پخش کردن غبار ماه در فضا؛ ایده تازه برای مقابله با گرمایش زمین!

به گزارش مجله زیتوا، به گفته محققان، ایده امکان پذیر ساخت یک ایستگاه در ماه و بیرون ریختن گردوغبار از سطح آن برای ایجاد یک ابر موقت است که می تواند 1 تا 2 درصد از نور خورشید را مسدود کند. طبق مطالعه آن ها، این تیم کاهش 1.8 درصد تابش خورشید را هدف خود قرار داده که معادل حذف حدود 6 روز کاملاً خورشیدی از یک سال استاندارد است.

پخش کردن غبار ماه در فضا؛ ایده تازه برای مقابله با گرمایش زمین!

طبق ادعای محققان، پرتاب غبار جمع آوری شده از ماه می تواند بخشی از نور خورشید را مسدود کند.

گرمایش جهانی یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی است که زمین را تهدید می نماید و دانشمندان در پی راهکار های مختلفی برای مقابله با آن هستند. حالا در تحقیقاتی نو به راهکار نسبتاً عجیبی برای محافظت از زمین در برابر گرمای خورشید اشاره شده است: غبار ماه.

محققان دانشگاه یوتا و مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در ایده خود شرح داده اند که پرتاب غبار جمع آوری شده از ماه به مداری پایدار، می تواند بخشی از نور خورشید را مسدود کند.

دانشمندان در مقاله خود که در ژورنال PLOS منتشر شده است، شرح می دهند که به جای پرتاب غبار از زمین به مداری پایدار برای مسدودکردن اندازه کمی از نور خورشید، قصد دارند تا غبار ماه را استخراج نمایند و آن را به محل موردنظر خود بفرستند. این کار دو مزیت به همراه دارد: اول اینکه انجام آن از یک ایستگاه فضایی در ماه به انرژی جنبشی کمتری احتیاج دارد و دوم اینکه تمام گردوغباری که برای انجام آن مورداحتیاج است، به راحتی در ماه پیدا می شود.

تیم تحقیقاتی برای معین اینکه آیا این روش واقعاً باعث خنک شدن زمین خواهد شد یا خیر، مدل های شبیه سازی شده پیچیده ای را آزمایش نموده اند که حرکت غبار در مدار را تجزیه و تحلیل می نماید. ایده اولیه دانشمندان این بود که یک ایستگاه غبارپاشی را در نقطه L1 لاگرانژی قرار دهند؛ جایی که کشش گرانشی خالص بین خورشید و زمین در تعادل بین دو جرم آسمانی است. بااین حال، ذخیره کردن گردوغبار در این ایستگاه شناور کار دشواری خواهد بود.

به گفته محققان، ایده امکان پذیر ساخت یک ایستگاه در ماه و بیرون ریختن گردوغبار از سطح آن برای ایجاد یک ابر موقت است که می تواند 1 تا 2 درصد از نور خورشید را مسدود کند. طبق مطالعه آن ها، این تیم کاهش 1.8 درصد تابش خورشید را هدف خود قرار داده که معادل حذف حدود 6 روز کاملاً خورشیدی از یک سال استاندارد است.

البته این طرح نیز معایب خاص خود را به همراه دارد؛ اول از همه، دانشمندان هیچ کنترلی بر رفتار این ابر غبار نخواهند داشت و درحالی که مطمئن هستند که گردوغبار به زمین بازنمی شود یا به طور ناخواسته به یک چشم انداز یخ زده، تاریک و جهنمی تبدیل نمی شود، اعتراف نموده اند که پس از رهاکردن گردوغبار، عملاً هیچ راهی برای راهنمایی و کنترل آن وجود ندارد. عیب دوم به عدم وجود تاریخ اجرای معین و بعلاوه بودجه کافی برای ساخت یک ایستگاه در ماه مربوط می شود.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1939

به "پخش کردن غبار ماه در فضا؛ ایده تازه برای مقابله با گرمایش زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخش کردن غبار ماه در فضا؛ ایده تازه برای مقابله با گرمایش زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید