همه چیز درباره تفاوت کرم روز و شب؛ چرا باید از آن ها بهره ببرید؟

به گزارش مجله زیتوا، اگر در دنیای روتین های پوستی و زیبایی تازه وارد باشید، مطمئنا با حجم گسترده ای از محصولات با نام ها و کاربردهای مختلف روبه رو خواهید شد که گیجتان می نمایند. از کرم ضد آفتاب گرفته تا کرم های دور چشم و کرم شیر خر، همگی در دسته محصولات پوستی قرار می گیرند که شاید حتی خیلی از آن ها آن قدرها هم کاربرد نداشته باشند! اما جدا از این موضوع، حتما از مشاورهای پوستی یا بیوتی بلاگرها اصطلاح کرم روز و کرم شب را شنیده اید؛ اما واقعا این دو محصول چه تفاوتی باهم دارند و چرا باید مورد استفاده قرار بگیرند؟ در این مطلب از خبرنگاران مگ همراه ما باشید تا درباره این نوع از محصولات بیشتر صحبت کنیم و با تفاوت کرم روز و شب آشنا شویم.

همه چیز درباره تفاوت کرم روز و شب؛ چرا باید از آن ها بهره ببرید؟

کرم های روز چگونه عمل می نمایند؟

کرم های روز (معروف به کرم های مرطوب نماینده) برای روتین صبحگاهی مراقبت از پوست طراحی شده اند. این محصولات در طول روز پوست شما را تغذیه و آبرسانی نموده و از همه مهم تر از آن در برابر فاکتورهای خارجی محیطی هم محافظت می نمایند. هنگامی که نور وجود دارد، پوست در حالت دفاعی قرار می گیرد، زیرا عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث آسیب رساندن به پوست شوند؛ نور خورشید، آلودگی هوا، مه، گرد و غبار، نور آبی و… بعضی از این عوامل هستند.

بنابراین با توجه به این شرایط، کرم های روز باید حاوی فیلترهای UV، آنتی اکسیدان، ویتامین ها و سایر فاکتورهای محافظتی باشند تا از پوست در برابر مهاجمان مراقبت نمایند. اگر مراقبت از پوست را جدی نگیرید، پیری زودرس، بروز لک و رنگ دانه بعضی از عواقب آن خواهند بود.

بعلاوه اغلب در ترکیبات کرم های روز می توان موادی را پیدا کنید که از پوست در برابر اثرات نامطلوب آب و هوا هم محافظت می نماید. به همین علت، بهتر است که کرم خود را بر اساس همان فصل انتخاب کنید و خریداری کنید. در تابستان از محصولاتی بهره ببرید که سبک تر باشند و در زمستان به سراغ کرم هایی با بافت غلیظ تر بروید.

اگرچه کرم های روز گاهی اوقات می توانند خاصیت ضد پیری هم داشته باشند، اما ماهیت آن ها مرطوب نماینده است و مواد فعال کمتری مانند رتینول، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و… دارند. علت این موضوع بسیار ساده است؛ موادی مانند رتینول برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری پوست عالی هستند، اما از طرفی پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر می نمایند. ترکیب این مواد با اشعه فرابنفش می تواند باعث ایجاد لک، جوش، التهاب، حساسیت و قرمزی روی پوست ایجاد کند.

بنابراین کرم ها و سرم های مرطوب نماینده ای که در روتین صبح استفاده می کنید باید عمدتا حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، مواد مرطوب نماینده و محافظ قوی مانند هیالورونیک اسید باشند که به تقویت و حمایت پوست در مبارزه با مهاجمان خارجی یاری کند.

نکته دیگری هم که درباره کرم های روز باید بدانید این است که آن ها از نظر بافت، اکثرا سبک تر هستند که به سرعت جذب پوست می شوند؛ بنابراین به عنوان پایه ای برای آرایش نیز اید ئال هستند.

کرم شب چیست و چه فرقی با کرم روز می نماید؟

کرم های شب برای روتین مراقبت از پوست در شب طراحی شده اند. در شب، پوست ما دیگر در معرض عوامل خارجی مضر نیست و از حالت دفاعی خارج می گردد، بنابراین می تواند به طور طبیعی در طول خواب خود را ترمیم کند.

بعلاوه به طور طبیعی، میکروسیرکولاسیون پوست در شب افزایش پیدا می نماید و اکسیژن راحت تر به سلول ها نفوذ می نماید؛ در واقع منافذ پوست در شب برای دریافت مواد مغذی لازم بیشتر باز می شوند. در نتیجه وظیفه اصلی یک کرم شب خوب این است که پوست را به خوبی تغذیه و آبرسانی کند و به بازسازی آن یاری کند. در طول بازسازی، کرم شب به ترمیم آسیب های سلولی که ناشی از تاثیرات خارجی در طول روز به وجود می آیند، یاری می نماید و بعلاوه علائم پیری و رنگدانه های پوست را کاهش می دهد.

کرم های شب به نسبت کرم های روز، دارای غلظت بیشتری از مواد فعال هستند. این مواد می توانند در جوانسازی و لطافت پوست بسیار موثر باشند. تحقیقات نشان می دهند که موادی مانند رتینول، بازسازی سلول ها را تحریک می نماید و باعث افزایش فراوری کلاژن هم می گردد. حتی این ماده می تواند اثرات نامطلوب ناشی از UV را نیز کاهش دهد.

رتینول، اسیدهای AHA، اسید گلیکولیک و… بعضی از ترکیبات موجود در کرم های شب هستند که خاصیت ضد پیری دارند. هیالورونیک اسید هم برای اطمینان از هیدراتاسیون، کوآنزیم Q10 برای جلوگیری از پیری پوست، پپتیدها برای سفت و صاف شدن پوست و ویتامین A هم برای حمایت از فراوری کلاژن نیز اغلب در ساخت این محصولات استفاده می شوند.

در مقایسه با کرم روز، کرم های شب بافت سنگین تر، غنی تر و چرب تر دارند که به آرامی و در حین خواب جذب پوست می شوند. پوست ما به طور طبیعی آب و رطوبت خود را از دست می دهد، بنابراین یک کرم غلیظ و غنی می تواند یاری کند تا این رطوبت جایگزین و حفظ گردد. مواد فعالی هم که به تدریج در طول خواب آزاد می شوند باعث می شوند که پوست شما در روز باطراوت تر و شاداب تر به نظر برسد.

آیا می توان از کرم روز برای شب استفاده کرد و برعکس؟

اگر به طور جدی به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، بهتر است که این کار را نکنید. ترکیبات سازنده کرم ها اگر در زمان نادرست استفاده شوند، ممکن است کاملا بی تاثیر یا حتی مضر باشند. اگر از کرم روز برای شب بهره ببرید، در واقع شما بی علت با فیلترهای UV به پوست خود فشار می آورید و اندازه رطوبت و مواد مغذی که پوست در شب احتیاج دارد را به آن نمی دهید.

از طرفی دیگر کرم های شب بافت سنگینی دارند و فاکتورهای محافظتی از پوست را در ترکیبات خود ندارند. بنابراین اگر از آن ها در روز بهره ببرید، پوستتان محافظت نخواهد شد و علاوه بر آن بیش از حد چرب می گردد و دیگر نمی توانید آرایش کنید و به طور کلی برایتان آزاردهنده خواهد بود. بعلاوه به علت وجود موادی مانند رتینول و اسیدهای مختلف در کرم های شب، استفاده از این کرم ها در روتین صبحگاهی می تواند باعث ایجاد حساسیت، جوش، لک و… گردد.

کرم 24 ساعته روز و شب چیست؟

اگر نمی خواهید پول خیلی زیادی را بابت محصولات مراقبت از پوست پرداخت کنید یا به هر علتی نمی خواهید چندین کرم بهره ببرید، کرم های 24 ساعته شبانه روزی می توانند پیشنهاد خوبی به شما باشند. این نوع از کرم ها بسیار ساده هستند و در هر ساعتی از روز که بخواهید می توانید از آن ها بهره ببرید. اما باید بدانید که کرم های 24 ساعته SPF کافی برای مراقبت از پوست در طول روز را ندارند و در ترکیبات خود حاوی مواد موثر و قوی مانند ترکیبات ضد پیری نیستند.

و در آخر

کرم های روز و کرم های شب در نگاه اول خیلی شبیه به هم باشند، اما حالا می دانید که روتین مراقبت از پوست در روز می تواند متفاوت از روتین شب شما باشد و اصل تفاوت کرم شب و روز در ساختار و ترکیبات آن هاست.

اگر جز دسته افرادی هستید که به سلامت پوست خود اهمیت زیادی می دهید و دوست دارید که به برترین نحو از آن مراقبت کنید، مطمئنا سرمایه گذاری روی کرم های پوستی باکیفیت و معتبر می تواند گزینه ایدئالی برای شما باشد. شما با این کار می توانید روند پیری پوست را به تعویق بیندازید و از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک هایی که باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شوند، جلوگیری کنید.

بعلاوه باید بدانید که هرچه در سنین جوانی زودتر روتین های مراقبتی را آغاز کنید، در سنین پیری خیالتان راحت تر خواهد بود و پاداش کارهایتان را خواهید گرفت.

منبع: Glamot

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 آذر 1402 بروزرسانی: 14 آذر 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2030

به "همه چیز درباره تفاوت کرم روز و شب؛ چرا باید از آن ها بهره ببرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره تفاوت کرم روز و شب؛ چرا باید از آن ها بهره ببرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید