تکنولوژی های نو در صنعت چاپ به ویترین کتاب فروشی ها رسید

به گزارش مجله زیتوا، پوپک فرزانه پور، مدرس دانشگاه الزهرا (س) و مدیر انتشارات طراحان تین در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به فرایند تهیه و جمع آوری کتاب تکنولوژی های تازه در صنعت چاپ، شرح داد: چندین سال است که در زمینه تدریس چاپ صنعتی به دانشجویان رشته گرافیک فعالیت دارم، همواره نبود منابع به روز در این حوزه یکی از مسائل جدی برای دانشجویان بود و نبود سرفصل مناسب برای این واحد درسی وجود نداشت.

تکنولوژی های نو در صنعت چاپ به ویترین کتاب فروشی ها رسید

وی اضافه نمود: در بسیاری از سرفصل های دروس طی سالیان قبل هنوز به دستگاه های لترپرس و ملخی اشاره می شد، اما الان بسیاری از این دستگاه ها تغییر نموده و لازم است که در سرفصل های دروس هم به آن اشاره گردد.

فرزانه پور با بیان اینکه معمولا در کلاس های درس، استادان متکلم وحده هستند، گفت: من در یک ترم تحصیلی دانشجویان را تشویق کردم تحقیقی که قرار است برای خاتمه ترم ارائه دهند، عملی تر باشد، با تحقیق و پژوهش همراه باشد و در عین حال به روز و تازه باشد.

وی تاکید نمود: 10 فصل برای کتاب معین شد و اولین سرفصل و موضوع آموزشی به دانشجویان این بود که آینده چاپ افست به کدام سو می رود، سپس به بحث چاپ دیجیتال و بسته بندی و چاپ سبز پرداختیم و در ادامه به موضوعات آخرین پیشرفت ها در فناوری چاپ، فناوری چاپ و مفاهیم طراحی برای سیستم های چاپ هیبریدی، چاپ روی پارچه، کاغذ در چاپ سبز، چاپگر سه بعدی، چاپ هولوگرام و احیای چاپ دیجیتال رسیدیم.

فرزانه پور با بیان اینکه حدود 38 دانشجو بر روی مباحث و موضوعات این کتاب کار کردند، گفت: کوشش کردیم که در این پروژه مفهوم کار گروهی بیشتر لمس گردد و از سوی دانشجویان جدی تر گرفته گردد، زیرا این موضوع به رشد دانش و تجربیات دانشجویان یاری زیادی می نماید.

وی یادآور شد: معمولا دانشجویان در هر ترم تحصیلی تحقیق و پژوهش های مختلفی انجام می دهند و خیلی از این تحقیق ها زیر نام استاد قرار می گیرد و در درجه دوم است، اما در این کتاب هر بخش با اسامی دانشجویانی که کار را انجام داده اند، شروع می گردد.

فرزانه پور درباره مدت زمان جمع آوری اطلاعات کتاب نیز شرح داد: بیش از یک سال فرایند جمع آوری کتاب طول کشید، تا مطالب در قالب متون ترجمه شده و تالیفی جمع آوری گردد، سپس ویراستاری اثر انجام شد تا جمع بندی درستی در کار اتفاق بیفتد.

وی بعلاوه درباره تفاوت های این اثر نسبت به آثاری که پیش از این در حوزه چاپ نگاشته شده اند، عنوان نمود: صنعت چاپ یک صنعت به روز است و در مدت زمان کوتاهی به علت ورود ماشین ها و تکنولوژی های تازه، اطلاعات آن تغییر می نماید، ما کوشش کردیم در این کتاب به بخش هایی بپردازیم که با فناوری های روز همراه باشد.

به گفته فرزانه پور، رویکرد ما این بوده است که دانشجویان رشته گرافیک و چاپ بتوانند اطلاعات خوبی با مطالعه این کتاب به دست بیاورند و به صورت ساده تر با دنیای چاپ امروز آشنا شوند.

وی در خاتمه صحبت های خود از آماده سازی کتابی با عنوان بسته بندی در صنعت چاپ به همین شیوه به وسیله دانشجویان اطلاع داد.

کتاب (تکنولوژی های تازه در صنعت چاپ) در 176 صفحه، شمارگان 200 نسخه و در قطع رقعی به وسیله انتشارات طراحان تین منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1642

به "تکنولوژی های نو در صنعت چاپ به ویترین کتاب فروشی ها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی های نو در صنعت چاپ به ویترین کتاب فروشی ها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید