آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز

به گزارش مجله زیتوا، طبق عرف بین المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد .

آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز

تاخیر در پرواز های ایرانی در سال 1397 به روایت خبرگزاری ایرنا

روایت ایسنا از کلکسیون تاخیرات پروازی ایرلاین های ایرانی و سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه ها (مهر 97)

بر اساس کنوانسیون های بین المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند. در واقع شرکت های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و بعلاوه به منظور رقابت با دیگر شرکت ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر میگیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

البته کمیسیون اتحادیه اروپا هم برای مسافران خطوط هوایی، حقوقی قائل است. بر این اساس مواردی مانند امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت ها همکاری و مساعدت لازم را با مسافران به ویژه افراد آسیب پذیرتر داشته باشند.

گزارش تسنیم از حجم بالای تاخیر هواپیمایی آسمان و ایرتور در سال 97

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته

به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمیگردد و مسافران میتوانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت نمایند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر نمایند.

مطالب پیشنهادی

برترین اسنایپرها با زولا آغاز کردن!!

مقرون به صرفه ترین بلیط برترین ایرلاین ها رو از این سایت پیدا کن

جنگ رو هر کسی میتونه کنترل کنه، برای ایران بجنگ!!

در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از لیست پرواز خارج نمایند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو نماینده میتواند یا با پرواز بعدی همراه گردد یا این که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.

افراد با توجه به مسافت پرواز و اندازه تاخیر، حق دارند بین 125 تا 600 یورو غرامت دریافت نمایند.

در صورت لغو پرواز هم باید همین اندازه غرامت به مسافر پرداخت گردد، مگر این که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام نموده باشد یا این که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به علت شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمیگردد.

در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت میگردد.

مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو نمایند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت نمایند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند. البته طبق کنوانسیون بین المللی ورشو، اگر ایرلاینی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری گردد، مسافر حق دارد به دادگاه شکایت کند و ایرلاین مربوطه مسوول است و باید جوابگو باشد.

شماره تماس مستقیم مسئولان رسیدگی به شکایات شرکت های هواپیمایی

این روش جوابگویی ایرلاین روش قضایی است و چون در دادگاه، شرکت هواپیمایی مسوول تلقی میگردد، نیازی به اثبات نیست و حق به مسافر داده میگردد. اما طبق گزارش های مردمی، نحوه رسیدگی و پذیرایی شرکت های هواپیمایی کشور در تأخیر ات پروازی به مسافران رضایت بخش و بر اساس کنوانسیون های بین المللی نیست. اغلب مسافران مشمول تاخیر هم از مراجعه به دادگاه و شکایت از شرکت های هواپیمایی انصراف میدهند. این در حالی است که مسافران بابت تاخیر بیش از نیم ساعت هواپیما میتوانند خواهان حقوق قانونی خود از شرکت هواپیمایی مربوطه شوند.

در مورد پیگیری و انجام شکایت به وسیله دستگاه قضا، هم باید گفت، چندی است که دادستانی در زمینه جرایم فرودگاه ها به صورت ویژه ورود نموده است و در دو شهر تهران و مشهد که دو فرودگاه پرتردد کشور را در خود جای داده اند، واحد های تخصصی پیگیری جرایم فرودگاهی ایجاد شده است.

این واحد در تهران در سطح دادسرا به فعالیت می پردازد که به گفته بازپرس ویژه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، این دادسرای ویژه در ناحیه 9 قرار گرفته است. البته این دادسرا در بحث تاخیر ها و بعضی مسائل دیگر ورود نمی کند یا اگر هم ورودی صورت گیرد خیلی به ندرت است. شماره تماس و آدرس ثبت دعاوی کیفری (شکایات) منطقه 7 تهران، دادسرای ناحیه 9 فرودگاه: تهران - فرودگاه مهرآباد - جنب گمرک تلفن: 021- 66886900 و 021- 44671124)

تصویر ایندکس سامانه شهراه

به کلیه مسافران پرواز توصیه می گردد که قبل از مراجعه به فرودگاه مهرآباد با شماره تلفن های 44665519-021 و 199 تماس حاصل نمایند و از شرایط پرواز خود آگاه شوند. مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی، می توانند شماره پرواز مدنظر را به سامانه 30005100 ارسال نموده و اطلاعات تاخیر یا کنسلی آن را دریافت نمایند. سامانه شهراه را هم برای درج شکایت از شرکت های هوایی که تاخیر دارند، نباید فراموش کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1479

به "آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید