چه فیلم هایی در صف جشنواره فیلم کن 2020 بودند؟

به گزارش مجله زیتوا، جشنواره فیلم کن 2020 قرار بود اسامی فیلم های بخش مسابقه هفتاد و سومین جشنواره کن را تا امروز اعلام کند که به دلیل بیماری همه گیر کووید 19 مجبور شدند فعلا جشنواره کن امسال را که قرار بود از 12 تا 23 ماه می برگزار شود کنسل کردند. تا امروز هم هیچ تاریخ جدیدی برای برگزاری جشنواره کن اعلام نشده هر چند مدیران فستیوال می گویند مشغول بررسی راه های دیگری هستند تا همچنان این جشنواره مهم سینمایی را زنده نگهدارند.

چه فیلم هایی در صف جشنواره فیلم کن 2020 بودند؟

تیری فیرمو به عنوان کننده فستیوال کن گفته که او و بقیه تیم انتخاب به کار دیدن فیلم ها تا اوایل ماه ژوئن ادامه خواهند داد. فرمو گفته که حتی اگر گزینه برگزاری فستیوال در پاییز و سال 2020 وجود نداشته باشد باز هم آن ها فیلم های بخش مسابقه جشنواره کن 2020 را اعلام خواهند کرد. سایت اسکرین دیلی تصمیم گرفته به روال هر سالش فیلم هایی را که احتمال می دهد در جشنواره کن 2020 انتخاب شوند، پیش بینی کرده است.

گزارش فرانسوی

عنوان اصلی: The French Dispatch

کارگردان: وس اندرسون

بازیگران: بیل موری، تیموتی شالامه، سرشا رونان، الیزابت ماس

این که قرار است فیلم گزارش فرانسوی وس اندرسون افتتاحیه جشنواره فیلم کن امسال باشد از آن رازهایی بود که همه از آن خبر داشتند. فیلمی که گروه بازیگران پرستاره ای در آن جلوی دوربین رفته اند در نتیجه می شد وعده داد که این یکی از هیجان انگیزترین فرش قرمزهای جشنواره باشد. فیلمی که قرار بود خرداد اکران بشود و حالا نمایش آن به پاییز و در میانه فصل جوایز خورده است. می گویند فیلم یک نامه عاشقانه به روزنامه نگاری است. داستان یک روزنامه آمریکایی مهجور که در قرن بیستم در یک شهر خیالی فرانسه منتشر می شود و به تعدادی از داستان هایی که در مجله گزارش فرانسوی چاپ شده زندگی می بخشد. وس اندرسون را با فیلم های فانتزی مثل خانواده رویال تننبام و هتل بزرگ بوداپست می شناسیم. از تریلر این فیلم هم برمی آید که کاراکترهای فانتزی و عجیب و غریب وس اندرسونی داشته باشد. وس اندرسون بعد از پیروزیت فوق العاده فیلم هتل بزرگ بوداپست در سال 2014 سال 2018 انیمیشن جزیره سگ ها را ساخت و در حقیقت فیلم گزارش فرانسوی بازگشت او بعد از شش سال به سینمای محبوبش است.

مونالیزا و ماه خونین

عنوان اصلی: Mona Lisa And The Blood Moon

کارگردان: آنا لی لی امیرپور

بازیگران: کیت هادسن، کریگ رابینسون

آنا لی لی امیرپور کارگردان انگلیسی با رگه ایران سال 2014 با فیلم ترسناک دختری در شب تنها به خانه می رود تبدیل به اسم مشهوری شد. او از همان اوایل شروع کارش مورد تحسین و تمجید منتقدان و طرفداران فیلم های مستقل قرار گرفت. این بار هم فیلمش یک درام فانتزی با موضوع یک کاراکتر زن است. داستان دختری با ویژگی های ماورالطبیعه که از یک آسایشگاه روانی فرار می کند و سعی دارد خودش را به نیواورلئان برساند. علاوه بر کیت هادسن بازیگر کره ای فیلم مشهور سوختن جونگ سئو هم در فیلم امیرپور جلوی دوربین رفته است. امیرپور در خلق فضاهای ترسناک و وهم آور همیشه پیروز بوده است. به علاوه این ویژگی را دارد فیلم هایی با هزینه های کم بسازد که مورد توجه منتقدان قرار بگیرد و در جشنواره ها هم پیروز باشد.

سرزمین خانه به دوش

عنوان اصلی: Nomadland

کارگردان: کلوئه ژائو

بازیگران: فرانسیس مک دورمند، دیوید استراترن

اگر واقعا فیلم برای کن انتخاب شود این دومین حضور ژائو در این جشنواره بعد از انتخاب فیلم قبلی اش سوارکار (محصول 2017) در بخش دو هفته کارگردانان کن خواهد بود. ژائو کارگردان و فیلمنامه نویس و تهیه کننده چینی سال 2015 با فیلم آوازهایی که برادرم به من آموخت فیلمسازی را شروع کرد و با فیلم سوارکار مورد توجه قرار گرفت. در فیلم جدیدش مک دورمند نقش زنی در شصت سالگی را بازی می کند که در بحران اقتصادی بزرگ آمریکا همه چیزش را از دست داده است. او دست به سفری در غرب آمریکا می زند و شبیه یک خانه به دوش مدرن زندگی می کند. این فیلم اقتباسی از کتاب مستند نوشته جسیکا برودر است. کتاب درباره پدیده کارگران آمریکایی پا به سن گذاشته ای است که مثل خانه به دوش ها در کشور سفر می کنند. کمپ می زنند و دنبال شغل می گردند. بیشتر آن ها هم زندگی شان تحت تاثیر بحران اقتصادی خراب شده است. فیلم های ژائو هم واقع گرایانه ساخته می شوند و به نظر می رسد این یکی اثرش از سوارکار جالب تر هم باشد. احتمال حضور این فیلم در کن قبل از شروع بیماری همه گیر کرونا خیلی قوی بود.

روح

عنوان اصلی: Soul

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: جیمی فاکس، تینا فی

این انیمیشن پیکسار شانس اش را دارد که در قسمت خارج از مسابقه جشنواره کن حضور پیدا کند. باز هم یک کار شاخص دیگر از گروه پیکسار و یکی از مغزهای متفکرش یعنی پیت داکتر که چند تا از بهترین انیمیشن های این سال ها مثل درون بیرون کار او بوده است. تیری فرمو حتی در یک گفت وگو به اسم این انیمیشن هم اشاره کرده بود. این کمدی فانتزی یک انیمیشن کامپیوتری است و داستان مردی به نام جو گاردنر است. گاردنر معلم موسیقی بچه های مدرسه راهنمایی است و برای مدت های طولانی آرزویش این بوده که روی صحنه بتواند موسیقی جز اجرا کند. در نهایت در مراسمی پیروز می شود چند موزیسین جز را تحت تاثیر خودش قرار بدهد. یک تصادف غیرمترقبه باعث می شود که روح گاردنر از بدنش جدا شود. روح او به دنیای فرستاده می شود که در آن می تواند آموزش ببیند تا بعد به زمین برشود. در این راستا با روح یک کودک هم آشنا می شود.

تاپ گان: ماوریک

عنوان اصلی: Top Gun: Maverick

کارگردان: جوزف کوزینسکی

بازیگران: تام کروز، وال کیلمر، جنیفر کانلی، اد هریس

اکشن درامی که سال هاست منتظرش بودیم. دنباله ای بر فیلم تاپ گان تونی اسکات که محصول 1986 بود و سال ها بود، حتی بعد از خودکشی تونی اسکات، که هالیوود ساخت دنباله ای بر آن را در سر می پروراند. حالا جوزف کوزینسکی با حضور بازیگران نسخه اصلی یعنی تام کروز و وال کیلمر سی و چند سال بعد از نسخه ای اول تاپ گان: ماوریک را ساخته است. پیت ماوریک (با بازی تام کروز) بعد از سی سال خدمت به عنوان یکی از خلبانان تراز اول حالا در جایی ایستاده که به آن تعلق دارد. از او به عنوان خلبان آزمایش کننده هواپیماها تقدیر می شود. موقع آموزش به فارغ التحصیلان تاپ گان برای یک ماموریت مهم که تا به حال هیچ خلبانی آن را تجربه نکرده، ماوریک با سروان بردلی بردشاو (با بازی مایلز تلر) روبه رو می شود. او پسر بهترین دوست ماوریک است. حالا ماوریک با ارواح گذشته ها و آینده ای نامطمئن روبه رو شده است. او مجبور می شود با عمیق ترین ترس های درونی اش دست و پنجه نرم کند. این یکی هم جزو فیلم هایی بود که احتمالا برای بخش خارج از مسابقه جشنواره کن انتخاب می شد.

صدف

عنوان اصلی: Ammonite

کارگردان: فرانسیس لی

بازیگران: کیت وینسلت، سرشا رونان

این دومین فیلم فرانسیس لی بعد از کشور خود خدا است. این بار برعکس فیلم اول این کارگردانی انگلیسی که اثر مردانه ای بود دو زن نقش اصلی را برعهده دارند. این درام رومانتیک در سال 1800 در انگلستان اتفاق می افتد. یک شکارچی صدف تحسین شده اما حالا ناشناخته به نام مری آنینگ به تنهایی در سواحل جنوبی مشغول پژوهش است. روزهای کشف های مشهورش را پشت سر گذاشته و حالا دنبال گوش ماهی و صدف ها و فسیل های معمولی است تا به دنیاگرد ها بفروشد و از این راه بتواند زندگی خودش و مادر بیمارش را تامین کند. یک دنیاگرد ثروتمند خارجی به مری اعتماد می کند و مراقبت از همسرش را به او می سپارد و مری هم که بی پول است نمی تواند پیشنهاد او را رد کند. علیرغم فاصله طبقاتی که بین دو زن وجود دارد و این که همسر مرد مهمان ناخوانده است و مری عاشق و مشتاق شغل اصلی اش اما پیوندی قوی میان آن دو شکل می گیرد.

یک دور دیگر

عنوان اصلی: Another Round

کارگردان: توماس وینتربرگ

بازیگران: مدز میکلسون

اگر در جشنواره فیلم کن حضور داشته باشد این سومین تلاش وینتربرگ برای کسب نخل طلای کن می شود. وینتربرگ قبلا برای فیلم جشن (Celebration) در سال 1998 جایزه هیات داوران کن را گرفته بود و سال 2012 هم با فیلم شکار در بخش مسابقه حضور دارد. فیلم شکار وینتربرگ ناگهان اسم سینمای دانمارک را بر سر زبان ها انداخت. فیلمی که منتقدان بسیار تحسین اش کردند. مدز میکلسون بعد از شکار دوباره با وینتربرگ در فیلم یک دور دیگر همکاری کرده است. داستان چهار معلم که یک تجربه جدید را شروع می کنند. آن ها تصمیم می گیرند در زندگی روزمره شان مقدار مشخصی الکل مصرف کنند و بر این باورند که اگر قدری الکل در خون شان باشد دنیا برایشان تغییر می کند اما این تصمیم باعث می شود کل زندگی حرفه ای آن ها زیر و رو شود. توماس وینتربرگ با ایده های عجیب و غریبش خون تازه ای در رگ های سینمای دانمارک و کشورهای اروپای شاقتصادی دمیده است. این یکی فیلمش هم سوژه عجیبی دارد. بدشانسی آورد که تکلیف جشنواره کن امسال مشخص نیست.

بندتا

عنوان اصلی: Benedetta

کارگردان: پل ورهوفن

بازیگران: شارلوت رمپلینگ، ویرجینیا افیرا

یک فیلم دیگر از کارگردان فوق العاده هلندی-فرانسوی که پیش تر با فیلم او نشان داده بود در زمینه ساخت فیلم با قهرمانان زن و پیچیدگی های زنانه تبحر زیادی دارد. بندتا یک فیلم بیوگرافیک است که داستان یک راهبه ایتالیایی را در قرن هفدهم روایت می کند. راهبه ای که چندان مطابق با آداب و رسوم راهبه ها عمل نمی کند. این راهبه در خلوت خودش در ذهنش تصاویری را می بیند که باعث می شود نسبت به ایمانش دچار تردید شود. زنی به او کمک می کند و بین دو زن رابطه محبت آمیز ای شکل می گیرد. بعد از پیروزیت تجاری و هنری فیلم قبلی اش یعنی او ورهوفن چندین پروژه را جلو برد که یکی از آن ها درباره نیروی مقاومت فرانسه در جنگ دنیای دوم و دیگری درباره عیسی مسیح بود و سومی هم داستانی از ژان کلود کریر بود که در یک صومعه قرون وسطایی اتفاق می افتاد. در نهایت سومی را هم انتخاب کرد که به نظر می رسید از دو تای دیگر هم چالش برانگیزتر است اما ورهوفن کارگردانی است که از چالش خوشش می آید.

در یک صبح نیمه آفتابی

عنوان اصلی: On A Half Clear Morning

کارگردان: برونو دومون

بازیگران: لئا سیدو

لئا سیدو در این فیلم نقش یک روزنامه نگار مشهور را بازی می کند. زنی که می خواهد از شهرتش فرار کند. او زندگی شخصی و حرفه ای شلوغی دارد و با یک تصادف ماشین ترسناک زندگی اش زیر و رو می شود. فیلمنامه فیلم را خود دومون نوشته است. دومون پیش تر با فیلم ژانت: کودکی ژاندارک در بخش دو هفته کارگردانان کن حضور داشته است.

آنت

عنوان اصلی: Annette

کارگردان: لئو کاراکس

بازیگران: آدام درایور، ماریون کوتیار

طرفداران سینمای هنری مدت هاست منتظر درام موزیکال رومانتیک کاراکس هستند که در لس آنجلس اتفاق می افتد. داستان یک استندآپ کمدین و همسرش که خواننده اپراست. زندگی آن ها دچار چرخش غیرمنتظره ای می شود وقتی دخترشان آنت به دنیا می آید. دختری با یک موهبت منحصر به فرد. هشت سالی است که از لئو کاراکس فیلمی ندیده ایم. فیلم قبلی اش موتورهای مقدس سال 2012 در جشنواره کن در بخش رقابتی حضور داشت. فیلمی با فضای عجیب و غریب که در این سال ها در فهرست بهترین فیلم های هنری هزاره سوم، بهترین فیلم های متفاوت قرن بیست و یکم و فهرست های دیگر حضور داشته است. از آن کارگردانانی است که جشنواره ها و منتقدان بیشتر از تماشاگران به آن ها روی خوش نشان می دهند اما این فیلم آخرش با ستاره هایی مثل آدام درایور و ماریون کوتیار به نظر می رسد اثر کاملا متفاوتی باشد.

منبع: screendaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 688

به "چه فیلم هایی در صف جشنواره فیلم کن 2020 بودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه فیلم هایی در صف جشنواره فیلم کن 2020 بودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید