرا که در استایل وینیج المان ها از دوره زمانی 1920 تا 2000 مورد استفاده قرار می گیرند اما در استایل رترو دستمان باز است تا استایل و پوشاک هر دوره زمانی را که خواستیم بازسازی کنیم و با المان های تازه و مد امروزی ترکیبشان کنیم.

برای خانم ها دامن های کوتاه و بلند پلیسه، دامن کلوش، دامن چین دار، شلوارهای پاچه گشاد، گردنبندهای مروارید، مدل های قدیمی مو، عینک دودی های قدیمی و مینی اسکارف همگی آیتم هایی هستند از دوره های مختلف زمانی آمده اند؛ می توانید در استایل خود اضافه کنید و یک استایل مجذوب کننده رترو داشته باشید.

برای آقایان بند شلوار، کلاه های لبه دار، شلوارهای دم پا گشاد، مدل موهایی مانند پمپادور که یادآور استایل دهه های گذشته هستند، کت های اورسایز، ترنچ کت های کلاسیک و… جزو آیتم های استایل رترو محسوب می شوند که می توانید این آیتم ها را با المان های تازه و مد روز تلفیق نموده و یک استایل رتروی مدرن داشته باشید.

در استایل خانم های ایرانی مینی اسکارف یکی از المان هایی است که از دهه شصت و هفتاد شمسی دوباره به مد روز بازگشته است و یکی از آیتم های سبک رترو در استایل خانم ها محسوب می گردد. به خصوص اگر این مینی اسکارف های نوستالژیک و مجذوب کننده را با عینک های سایز بزرگ و بلیزر یا کت های اورسایز ست کنید یک استایل رترو یادآور مد دهه شصت در ایران خواهید داشت.

و در آخر

همانند بسیاری از استایل های دیگر عنصر خلاقیت حرف اول را در استایل رترو می زند؛ این که به سراغ کدام دوره تاریخی بروید، چه آیتم ها و المان هایی را انتخاب کنید و چگونه آن ها را با مد روز ترکیب کنید. همان طور که در مطلب به آن اشاره کردیم بسیاری از آیتم های ترند در دنیای مد همانند مینی اسکارف ها، شلوار مام استایل یا لباس های نئونی با استایل رترو بازآفرینی و به چرخه مد روز آورده شده اند.

  • 6 آیتم ترند استایل زمستان 2022 برای خانم ها (برگرفته از کالکشن طراحان مشهور)

اگر به این استایل علاقه مندید شما هم می توانید با گشتی در دل تاریخ و آنالیز پوشاک و مد گذشتگان المان هایی را مطابق با سلیقه تان پیدا کنید و آن ها را با مد روز ترکیب نموده و استایلی مجذوب کننده و خاص داشته باشید. به عنوان مثال حتی ژاکت های پشمی مادربزرگ ها که آن را ژیله می نامیم سال جاری جزو ترندهای لباس زمستانی در کالکشن های مشهور بودند یا پیراهن های گل دار قدیمی مادرها و مادربزرگ ها می تواند منبع الهام شما برای دوخت پیراهن های رتروی مدرن باشد؛ شما هم می توانید با الهام از آیتم های قدیمی یا ترکیب آن ها با ترند روز یک استایل رتروی مدرن و مجذوب کننده برای خودتان بسازید.

منابع: wise-geek, thepetitebijou

منبع: دیجی استایل
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1725

به "بازسازی ساختمان: هر آنچه باید درباره استایل رترو (بازسازی) بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: هر آنچه باید درباره استایل رترو (بازسازی) بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید