11 شهر 11 ورزشگاه

به گزارش مجله زیتوا، سال 2012 بود که میشل پلاتینی، رئیس وقت یوفا گفت به منظور جشن دریافت شصت اٌمین سالگرد بازی یورو، یوفا قصد دارد بازی های سال 2020 را در شهرهای مختلف این قاره برگزار کند.

11 شهر 11 ورزشگاه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران ، یکی دیگر از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی، کمک به اقتصاد اروپا بود که در آن روزها شرایط خوبی را پشت سر نمی گذاشت. در ابتدا 13 استادیوم از 13شهر اروپا برای این مسابقات انتخاب شدند اما دو شهر از میزبانی این بازی ها انصراف دادند. ابتدا بروکسل در دسامبر 2017 گفت که به دلیل تاخیر در ساخت استادیوم یورو استادیوم، از این فرایند استعفا می دهد. مقامات شهر دوبلین هم در آوریل 2021 گفتند که هیچ ضمانتی برای حضور تماشاگران در این شهر وجود ندارد. در این میان میزبانی شهر بیلبائو در اسپانیا تغییر کرد و به شهر سویا داده شد. این بازی ها قرار بود سال گذشته در همین روزها شروع شود، اما به دلیل همه گیری ویروس کرونا به مدت یک سال به تعویق افتاد. در نهایت نیز 11 شهر و 11 استادیوم انتخاب شدند که در ادامه به صورت خلاصه معرفی می شوند:

آمستردام

در میان پایتخت های دنیا، آمستردام بیشترین میزان استفاده از دوچرخه را دارد؛ به طوری که 60 درصد از حمل و نقل در این شهر با دوچرخه انجام می شود و حتی تعداد این وسیله نقلیه از ساکنان شهر بیشتر است. استادیوم اصلی این شهر در واقع اولین استادیوم در قاره اروپاست که در سال 1996 به سقف متحرک مجهز شد. نام این استادیوم در سال 2018 به یاد فوتبالیست معروف این کشور، به یوهان کرایف تغییر نام داد. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: هلند - اوکراین / هلند - اتریش / مقدونیه - هلند و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

باکو

پایتخت آذربایجان به عنوان پایین ترین شهر در دنیا نسبت به سطح دریا شناخته می شود (28 متر زیر سطح دریا) و به شهر بادها معروف است. بخش زیادی از ثروت این شهر از صادرات نفت به دست می آید و طبق گزارش ها این صادرات از قرن 19 شروع شده است. استادیوم المپیک باکو که از سوی یوفا برای این بازی ها انتخاب شد، سال 2019 میزبان بازی فینال لیگ اروپا بین چلسی و آرسنال بود. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: ولز - سوئیس / ترکیه - ولز / سوئیس - ترکیه / یکی از بازی های مرحله یک چهارم نهایی.

بخارست

پایتخت کشور رومانی در فاصله سال های 1918 تا 1947 و قبل از آن که کمونیست ها بر آن مسلط شوند، به پاریس کوچک معروف بود. میدان انقلاب یکی از مهمترین مکان ها در این شهر است که در طول قرن بیستم شاهد اتفاقات سیاسی متعددی بود. استادیوم ملی بخارست در محل استادیوم قدیمی این شهر بنا شده است. مهمترین بازی که در این استادیوم انجام شد، بازی فینال لیگ اروپا بین اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو بود. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: اتریش - مقدونیه / اوکراین - مقدونیه / اوکراین - اتریش و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

بوداپست

یکی از بزرگترین فوتبالیست های تاریخ یعنی فرانس پوشکاش در همین شهر به دنیا آمد و بزرگ شد. یکی از ویژگی های مهم این شهر وجود 80 چشمه حرارتی است و همین باعث شده تا بزرگترین سیستم آبی حرارتی دنیا در این شهر باشد. استادیوم پوشکاش که جدیدترین استادیوم این شهر است، در سال 2019 و با هزینه ای نزدیک به 415 میلیون یورو ساخته شد. استادیوم قبلی این شهر که با نام استادیوم مردم شناخته می شد، شاهد سنگین ترین شکست تاریخ انگلیس بود و در سال 1954 تیم ملی مجارستان توانست سه شیرها را با نتیجه 7 بر یک شکست دهد. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: مجارستان - پرتغال / مجارستان - فرانسه / پرتغال - فرانسه و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

کپنهاگن

نیمی از مردم پایتخت دانمارک، هر روز از دوچرخه برای حمل و نقل خود استفاده می کنند. یکی از جاذبه های این شهر این است که از طریق یک پل به شهر مالمو در کشور سوئد وصل می شود. استادیوم پارکن با 38 هزار نفر ظرفیت، بزرگترین استادیوم فوتبال در این کشور به حساب می آید. سال 1994 و 2000 دو بازی فینال اروپا در این استادیوم انجام شد که در هر دو بازی آرسنال حضور داشت. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: دانمارک - فنلاند / دانمارک - بلژیک / روسیه - دانمارک و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

گلاسکو

بزرگترین شهر اسکاتلند و سومین شهر بزرگ بریتانیا، شاهد اولین بازی بین المللی فوتبال در سال 1872 بین دو تیم اسکاتلند و انگلیس بود. استادیوم همپدون پارک در فاصله سال های 1908 تا 1950 به عنوان بزرگترین استادیوم اسکاتلند شناخته می شد به طوری که در سال 1937 در بازی بین تیم ملی انگلیس و اسکاتلند نزدیک به 150 هزار نفر در این استادیوم حضور داشتند. دو تیم اصلی این شهر یعنی سلتیک و رنجرز، استادیوم های مخصوص به خودشان را دارند و همپدون پارک به عنوان استادیوم ملی این کشور شناخته می شود. . این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: اسکاتلند - جمهوری چک / کرواسی - جمهوری چک / کرواسی - اسکاتلند و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

لندن

این شهر 9 میلیون نفری، سالانه نزدیک به 32 میلیون دنیاگرد دارد و از این رو در صدر شهرهای دنیا قرار گرفته است. این شهر سه بار و در سال های 1908، 1948 و 2012 میزبان بازی های المپیک بود. استادیوم ومبلی به عنوان بزرگترین استادیوم انگلستان شناخته می شود و از سال 2007 که دوباره افتتاح شد، تا به امروز میزبان 21 میلیون تماشاگر بوده است. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: انگلیس - کرواسی / انگلیس - اسکاتلند / جمهوری چک - انگلیس / دو بازی از مرحله یک هشتم نهایی / دو بازی نیمه نهایی و بازی فینال.

مونیخ

هر بار که صحبت از شهر مونیخ می شود، سه چیز به ذهن می آید: شرکت خودروسازی مرسدس بنز، شرکت زیمنس و باشگاه بایرن مونیخ. استادیوم مونیخ آره نا در سال 2005 ساخته شد که سال بعد از آن به عنوان یکی از استادیوم های جام دنیای استفاده شد. این استادیوم در بازی های بین المللی ظرفیت 70هزار تماشاگر را دارد. نکته قابل توجه در مورد این استادیوم این است که در صورت پاک بودن هوا، از رشته کوه های آلپ در اتریش قابل مشاهده است. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: فرانسه - آلمان / پرتغال - آلمان / آلمان - مجارستان و یکی از بازی های مرحله یک چهارم نهایی.

رم

برای آنهایی که با فوتبال سر و کاری ندارند، شهر رم در ذهن شان تلفیقی از هنر و تاریخ است. برای آن دسته ای هم که فوتبال را دنبال می کنند، این شهر و استادیوم معروفش یادآور لحظات به یاد ماندنی این ورزش است. استادیوم المپیکو این شهر که محل بازی های خانگی دو تیم آس رم و لاتزیو است از زمان تاسیس در سال 1953 میزبان چهار فینال بازی های اروپایی، بازی های المپیک 1960، فینال یورو 1968 و فینال جام دنیای 90 بوده است. حالا بازی های یورو امسال نیز از همین شهر شروع می شود. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: ترکیه - ایتالیا / ایتالیا - سوئیس / ایتالیا - ولز و یک بازی مرحله یک چهارم نهایی.

سنت پترزبورگ

این شهر بعد از مسکو، دومین شهر پرجمعیت روسیه است و به دلیل داشتن شبکه ای از کانال ها و 342 پل، با نام ونیز شمال نیز شناخته می شود. یکی دیگر از مشخصات این شهر عصرهای طولانی تابستان که در آن خورشید غروب نمی نماید و معروف به شب های سفید است. استادیوم سنت پترزبورگ از سال 2017 به استادیوم تیم زنیت تبدیل شده است. این استادیوم که در جام دنیای روسیه میزبان شش بازی بود، توسط کیشو کوروکاوا معمار مشهور ژاپنی ساخته شده و شبیه به سفینه ای است که در ساحل خلیج فنلاند پهلو گرفته است. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: بلژیک - روسیه / لهستان - اسلواکی / فنلاند - روسیه / سوئد - اسلواکی / فنلاند - بلژیک / سوئد - لهستان و یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی.

سویا

چهارمین شهر بزرگ اسپانیا محسوب می شود و این نام از قرن سیزدهم میلادی به آن داده شده است. سویا و رئال بتیس دو تیم معروف این شهر هستند که سویا بازی هایش را در استادیوم سانچس پیس خوان و بتیس بازی هایش را در بنیتو ویلامارین انجام می دهد. استادیوم المپیک شهر سویا که در سال 1999 با ظرفیت 60 هزار نفر ساخته شده، برای بازی های یورو در نظر گرفته شده است. این استادیوم در حال حاضر هر ساله میزبان فینال کوپا دل ری است. این بازی ها قرار است در این استادیوم برگزار شود: اسپانیا - سوئد / اسپانیا - لهستان / اسلواکی - اسپانیا و یک بازی از مرحله یک هشتم نهایی.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1419

به "11 شهر 11 ورزشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 شهر 11 ورزشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید