هنر جستارنویسی را در کتاب رها و ناهشیار بخوانید

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران-رها و ناهشیار می نویسم هنر جستارنویسی نوشته ادر لارا، روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفته است.

هنر جستارنویسی را در کتاب رها و ناهشیار بخوانید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، اَدر لارا، جستارنویس، خاطره پرداز و مربی نویسندگی در کتاب رها و ناهشیار می نویسم، سعی می نماید فوت وفن نوشتن، ویرایش و انتشار جستار شخصی و خاطره پردازی را به خوانندگان بیاموزد.

در این کتاب، نویسنده فرایند طولانی و اغلب سخت انتقال افکار درهم و آشفته نویسنده از فکر او به کاغذ و از کاغذ به دست خواننده را روشن، دقیق و گام به گام توضیح می دهد و با مثال ها و تمرین هایی مفید، راه هایی برای تقویت مهارت نوشتن از خود پیش پای خواننده می گذارد.

در معرفی کتاب آمده است: جستارنویسی به سفری اکتشافی شبیه است و جستارنویس، در راستا این سفر، می کوشد راهی برای همساز کردن ناهمساز ها بیابد، میان قلمرو های شخصی و عمومی پل بزند، از دل تضاد ها به تشابه ها برسد، دانشِ علمی و شناخت شهودی را با هم آشتی دهد و طعم لذت بخش کشف دنیا غریبه را به ما بچشاند.

برای نوشتن جستار باید جست وخیز بازیگوشانه فکر را به شکلی معنادار و فهم پذیر روی کاغذ بیاوریم و تکه پاره های پراکنده را کنار هم بچینیم تا الگوی کلی حاکم بر آن ها را بیابیم یا با ابزار کلمه، نظمی بر آن ها حاکم کنیم.

برخلاف تصور خیال انگیز و احساسات زده رایج درباره نوشتن و نویسندگی، فرایند ترجمه افکار درهم و جسته گریخته به کلمه ها و جمله های منسجم، روشن و گویا نوعی مهارت حرفه ای و فوت وفن دقیق و حساب شده می طلبد؛ مهارتی که ادر لارا، جستارنویس، خاطره پرداز و مربی نویسندگی، در کتاب رها و ناهشیار می نویسم می کوشد خواننده جستاردوست را با آن آشنا کند.

مطالب کتاب در قالب پنج بخش اصلی سازماندهی شده اند. در دو فصل بخش اول، لارا از اهمیت و فایده نوشتنِ قصه های خود می گوید و توضیح می دهد که چرا نویسنده ای که می خواهد از خودش بنویسد، باید با قواعد حرفه ای و فوت وفن نویسندگی آشنا باشد تا بتواند میان تجربه های شخصی خود و تجربه های دیگران پیوندی برقرار کند.

بخش دوم کتاب مشخصاً بر جستار شخصی متمرکز است و لارا، در دو فصلِ این بخش، خواننده را با عناصر و ارکان جستار پیروز و شیوه بهره گیری از این عناصر برای خلق اثری متمایز و خواندنی آشنا می نماید.

فصل های پنجم تا نهم کتاب سومین بخش آن را تشکیل داده اند؛ بخشی که هدفش آموزش شگرد ها و شیوه های سودمند جستارنویسی و خاطره پردازی به خواننده است. لارا در این بخش، با بهره گیری از تمرین هایی گیرا و مؤثر، به خواننده می آموزد که چطور خلق وخوی خاص شخصیت های قصه زندگی اش را بازنمایی کند، تصاویری دقیق و سرشار از جزئیات پیش چشم خواننده بگذارد، بر مشکل رایج نویسندگان تازه کار ـ شانه خالی کردن از کار پرزحمت نوشتن ـ غلبه کند و خود را با وجود همه مشغله ها و دغدغه هایش به نوشتن منظم و مستمر وادارد، چگونه راهی برای همکاری با نویسندگان دیگر و یاری گرفتن از آن ها بیابد، و در نهایت، چگونه نوشته اش را بازبینی و بازنویسی کند و به نسخه نهایی قابل انتشار برسد.

بخش چهارم کتاب، در قالب سه فصل، به شکل اختصاصی با خاطره پردازی سروکار دارد. این بخش از ضرورت طرح ریزی برای خاطره پردازی می گوید و هدایت هایی برای تحقیق و پژوهش، سازماندهی مواد خام، تشخیص نگه داشتنی ها از دورریختنی ها، غلبه بر موانع پیش رو در راستا طولانی و سختِ خاطره پردازی، ترسیم قوس روایی قصه و آداب و قواعد بهره گیری از روایتگری و صحنه پردازی عرضه می نماید.

انتها، لارا در دو فصل بخش انتهای کتاب می کوشد خواننده تازه کار را با پیچیدگی های صنعت نشر و راستا انتشار اثر (چه انتشار جستار شخصی در نشریه ها و مطبوعات و چه انتشار خاطره پردازی در قالب کتاب) آشنا کند. او را برای واکنش مناسب به پاسخ های مثبت و منفی احتمالی ویراستاران و ناشران آماده کند و درباره دغدغه ها و نگرانی های اخلاقی همراه با تجربه نوشتن قصه خود و لاجرم، افشای بخش هایی از زندگی نزدیکان خود برای غریبه ها حرف می زند.

یادداشت انتهای کتاب از فواید زندگی نگاری (نوشتن از زندگی شخصی خود) می گوید و پیوست کتاب هم با هدایت ها و تمرین هایی عملی کار را به انتها می رساند.

رها و ناهشیار می نویسم؛ هنر جستارنویسی را الهام شوشتری زاده ترجمه و انتشارات اطراف ان را در 352 صفحه به قیمت 60 هزار و 800 تومان منتشر و روانه بازار نشر نموده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1702

به "هنر جستارنویسی را در کتاب رها و ناهشیار بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر جستارنویسی را در کتاب رها و ناهشیار بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید