حذف قوانین و مقررات زائد به شکل گیری رقابت سالم در اقتصاد کمک می کند

به گزارش مجله زیتوا، نتایج پایش ملی محیط کسب وکار که از سوی مرکز آمار و اطلاعات مالی اتاق ایران صورت می گیرد برای فصل بهار سال جاری منتشر شد. نتایجی که حاکی از بهبود فضای کسب وکار در بهار سال جاری نسبت به فصل گذشته است؛ بااین حال، سه مؤلفه غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک ها و بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار نامناسب ترین مؤلفه های محیط کسب وکار کشور از سوی فعالان مالی عنوان شده است.

حذف قوانین و مقررات زائد به شکل گیری رقابت سالم در اقتصاد کمک می کند

فعالان بخش خصوصی، به خصوص اعضای هیات رئیسه اتاق ایران از زمان شیوع ویروس کرونا، بارها در خصوص این سه مؤلفه و ضرورت چاره اندیشی برای حل آن ها هشدار دادند. سی ام تیرماه سال جاری، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست هیات کنندگان اتاق مشهد، بابیان اینکه تأمین مواد اولیه، بزرگ ترین چالش پیش روی حوزه مولد کشور است؛ تأکید کرده بود که اگر امروز برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود، تبعاتش در عرصه اقتصاد و اشتغال، جدی و سنگین خواهد بود.

محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران هم بر این عقیده است که برای حل ریشه ای بسیاری از مسائل باید از الآن چاره اندیشی کرد؛ او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید می کند که بسیاری از مسائلی که امروز فعالان اقتصادی با آن درگیر هستند، ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بعضاً بدون مشورت با بخش خصوصی گرفته می شود.

انصاری می گوید: صرف نظر از اینکه کدام استان ها شرایط بهتری دارند و کدام بدتر، کشور متأسفانه درگیر قوانین محدودکننده ای است که همان طور هم نتایج پایش محیط کسب وکار نشان می دهد، این مقررات دست و پاگیر، اولین تأثیر خود را در فضای کسب وکار و بعد اثر روانی خود را در جامعه و سطح معیشت مردم می گذارد.

نایب رئیس اتاق ایران تأکید می کند: متأسفانه یکی از عادت های به غلط مرسوم در جامعه این است که تصور می کنیم می توانیم همه چیز را با قوانین و مقررات به کنترل درآوریم با این استدلال که اگر برخی چیزها را آزاد بگذاریم، به خطا خواهند رفت. بدون توجه به این نکته که اقتصاد را نباید در تنگنا قرارداد و اصلاً اقتصاد دستوری نیست. از طرفی، تعدد قوانین و مقررات منجر به فساد می شود و اگر هم فرایند توسعه کشورهای پیشرفته را ببینیم، متوجه می شویم کشورهایی که توانسته اند در جهت توسعه حرکت کنند، کشورهایی اند که در قدم اول، مقررات زائد را حذف کرده اند.

انصاری تصریح می کند: قوانین و مقررات در اقتصاد تا جایی قابل قبول هستند که در اصطلاح، زمینه ساز و هموار کننده راستا اقتصادی باشند و تسهیل کننده؛ با حذف قوانین و مقررات زائد است که رقابت سالم در اقتصاد شکل می گیرد.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه بر ضرروت مشورت و تعامل دولت با بخش خصوصی تاکید می کند و می افزاید: دولت باید متعهد شود که با نهادی مانند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که کننده فعالان بخش خصوصی است مشورت کند؛ طبعاً دولت و بخش خصوصی دغدغه های مشترکی دارند که حل آنها نیازمند تعامل است.

در همین زمینه، انصاری به اهمیت نقش شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در شکل گیری تعامل سازنده بین دولت و بخش خصوصی اشاره می کند و می گوید: شورای گفت وگو مؤثرین جایی است که بخش خصوصی و کنندگان سه قوا می توانند یکدیگر را از دیدگاه ها و نظرات هم آگاه کنند. اما اینکه چقدر به مصوبات این شورا پایبندی وجود دارد، بحث دیگری است؛ اما مهم این است که این شورا توانسته دیالوگی را بین فعالان اقتصادی و دولت شکل دهد.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه می دهد: متأسفانه برخی از وزرا که نقش آن ها در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی تعریف شده، در جلسات این شورا شرکت نمی کنند و ترجیح می دهند که تصمیماتشان را در اتاق دربسته بگیرند. اما شاهدیم کنندگانی که از مجلس، دولت و قوه قضاییه در جلسات این شورا مشارکت دارند، در نظرات و مصوبات شورا، هم سو با فعالان بخش خصوصی می شوند و اغلب به یک انفاق نظر می رسند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 860

به "حذف قوانین و مقررات زائد به شکل گیری رقابت سالم در اقتصاد کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف قوانین و مقررات زائد به شکل گیری رقابت سالم در اقتصاد کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید