امکان فراوری 2 برابری گوشت مرغ با احیای مرغ آرین

به گزارش مجله زیتوا، تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت در صورت احیای مرغ آرین ایرانی، فراوری گوشت مرغ کشور سالیانه می تواند به چهار میلیون تن برسد که به معنای رشد حدود دو برابری است.

امکان فراوری 2 برابری گوشت مرغ با احیای مرغ آرین

به گزارش ایرنا، محمدرضا عبادی درباره فواید مرغ سایز، اضافه نمود: اکنون سالیانه نزدیک به 2 میلیون و 500 هزارتن گوشت مرغ در بیش از 18 هزار واحد پرورشی فراوری می گردد که می توان با احیای مرغ آرین، نه فقط فراوری، بلکه صادرات این محصول را افزایش داد.

وی با بیان اینکه افزایش فراوری گوشت مرغ با افزایش تعداد دوره های جوجه ریزی و کاهش مدت زمان دوره پرورش ممکن می گردد، گفت: اکنون بیشتر کشورهای دنیا به دنبال تامین گوشت مرغ استاندارد با وزن و سن مناسب هستند که مرغ سایز می تواند جایگزین خوبی برای سویه های خارجی باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان به کاهش باقی مانده دارویی و آنتی بیوتیک، افزایش دوره های جوجه ریزی، کاهش خوراک و جیره غذایی و افزایش بهره وری در واحد سطح به عنوان بعضی مزایای مرغ آرین اشاره و تاکید نمود: آهنگ و منحنی رشد مرغ آرین به ویژه در هفته های ششم و هفتم نسبت به سویه های خارجی متفاوت است، اما تا سن 35 روزگی مدل رشد آرین برای فراوری و عرضه مرغ به صورت کامل نه تنها عیب نیست بلکه یک مزیت به شمار می رود.

وی گفت: اکنون با توجه به طولانی بودن دوره پرورش و درشتی مرغ ها، در هر متر مربع می توان 10 قطعه مرغ پرورش داد، اما در صورت کوتاه کردن دوره پرورش و وزن پایین مرغ می توان در هر متر مربع 18 قطعه جوجه ریزی انجام داد تا بهره وری در واحد سطح افزایش یابد.

عبادی اضافه نمود: مرغ آرین و مصرف خوراک آن تا سن 35 روزگی در مقایسه با سویه های خارجی تقریبا مشابه است، به طور مثال سویه آربراکرز اگر تا پنج هفتگی حدود 2.7 کیلوگرم خوراک مصرف کند و وزن 1.8 کیلوگرم داشته باشد، سویه آرین هم همین میزان است.

وی اضافه نمود: اما هفته ششم و هفتم یعنی در 42 تا 50 روزگی خوراک مصرفی به 5.5 کیلوگرم می رسد، یعنی دو برابر آنچه که تا 35 روزگی داشتیم و باید برای این دو هفته خوراک پنج هفته را هزینه کنیم، یعنی خوراک اضافه تر بدهیم تا وزن به 2.9 تا سه کیلوگرم برسد.

وی ادامه داد: اکنون روش مرسوم پرورش مرغ در کشور همین است، یعنی تا هفت هفتگی مرغ را نگهداری می نمایند و 5.5 تا 6 کیلوگرم خوراک مصرف می گردد تا وزن مرغ به 2.9 تا سه کیلوگرم برسد و این مساله موجب می گردد ضریب تبدیل نیم یا چهار دهم درصد افزایش پیدا کند.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: ضریب تبدیل در پنج هفتگی از 1.5 تا 1.6 به 1.9 تا 2 در هفت هفتگی می رسد به شرط اینکه تلفات در حد کم (کمتر از پنج درصد) باشد و مرغ به وزن 2.5 تا سه کیلوگرم برسد، اما آمار نشان می دهد اکنون ضریب تبدیل در کشور ما 2.25 تا 2.5 است و به طور میانگین با 10 تا حتی 15 درصد تلفات روبه رو هستیم.

وی براین باور است که با کوتاه کردن طول دوره پرورش دو هفته ای، زمان کشتار کوتاه تر می گردد و فراورینماینده می تواند به جای چهار دوره جوجه ریزی، این تعداد را سالیانه به پنج تا 6 دوره برساند و دو هفته طول دوره پرورش کوتاه می گردد.

عبادی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف مرغ در کشور ما حدود 24 کیلوگرم است، اضافه نمود: این درحالی است که سرانه مصرف در کشورهای توسعه یافته حدود 40 کیلوگرم است که ما می توانیم با احیای مرغ آرین و عرضه مرغ سایز به بازار، از این ظرفیت ها بهره مند شویم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1169

به "امکان فراوری 2 برابری گوشت مرغ با احیای مرغ آرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان فراوری 2 برابری گوشت مرغ با احیای مرغ آرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید