خبرنگاران 6.5 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق صنایع دستی شاهرود پرداخت شد

به گزارش مجله زیتوا، شاهرود - خبرنگاران - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: از ابتدای سال تا به امروز 6 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به 56 صنعتگر در شهرستان شاهرود پرداخت شد.

خبرنگاران 6.5 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق صنایع دستی شاهرود پرداخت شد

مهدی جمال پنجشنبه شب در آیین گرامیداشت هفته صنایع دستی که در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود برگزار شد، صنایع دستی را نمونه شاخص اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه نمود: این حوزه همان اقتصاد درون زای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و در زمان شیوع کرونا در حالی که بسیاری از کسب و کارها زیان دیدند هیچ کدام از کارگاه های تولید صنایع دستی با تعدیل نیرو رو به رو نشدند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات 120 و 160 میلیون ریالی با کارمزد 12 درصد به صنعتگران برای جبران بخشی از خسارت های کرونا، شرح داد: شهرستان شاهرود دارای ظرفیت های فراوانی در بخش گردشگری و صنایع دستی است اما صنعتگران هنوز راه نرفته بسیاری در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارند.

جمال با تأکید اهمیت بازاریابی به نسبت تولید، یادآور شد: سال گذشته نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی در شاهرود افتتاح شد و همه زیرساخت ها برای تشویق هنرمندان این حوزه به منظور ارائه محصولات آنها فراهم است.

وی به افتتاح 2 فروشگاه خصوصی صنایع دستی در شهرستان شاهرود نیز اشاره کرد و اضافه نمود: علاوه بر این تلاش می شود با حمایت دولت بخشی از مواد خام صنعتگران برای حمایت بیشتر از آنان فراهم شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به سرعت بخشیدن به صدور و تمدید بیش از 400 پروانه فعالیت کارگاهی تولیدی و مشاغل خانگی در زمان شیوع کرونا، یادآور شد: پارسال بیش از 100 نفر در دوره های آموزشی کوتاه مدت شرکت کردند و امسال تلاش می شود این تعداد تا 30 درصد سال قبل افزایش یابد.

جمال به دیگر برنامه های این اداره کل برای رونق گردشگری در شهرستان شاهرود هم اشاره کرد و گفت: ثبت ملی کلاته خیج به عنوان شهر دست بافته های سنتی، ثبت ملی ابرسیج به عنوان روستای نمداقتصادی و توسعه جاجیم بافی در شهر مجن در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: با همکاری اداره کل راه آهن شمال شرق (1) در آینده قطار گردشگری تهران-شاهرود نیز برای معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان شاهرود راه اندازی می شود.

فرماندار شاهرود نیز در این نشست با بیان اینکه برخی از حوزه ها همچون صنایع دستی و گردشگری نیازمند صرف وقت و اهمیت بیشتری است، ابراز کرد: شهرستان شاهرود با دارا بودن یکهزار و 700 هنرمند صنعتگر و ثروت های فراوان طبیعی و خدادادی در حوزه گردشگری دارای ظرفیت بسیاری برای رونق اقتصادی در این بخش است.

نادر فخری پرداختن به صنایع دستی، گردشگری، معدن و کشاورزی را از اولویت های شهرستان برشمرد و اضافه نمود: راه برون رفت شاهرود از بیکاری و ایجاد اشتغال در شهرستان در این بخش ها است که تلاش مضاعفی را نیاز دارد.

وی یکی از مسائل شهرستان را نیز معرفی نشدن جاذبه های گردشگری و صنایع دستی آن مطرح نمود و گفت: باید اصحاب رسانه و فعالان مجازی با همدلی برای معرفی سرمایه های شاهرود به هموطنان بیشتر از گذشته همکاری کنند.

معاون استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت توجه به بازاریابی و فروش صنایع دستی، یادآور شد: راه اندازی نمایشگاه های دائمی و تبلیغات می توان فضای بیشتری برای فروش این محصولات ایجاد کرد.

فخری به لزوم تداوم و ارتقاء آموزش در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی آموزشگاه های خصوصی، ایجاد مشوق و ترغیب مردم به شرکت در دوره های آموزشی در دست یابی به این هدف تأثیرگذار است.

شهرستان شاهرود در زمینه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت های ویژه ای برخوردار است. این شهرستان بیش از 150 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، 64 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 13 اثر معنوی است.

شهرستان شاهرود 220 هزار جمعیت و 53 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 794

به "خبرنگاران 6.5 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق صنایع دستی شاهرود پرداخت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 6.5 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق صنایع دستی شاهرود پرداخت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید