آنالیز مودم جیبی آلکاتل BT71 4G Mini Hub: فسقلی سیاهی که حسابی تند و تیز است

به گزارش مجله زیتوا، امروز مودم جیبی 4.5G را آنالیز می کنیم که قیمتش بیشتر از 2 میلیون تومان نیست ولی حسابی شما را سر ذوق می آورد و چندین برابر هزینه ای که برای خریدش کردید؛ سود می رساند. امروز مودم آلکاتل BT71 را کالبدشکافی می کنیم.

آنالیز مودم جیبی آلکاتل BT71 4G Mini Hub: فسقلی سیاهی که حسابی تند و تیز است

مودم BT71 4G Mini Hub به تمام معنا یک فسقلی سیاده دوست داشتنی و مجذوب نماینده است. هم از نظر طراحی ساده و سبک اش، هم معینات نسبتا خوب اش، هم سرعت کارراه اندازش و هم قیمت مناسب اش.

به تمام معنا یک مودم جیبی برای داشتن اینترنت موبایل در هر کجا و هر زمان است. هیچ وزنی به کوله و کیف شما اضافه نمی نماید ولی همواره اینترنت دارید؛ آن هم یک اینترنت پرسرعت!

معرفی مودم Alcatel BT71

چندین سال است مودم های BT70 و BT71 شرکت آلکاتل در بازار ایران وجود دارند. خود مودم BT71 بیش از 4 الی 5 سال از اولین عرضه اش به بازار به وسیله اپراتور BT انگلیسی می گذرد و مودم تازه واردی نیست.

اما طراحی سبک و خاص این مودم ها به همراه کیفیت ساخت شان و قیمت پایین شان، باعث شده در بازار باقی بمانند و هنوز فروش نمایند.

مودم آلکاتل BT71 را با نام های مختلفی مانند BT Mini Hub یا BT71 4G Mini Hub Halo و Mini WIFI router Alcatel BT71 در بازار می بینیم ولی همگی دارای جعبه معروف بنفش رنگ و خودم مودم مشکی رنگ با آرم BT سفید رنگ در وسط آن هستند.

در ایران هم این مودم غالبا به صورت استوک و دست دوم وارد شده و اگرچه جعبه و خود بدنه مودم تمیز است ولی نو و آکبند نیست.

معینات مودم آلکاتل BT71

با یک مودم جیبی 4.5G و از رده LTE Cat 6 روبرو هستیم. پس، حداکثر سرعت دانلود به 300 مگابیت و حداکثر سرعت آپلود به 50 مگابیت بر ثانیه می رسد.

پردازنده کوالکام MDM9240 Cortex-A7 روی این مودم نشسته است؛ یکی از معروف ترین تراشه های مودم LTE Cat 6 برای مودم ها که روی نام های بزرگی دیدیم و یک جورهایی، کیفیت مودم را تضمین می نماید.

به طور پیش فرض، یک حافظه رم 1 گیگابایتی LPDDR و یک حافظه فلش NAND با ظرفیت دو گیگابایت روی مودم BT71 نصب شده است.

باتری جدا شدنی 2200 میلی آمپر ساعتی دارد که به گفته خود شرکت آلکاتل تا 8 ساعت شارژ باتری در اتصال به شبکه 4G LTE خواهد داد و 35 ساعت زمان استندبای دارد.

باندهای فرکانس مودم Alcatel BT71 به توضیح زیر هستند:

4G LTE: B1/B3/B7/B20

3G: B1/B2/B5/B8

این باندهای رادیویی مختصر و محدود، احتیاج کاربران ایرانی برای اتصال به اینترنت موبایل اپراتورهای مختلف را برطرف می نمایند و نگرانی از این بابت نیست ولی خوب از آن سو، باندهای TDLTE مانند 40 و 42 را نداریم.

وای فای دو بانده 802.11ac روی این مودم همراه فعال است ولی بعدی به نظر می رسد از رده AC1200 باشد و بیشتر به AC870 شباهت دارد.

20 دستگاه به طور همزمان می توانند به این وای فای وصل شوند. از سیستم رمزنگاری WPA2 سود می برد و برد موثر امواج آن حداکثر 15 متر دید مستقیم است. از یک مودم جیبی هم نباید بیشتر از این پوشش دهی وای فای انتظار داشت.

یک کلید Power و یک درگاه میکرو USB برای شارژ باتری دارد؛ اسلات سیم کارت نانو و کلید ریست هم زیر درپوش پشتی و باتری مودم پنهان شده اند.

طراحی مودم BT71

مودم های جیبی آلکاتل همگی خوش طراحی و خوش دست هستند و BT71 هم از این قاعده پیروی می نماید.

این فسقلی سیاه فقط 120 گرم وزن دارد و از نظر میزان هم چندان بزرگ نیست و 104 در 64 در 11.7 میلی متر است.

وقتی مودم را در دست می گیرید؛ به راحتی در کف دست جا می گیرد و با دو انگشت، قابل نگهداری است. بسیار سبک است و مطمئن باشید اگر ماه ها در کوله لپ تاپ شما باشد؛ وزن آن را حس نخواهید کرد.

ضخامت بسیار کمی هم به نسبت دیگر مودم های جیبی از جمله هواوی E5785 دارد که بر مجذوب نمایندهیت و زیبایی آن می افزاید و آن را بیشتر شبیه به یک مینی گوشی می نماید.

درپوش پشتی مودم برداشته می گردد و در زیر آن یک باتری 2150 میلی آمپر ساعتی آبی رنگ می بینیم. با برداشتن باتری هم اسلات نانو سیم کارت و کلید ریستارت معین هستند.

4 چراغ نشان گر LED روی بدنه جلویی مودم هست که از چپ به راست چراغ های آنتن شبکه موبایل، وای فای، پیامک و باتری هستند.

وقتی چراغ های روشن و آبی رنگ هستند؛ نشانه مساعد بودن همه چیز است ولی اگر چراغ ها قرمز رنگ گردد؛ یک جای کار می لنگد.

طراحی ساده مودم آلکاتل BT71 حتما شما را مجذوب خودش خواهد نمود و حتی اگر احتیاجی به یک مودم همراه ندارید؛ باز دوست دارید آن را خریداری کنید.

پنل کاربری و تنظیمات

با ساده ترین و کم گزینه ترین پنل تحت وبی که ممکن است؛ روبرو هستیم.

البته، این نکته را در نظر بگیرید که این پنل برای کاربران اروپایی طراحی شده است؛ جایی که کیفیت و زیرساخت اینترنت خوب است و احتیاجی به قفل دکل و قفل باند رادیویی نیست.

با آدرس آی پی 192.168.1.1 وارد صفحه ای مشابه زیر می شوید که یک سری اطلاعات درباره شرایط مصرف اینترنت هم به شما می دهد:

برای دسترسی به تنظیمات پنل و مودم، باید روی کلید Log in بزنید:

در بخش Status بعضی اطلاعات درباره شبکه موبایل، وای فای، دستگاه های متصل به مودم و پیامک ها را مشاهده می کنید و از همان جا می توانید، سراغ تنظیمات مربوط به هریک بروید:

قابلیت تعریف APN و انتخاب دستی شبکه را دارید ولی قفل باند یا قفل دکل خبری نیست. همین طور، از وی پی ان هم در این پنل کاربری، پشتیبانی نمی گردد.

به نظرم، تنظیمات پایه و اساسی برای مدیریت و راهبری یک مودم همراه را دارد ولی خیلی مطابق میل ایرانی ها نیست.

تست و آنالیز مودم آلکاتل BT71

جا انداختن سیم کارت کمی اذیت تان می نماید اما مشکل ساز نیست و پس از دو سه بار تعویض سیم کارت نانو، دیگر قلق اش دست تان می آید و می توانید تند تند سیم کارت های مختلف را روی مودم آلکاتل BT71 بیندازید.

سرعت لود و شناسایی شبکه و دسترسی به وای فای هم نسبتا خوب است. مثلا، باید 15 الی 20 ثانیه منتظر بمانید تا به وای فای وصل شوید.

گفتیم اینترنت TDLTE را پشتیبانی نمی نماید ولی در اتصال به شبکه های موبایل FDD هیچ مسئله ای نداشت و اتفاقا سریعا وصل شد و اینترنت تمیز و پایداری ارائه داد.

تست ها را با سیم کارت شاتل موبایل و تنظیم روی زیرساخت ایرانسل آغاز می کنیم.

انتظار داشتیم این مودم با توجه به قیمت اش و نسبتا قدیمی بودنش، سرعت هایی 50 الی 60 مگابیت به ما بدهد ولی در کمال تعجب دیدیم پرید روی سرعت دانلود 120 مگ و 130 مگ و حتی به 166 مگابیت بر ثانیه رسید:

سرعت اینترنت شاتل موبایل روی گوشی با وای فای 5 گیگاهرتز هم به 164 مگابیت بر ثانیه رسید:

سرعت آپلود در این تست ها بالای 30 مگابیت و پینگ هم حدود 30 میلی ثانیه بود.

در تست سرعت اینترنت ایرانسل، باز هم مودم BT71 خیلی سریع ظاهر شد. در دسکتاپ سرعت دانلود تا مرز 128 مگابیت با آپلود 30 مگابیت و پینگ 19 میلی ثانیه پیش رفت:

روی گوشی، سرعت دانلود اینترنت ایرانسل به 125 مگابیت، سرعت آپلود نزدیک به 28 مگابیت و پینگ برابر با 24 میلی ثانیه بود:

در تست های زیادی که تکرار کردیم؛ روی هر دو سیم کارت شاتل و ایرانسل، به ندرت سرعت پایینی مانند 60 یا 70 مگابیت ثبت شد و غالبا سرعت دانلود بالای 100 مگابیت بود.

اینترنت همراه اول چنگی به دل نزد و سرعت دانلود حدود 22 مگابیت و سرعت آپلود نیز 15 مگابیت با پینگ 44 میلی ثانیه بود:

احتمالا شما هم مانند ما از این سرعت ها متعجب شده باشید و انتظار نداشتید یک مودم جیبی مقرون به صرفه قیمت بازار ایران، چنین کیفیتی از خودش بروز دهد.

قیمت و ارزش خرید

قیمت مودم آلکاتل BT71 در بازار از 2 میلیون تا 2 میلیون و 300 و 400 هزار تومان است.

هم قیمت با مودم های مطرحی از بازار مانند ، ، تی پی لینک M7000 و حتی مودم که ساخت همین شرکت آلکاتل است.

این روزها رده پایین ترین مودم جیبی قیمتی در حد 2 میلیون تومان دارد و مقرون به صرفه تر از آن نمی توانید مودمی در بازار پیدا کنید.

بنابراین، در حالی که مودم BT71 قیمتی در حد رده پایین ترین مودم همراه دارد؛ کیفیت و سرعت و قابلیت هایی به مراتب بالاتر از خود نشان داده و تست ها می گویند ارزش خرید خیلی خوب دارد.

شاید بتوانید با هزینه ای بیشتر مثلا در حد 3 میلیون تومان، مودمی مانند را خریداری کنید که از اینترنت TDLTE نیز پشتیبانی می نماید ولی ما هر دو مودم را از نزدیک و در یک نقطه تست کردیم و با جرات می توان گفت سرعت مودم BT71 4G Mini Hub بیشتر است.

مزایا:

1- طراحی فوق العاده سبک و کوچک و مینیمال

2- سرعت دانلود و آپلود حیرت انگیز و فراتر از انتظار

3- وای فای قوی

معایب:

1- عدم پشتیبانی از اینترنت TDLTE

2- باتری با ظرفیت نسبتا پایین

3- پنل کاربری ساده

منبع: شبکه چی
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2051

به "آنالیز مودم جیبی آلکاتل BT71 4G Mini Hub: فسقلی سیاهی که حسابی تند و تیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودم جیبی آلکاتل BT71 4G Mini Hub: فسقلی سیاهی که حسابی تند و تیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید