دیدنی های آگرا، سرزمین عاشقانه های هند

به گزارش مجله زیتوا، عاشقانه های بی انتها، سرگذشت های شنیدنی، بناهای حیرت انگیز و شهرهای افسانه ای تاریخ هزاران ساله هند را ساخته اند. سرزمینی شگفت انگیز که به هر گوشه وکنار آن سفر کنید در زیبایی و شکوه رازآلودش محو خواهید شد. اما در میان تمام این زیبایی ها آگرا حکایتی دیگر دارد. این شهر با بناهای باشکوه تلفیقی حیرت انگیز از صلابت و عشق است و چهره ای متفاوت از پادشاهان مغول را نمایان می سازد. در ادامه با این شهر جادویی بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های آگرا، سرزمین عاشقانه های هند

سه شهر دهلی، آگرا و جیپور مثلث طلایی را تشکیل می دهند. به هر کدام از این شهرها که قدم بگذارید دنیایی از زیبایی و شگفتی را مقابل خود خواهید دید. در این مطلب می خواهیم به دومین شهر از این مثلث طلایی یعنی آگرا سفر کنیم. این شهر سالیان زیادی محل امپراطوری با عظمت مغول بوده و بخش مهمی از تاریخ شنیدنی هند را به خود اختصاص داده است. در این سفر جذاب و خاطره انگیز با ما همراه شوید. ()

جاذبه های گردشگری آگرا

.

تاج محل

هنر نزد ایرانیان است و بس! همین یک جمله کافی است تا بنایی به سرپرستی معماران ایرانی تبدیل به یکی از عجایب هفتگانه دنیا گردد. بنای تاج محل روایتگر عشقی اسطوره ای است و به عنوان زیباترین سازه مرمری در هندوستان شناخته می گردد.

به روایت تاریخ نویسان همسر ایرانی تبار شاه دنیا هنگام تولد فرزندشان از دنیا می رود و شاه برای اثبات عشق بی انتها خود و زنده نگه داشتن یاد او بنایی با این شکوه و عظمت را برایش می سازد. ساختمان این بنا در یک باغ ایرانی قرار گرفته و ساخت آن حدودا 15 سال طول کشیده است و در مجموع بیش از بیست هزار معمار از برجسته ترین معماران دنیا و به سرپرستی دو معمار ایرانی به نام های استاد احمد و حمید لاهوری برای تکمیل شدن آن کوشش نموده اند.

ساختمان سفید رنگ تاج محل بر روی صفحه مرمری بزرگ بنا شده و در ساخت خود مجموعه هم از سنگ مرمر استفاده شده است. ایوان، گنبد و گلدسته ها بخش های مختلف بنا را تشکیل می دهند که با اشعاری به خط هنرمند ایرانی به نام امانت خان شیرازی تزیین شده اند. نکته جالب در خصوص تاج محل رنگ ساختمان است که در هر ساعت از روز و با تابش نور خورشید به رنگ های سفید شیری و طلایی تغییر رنگ می دهد. گویند شاه دنیا می خواسته در مقابل تاج محل ساختمانی مشابه اما به رنگ سیاه برای آرامگاه خود بنا کند اما عمرش مهلت نداده و خود نیز در همین مکان در کنار همسر محبوبش به خاک سپرده می گردد.

قلعه آگرا

در ارزش قلعه آگرا می توان گفت که این قلعه سال ها محل حکومت امپراطوری مغول بوده و به تنهایی بار نیمی از تاریخ پرفرازونشیب این امپراطوری را به دوش می کشد.

قلعه آگرا را به دلیل رنگ خاص آن با نام قلعه سرخ هم می شناسند. این کاخ در قرن 16 میلادی و با تلفیق چندین سبک از معماری های مختلف ساخته شده است. در دیوارهای قلعه ماسه سرخ به کار رفته و استحکام و عظمت آن ها قلعه را یک سروگردن بالاتر از سایر جاذبه های آگرا قرار داده است.

چندین قصر در مجموعه قلعه وجود دارند که به تبعیت از بنای اصلی با سنگ های سفید و سرخ ساخته شده اند. اما بیش از هر چیز این معماری باشکوه داخل هر قصر است که با ترکیب معماری ایرانی و هندی هنر معماران مغول را به نمایش می گذارند.

اکبر شاه، شاه دنیا و شاه اورنگ زیب از مشهورترین امپراطورهای هند هستند که در قلعه سرخ رنگ حکومت کردند و جالب است بدانید که شاه دنیا در همین مکان زیبا بود که عاشق همسر خود ممتاز محل شد و شگفتی به نام تاج محل را بنا کرد. قلعه آگرا از آثار ثبت شده در میراث دنیای یونسکو می باشد.

مقبره اکبر شاه

امپراطوری مغول ها پرقدرت ترین و باشکوه ترین دوران امپراطوری در هندوستان است. پادشاهان این سلطنت بزرگ قدرت، صلابت و عشق به هنر و معماری را در کنار هم داشتند وهر کدام یادگارهای ارزشمندی را از دوران حکومت خود در هندوستان به جای گذاشته اند. یکی از پادشاهانی که در دوران حکومتش هند را به اوج زیبایی و شکوفایی رساند پادشاه اکبر بود . این پادشاه بزرگ در 14 سالگی به قدرت رسید و در نهایت به دلیل بیماری از دنیا رفت. اما قبل از مرگش دستور داد تا آرامگاهی را در شهر آگرا برای او بنا نمایند و این چنین شد که بنای با شکوه مقبره اکبر ساخته شده و اکنون در میان زیباترین جاذبه های هندوستان و دنیا جای گرفته است.

آرامگاه اکبر ساختمانی سه طبقه و تقریبا هرم شکل است که با ماسه سنگ های قرمز در میان فضای سرسبز بسیار زیبا ساخته شده است. این آرامگاه در مقایسه با سایر بناهای مغولی دارای معماری جدید و منحصربه فرد می باشد. دیوارهای آرامگاه با طرح های شگفت انگیز حکاکی شده اند و درون ساختمان مقرنس ها و تزیینات ایرانی خودنمایی می نمایند. مقبره اکبر به طور نمادین در وسط بنا قرار گرفته و 99 بار نام خدا با طرح های مختلف بر روی آن حک شده است اما به رسم دیرینه مغول ها آرامگاه اصلی در زیر زمین ساخته شده است. در اطراف این بنا چندین برج بزرگ ساخته شده که شکوه و جلوه ای خاص به آرامگاه بخشیده اند.

شهر فاتح پورسیکری

فاتح پورسیکری از دیگر شاهکارهای دوران حکومت شاه اکبر است. این شهر به دستور شاه و برای قدردانی از صوفی بزرگ شیخ سلیم چیتی ساخته شد به همین دلیل بناهای آن به گونه ای طراحی شده اند که دورتادور آرامگاه را دربر بگیرند. شهر فاتح پورسیکری قرار بود جای پایتخت مغول ها در آگرا را بگیرد اما به دلیل کمبود آب در این مکان پروژه ناتمام ماند و پایتخت مجددا به آگرا واگذار شد. ولی بناهای مجموعه ارزش خود را حفظ نموده و اکنون معماری زیبای مغول را برای گردشگران به نمایش می گذارند.

بلنددروازا از معروف ترین بناهای ساخته شده در فاتح پورسیکری است. این بنا دروازه ای بزرگ با ارتفاع 54 متری است به مناسبت فتح گجرات به دستور شاه اکبر ساخته شد. بلند دروازا معماری بی نظیر دارد. در ساخت این بنا از سنگ آهک قرمز استفاده شده و مرمر و گرانیت را در تزیینات خارق العاده اش می توان دید. نوشته ای ایرانی با مضمون: عیسی، فرزند مریم گفت که دنیا پلی برای عبور است، خانه ای در آن نسازید. کسی که یک روز امیدوار باشد، ممکن است برای ابدیت امیدوار بماند ولی دنیا بیش از یک ساعت ماندگار نیست. آن را به عبادت سپری کنید زیرا باقی آن تعیین نخواهد بود. بر کتیبه اصلی دروازه حک شده که نظر گردشگران را به خود جلب نموده است.

ساختمان دیوان خاص محلی برای سخنرانی ، کاخ جدابای محل اقامت ملکه و مقبره شیخ سلیم چیتی از دیگر بناهای زیبای شهر فاتح پور سیکری هستند.

پارک ملی کلادو

بعد از دیدن بناهای خارق العاده در آگرا بازدید از حیات وحش می تواند تنوعی هیجان انگیز در سفر شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از خداحافظی با این شهر جادویی سری هم به پارک ملی کلادو بزنید. در این پارک پرندگان بهاراتپور و چندین گونه جانوری دیگر در کمال آرامش زندگی می نمایند.

پارک ملی کلادو در گذشته محل تفریح و شکار شاهزادگان هندی بود. آن ها با شکار حیواناتی مانند گراز وحشی، چیتا، سامبار و پرندگان قدرت و مهارت خود را به رخ یکدیگر می کشیدند. اما اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری شهر آگرا تبدیل شده و محیطی حفاظت شده و امن برای زندگی این جانوران می باشد. انواع پلیکان ها، اردک ها، عقاب ها، مرغ های مگس خوار، چیتاها و گرازها ساکنان پارک کلادو هستند.

فیل سواری، ماشین های جیب و وسیله هایی به نام ریشکاو سه راه برای گشت وگذار در پارک کلادو هستند. شما می توانید یکی از این را ه ها را انتخاب نموده و از دیدن زندگی حیوانات دوست داشتنی لذت ببرید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 718

به "دیدنی های آگرا، سرزمین عاشقانه های هند" امتیاز دهید

1 کاربر به "دیدنی های آگرا، سرزمین عاشقانه های هند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های آگرا، سرزمین عاشقانه های هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید