7 ایده محوطه سازی [خاص و متفاوت] با سنگ و صخره

به گزارش مجله زیتوا، محوطه سازی امری بدیهی برای خانه های ویلایی و حیاط دار می باشد. بسیاری از افراد با وجود آنکه صاحب محوطه ای خارج از فضای داخل خانه هستند، ایده ای برای محوطه سازی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم به ایده های ناب در حوزه طراحی و دیزاین محوطه خارجی بپردازیم.

7 ایده محوطه سازی [خاص و متفاوت] با سنگ و صخره

سنگ و صخره؛ عنصر طبیعی محوطه سازی

محوطه سازی ملزم استفاده و به کارگیری صحیح عناصر است. با وجود آنکه می توان از عناصر دست ساز انسان استفاده کرد، اما، زیبایی محوطه خارجی می تواند از عناصر طبیعی سرچشمه بگیرد. یکی نمونه از این عناصر طبیعی سنگ ها، تخته سنگ ها و صخره ها هستند.

تخته سنگ های خاکستری و گوجه ای، تخته سنگ های خزه دار آناتولیا، بلورهای کوارتز قهوه ای زمین و صورتی رزی و ماسه سنگ های طلایی که با ریختن آن ها قادر به دریافت انوار رنگین کمان هستید، جزء بهترین گزینه های محوطه سازی می باشند.

این عناصر طبیعی در انواع متعددی از بافت ها، رنگ ها، اشکال و فرم ها موجود می باشند که چیدمان صحیح آن ها طراحی و دکوراسیون محوطه خارجی را به زیبایی هرچه تمام تکمیل می نمایند. به همین سبب، ما قصد داریم اصول و نحوه چیدمان محوطه سازی را با سنگ ها آموزش بدهیم.

  • مرزبندی بستر گل ها با سنگ

سنگ ها عنصری مقرون به صرفه هستند. با این حال، امکانات خلاقانه زیادی را فراهم می آورند. مرزبندی خاک باغچه با سنگ های کوچک می تواند امری آسان باشد و نتیجه این امر، دریافت بستری مجذوب کننده از گل ها و گیاهان زیباست که در عین حال، حفظ و نگهداری آن ها هم سخت نیست.

محوطه سازی شما می تواند با تخته سنگ های بزرگتر هم صورت پذیرد. اگر به تصویر فوق نگاه کنید، متوجه کنتراست چشمگیر دو رنگ بژ و خاکستری با گل های صورتی و بنفش می شوید. حال، می توانید به این بستر مجذوب کننده روشنایی بیافزائید تا شب هنگام باغچه ای نورانی داشته باشید.

  • نیمکت سنگی

محوطه سازی تنها به تخصیص فضای باغچه منتهی نمی شود؛ مبلمان و نیمکت یکی از مشخصه های طراحی و دکوراسیون محوطه خارجی است. با وجود آنکه مبلمان بسیار به روزی فراوری و عرضه شده، اما، ساخت نیمکت های سنگی یکی از تازه ترین و مبتکرانه ترین ایده های ممکن است.

یکی از مزایای مبلمان و نیمکت سنگی این است که دیگر چندان نگران خیس شدن مبلمان در اثر بارش باران و برف، آفتاب خوردگی و طوفان زدگی نخواهید بود. در ضمن شما قادر خواهید بود تا طراحی مبلمان و نیمکت های طبیعی خود را با تخته سنگ های ضد آب و رنگارنگ بر عهده بگیرید.

  • پلکان باغی

تعبیه پلکان یکی از مراحل مهم و لزومات محوطه سازی می باشد. قرار دادن بلوک های سنگ در فضاهای بینابین محوطه خارجی باعث شده تا سهولت رفت و آمدتان تضمین شود. علاوه بر این که تعبیه پلکان سنگی باعث رفت و آمد آسان می شود، دسترسیتان به فضاهای میان باغی را ساده تر می نماید.

اگر از این شیوه نصب تخته سنگ بگذریم، می توانیم شیوه چیدمان دیگری را آنالیز کنیم و آن تعبیه پلکان بین فضای باغچه هاست. قرار دادن تخته سنگ های پلکانی بین فضای باغچه ها می تواند گزینه مناسب دیگری باشد که رفت و آمدتان را تسهیل می بخشد.

  • چشمه و حوضچه

طراحی و دیزاین محوطه خارجی می تواند خارج از المان های لازم باشد. برای آنکه محوطه ای زیبا داشته باشید، قادر خواهید بود تا زیبایی های دیگری به فضایتان بیافزائید. یکی از این زیبایی های افزودنی می تواند در احداث یک چشمه یا حوضچه تعریف شود.

چه چیزی آرامبخش تر از صدای ریختن آب روی تخته سنگ هاست؟ به منزله احداث چشمه یا حوضچه تخته سنگ های موزونی بر روی سطوح متفاوت بگذارید تا به سطح پایین تر برسید. این سطح کم ارتفاع تر باید حوضچه شما باشد. چنین حوضچه ای را می توان با قرار دادن سنگ های کوچک و میانه بر روی هم مهیا ساخت.

  • گذرگاه طبیعی

گذرگاه سنگی ممکن است بر روی ساروج یا به طور مستقیم بر زمین قرار گیرد. این پلکان به منزله یک پیاده رو استفاده می شود و ترافیک رفت و آمد ساکنین را تسهیل می بخشد.

ایجاد گذرگاه سنگی می تواند یکی از فاکتورهای مثبت و لزومات مهم محوطه سازی به تعداد رود. احداث چنین گذرگاهی برای عبور و مرور باعث حفاظت از گل ها و گیاهان باغچه ها هم می شود. چنین گذرگاهی بنا به طرز تعبیه و نصب می تواند فضای محوطه تان را بسیار بزرگتر جلوه دهد

برای آنکه گذرگاهی طبیعی تعبیه کنید، قادر خواهید بود وابسته به نوع راستا و کنتراست طراحی از گرانیت، ماسه سنگ و تخته سنگ های دارای سایه های متفاوت هم استفاده نمائید.

  • پاسیو

اگر فضای دست نخورده ای داشته باشید، قادر به تخصیص فضایی برای احداث پاسیویی کوچک خواهید بود. این فضا می تواند انتهای یک گذرگاه باشد که با تخته سنگ های فرش شده محوطه سازیتان را تکمیل می نماید.

شما می توانید این فضا را با نیمکت های راحت و کوسن های بزرگی که با درختان، گل ها و گیاهان احاطه شده است، تزئین کنید. این فضای هرچند کوچک یک محوطه جداگانه از حیاطتان خواهد بود که جان می دهد برای تجدید روح، رمان خواندن و دمی آسودن!

منبع: اتاق
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1504

به "7 ایده محوطه سازی [خاص و متفاوت] با سنگ و صخره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ایده محوطه سازی [خاص و متفاوت] با سنگ و صخره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید