خبرنگاران حال، توهم، گذشته: آینه ای با قدرت کریستوفر نولان!

به گزارش مجله زیتوا، آینه ای شیطانی که قصد جان صاحبانش را می کند. به نظر کلیشه ای می آید؟ نه وقتی در دستان مایک فلنگن قرار بگیرد. آکیولوس (Oculus) در سال 2014 اکران شد و مانند بیشتر فیلم های فلنگن در ژانر وحشت و روانکاوانه قرار می گیرد. از آثار مهم دیگر این کارگردان میتوان به دکتر اسلیپ (Doctor Sleep) و قسمت دوم ویجا: خاستگاه شیطان (Ouija: Origin of Evil) اشاره کرد. با بودجه پنج میلیون دلاری و فروش 44 میلیون دلاری در گیشه، بعد از ویجا ...، آکیولوس پرفروش ترین فیلم اوست. به عنوان دومین اثر فلنگن و همچنین یک فیلم ترسناک، دریافت امتیاز 61 از متاکریتیک، 75 از راتن تومیتوز و 6.5 از آی ام دی بی کارنامه نسبتاً خوبی محسوب می شود.

خبرنگاران حال، توهم، گذشته: آینه ای با قدرت کریستوفر نولان!

با گذشت یازده سال، تیم راسل (با بازی برنتون تواینز) که به خاطر قتل پدرش، آلن (روری کوکرن) که خود مادر خانواده، ماری (کتی ساکُف) را به قتل رسانده، در حبس بوده، از آسایشگاه مرخص می شود و با خواهر خود، کایلی (کارن گیلان) که در شب قتل نیز حضور داشته، ملاقات می کند. اما کایلی برخلاف تصورات تیم، هنوز باور دارد آینه قدیمی خانه، قاتل پدر و مادر آنها است، و به تیم یادآوری می کند که در شب قتل، آنها به هم قول داده اند که بعداً برگردند و آینه را نابود کنند. تیم که حرف های کایلی را قبول ندارد، در خاتمه مجبور می شود با کایلی به خانه قدیمی خود بازشود. آنها با دیدن آینه، در چرخه ای از توهم، خاطرات گذشته و واقعیت گیر می کنند و تنها راه نجاتشان نابودی آینه است.

فلنگن به خاطر برقراری تعادل بین مسائل روانی و اتّفاقات ماوراءالطبیعه در فیلم هایش معروف است؛ او بدون شک در این فیلم از همه فیلم های دیگرش پیروز تر عمل کرده. وجود یک آینه شیطانی که تصویرهای مورد نظرش را به صاحبان نشان می دهد تا آنها را دیوانه و مرتکب اشتباه کند، یک سمت از ترازو را نگه داشته و سمت دیگر آن به ضربه های روحی و روانی دوران کودکی شخصیت هایش اختصاص پیدا می کند. به شکلی که در حین فیلم مخاطب نمی تواند به قطعیت بگوید که کدام یک دلیل به وجود آمدن این اتّفاقات است، موجودی ماورءالطبیعه یا صرفاً توهمات روانی شخصیت ها.

آینه در این فیلم، نه تنها شخصیت های داستان، بلکه مخاطب را نیز گیج می کند و ما در بیشتر لحظات فیلم، توانایی تشخیص واقعیت از توهم را نداریم. همین طور فلش بک هایی که انگار به حال احضار شده اند، این سطح از سردرگمی را چندین برابر می کنند. یکی از دلایل تفاوت این فیلم با بیشتر فیلم های ترسناک دیگر دنیا نیز همین است. فیلم در تلاش است که مخاطب را گیج کند و ترس ناشی از این گیج بودن و حس حقیر بودن در مقابل قدرت آینه است که این فیلم را در ژآنر وحشت قرار می دهد. این در حالی است که نود درصد فیلم های دیگر این ژانر، برای ترساندن مخاطب از صدا، شخصیت های ترسناک و شوک های ناگهانی (Jump Scare) استفاده می کنند. البته اشتباه برداشت نشود، این فیلم در به عمل آوردن این روش ها نیز کم نمی گذارد، امّا وحشت اصلی آکیولوس در داستان و شیوه روایت آن است.

از دیگر دلایل معروف بودن فلنگن، شخصیت پردازی های فوق العاده او است. اصولاً فیلم های ترسناک اهمّیتی به شخصیت پردازی نمی دهند. در بهترین حالت ما با تیپ های ساده ای روبه روییم که کمترین اهمّیتی برایشان قائل نمی شویم. امّا این فیلم به روشی استادانه ترس و وحشت را با معرفی شخصیت ترکیب می کند؛ جوری که نه تنها حوصله مخاطبان را سر نمی برد، بلکه آنها را با شخصیت های داستان به اندازه ای نزدیک می کند، که استرس شکست خوردن آنها در مقابل آینه دوچندان می شود.

بازیگران فیلم به درستی شخصیت های خود را اجرا کرده اند. کارن گیلان که نقش هایی مانند نبیولا در مجموعه فیلم های مارول و اِیمی در سریال محبوب دکتر هو را برعهده داشته، در این فیلم نیز بازی خوب و استانداردی دارد، همین طور هم بازی او برنتون تواینز. روری کوکرن و کتی ساکوف نیز، نقش خود را به خوبی ایفا می کنند و در فراهم کردن فضای ترسناک فیلم مهره های مهمی محسوب می شوند.

شاید ترس ناشی از این فیلم با بسیاری از فیلم های معروف دیگر این ژانر مانند مجموعه احضار روح (The Conjuring) یا حتی فیلم دیگر خود فلنگن ویجا قابل قیاس نباشد، اما اگر از فیلم هایی مانند درخشش (The Shining) یا شوم (Sinister) لذت بردید، این فیلم گزینه خوبی برای دیدن است. دیدن فیلم بخاطر سطح خشونت نسبتاً زیادش، به افراد زیر هجده سال پیشنهاد نمی شود.

*نسخه هندی­ ای از این فیلم در سال 2017 با نام دوبارا: شیطانت را ببین (Dobaara: See your Evil) منتشر شد، دین این نسخه پیشنهاد نمی شود!

*این فیلم براساس فیلم کوتاهی با نام آکیولوس: فصل سوم- مردی با نقشه (Oculus: Chapter 3 - The man with the Plan) ساخته شده است، که در سال 2006 توسط خود فلنگن کارگردانی شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 683

به "خبرنگاران حال، توهم، گذشته: آینه ای با قدرت کریستوفر نولان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حال، توهم، گذشته: آینه ای با قدرت کریستوفر نولان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید