زیباترین و عجیب ترین جنگل های ایران را بیشتر بشناسید!

به گزارش مجله زیتوا، عناصر طبیعت هر کدام به نوعی مجذوب کننده و جالب توجه هستند. کوهستان، دریا، جنگل، کویر و … هر یک در دل خود جاذبه هایی را پنهان دارند که سفر کردن به آنها تنها راه کشف شان است. جنگل، سبزی روح زندگیست که آرامش عجیبی را به دوستداران طبیعت هدیه می نماید.

زیباترین و عجیب ترین جنگل های ایران را بیشتر بشناسید!

به کدام جنگل های ایران سفر کنیم؟

طبیعت ایران دارای اقلیم های متنوع است. شاید تصور ما از جنگل فقط به نوع خاصی محدود باشد اما با توجه به گستردگی انواع گونه های درختی به خصوص در اقلیم ایران، ما دارای انواع جنگل در خاک خود هستیم که گذراندن اوقات در آنها حال ما را خوش می نماید. هوای جاری میان درختان، هوایی مطبوع، سبک و پاک است که تنفس آن انرژی ما را در طول سفر افزایش می دهد. پس اگر به شمال، غرب و یا جنوب ایران سفر کردید، حتما به انواع جنگل که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم سر بزنید و به تقویت روحیه خود به خصوص بعد از سپری کردن این ایام سخت، یاری کنید.

جنگل های انبوه اشکورات

استان گیلان در شمال ایران واقع شده و پر از جنگل های بکر و دست نخورده است که به همین علت محل خوبی برای استراحت و آرامش خاطر است. وجود رودها، چشمه ها و آبشارهای طبیعی زیبا در دل جنگل بر دلپذیری فضای جنگل های گیلان اضافه می نماید. خیلی از جنگل های این استان در حد فاصل شهرهای کوچک واقع شده اند و به همین علت ممکن است نام آنها و یا نشان آنها را ندانیم.

شهرستان رودسر یکی از منطقه ها گیلان است که جاذبه های طبیعی بی نظیری دارد. جنگل های انبوه اشکورات در رحیم آباد که از توابع رودسر است، آبشار زیبایی به نام میلاش را در دل خود جای داده است. کوهستان اشکور که به سماموس هم معروفیت دارد در همین منطقه واقع شده و رود بزرگ پلرود هم در پای آن جاریست که زیبایی طبیعت اشکورات را به اوج رسانده است. آبشار میلاش حوضچه ای را میان صخره ها پدید آورده که مساحتی حدود 30 متر دارد. صدای این آبشار بزرگ میان جنگل های انبوه بسیار دلنشین است. کلبه کلون گیلان یک گزینه اقامتی مناسب و محلی برای سفر به این جنگل ها است که تجربه سفر شما را بسیار ماندگاتر می نماید.

جنگل های ماسوله

یکی دیگر از جنگل های بکر و زیبای گیلان متعلق به منطقه ماسوله است. روستای تاریخی ماسوله را اغلب حداقل به نام می شناسیم. این روستای پلکانی از قدمت زیادی برخوردار است و خانه های آن به همان صورت قدیمی برجا مانده اند. در کنار این روستا آبشار ماسوله قرار گرفته است که امتداد آن به جنگل بزرگ و زیبای ماسوله می رسد. یکی دیگر از جاذبه های این منطقه ییلاق للندیز است که دشتی وسیع و زیباست با چشمه ای زلال در کنج خود. صدای پرندگان مختلف که در میان درختان جنگلی به گوش می رسند، از مجذوب کنندهیت های گردش در میان جنگل های انبوه گیلان است.

جنگل دالخانی

استان مازندران هم در شمال کشور و در حاشیه دریای خزر واقع شده است. جنگل های این استان هم انبوه هستند و در دل خود رودها، چشمه ها و آبشارهای زیبایی را جای داده اند. هر نقطه از این استان تماشای ست و اغلب شهرهای آن هم به دریا و هم به جنگل دسترسی آسانی دارند. جنگل دالخانی از جاذبه های تماشای رامسر است که در فصل پاییز برگ درختان خود را به هزار رنگ زینت می دهد. این جنگل زیبا به دالان بهشت معروفیت دارد. در این دالان غیر از درختان سر به فلک کشیده، شاهد دریاچه ای بکر، رودخانه و آبشاری زیبا خواهید بود. در ارتفاعات همین منطقه هم می توانید به دریای ابر برسید و لذت خود را از تماشای طبیعت به سرانجام برسانید. نسارود از جاذبه های مهم این منطقه است که به یک مار بزرگ آبی رنگ شباهت دارد و در میان درختان جنگل پیچ و تاب می خورد. یکی دیگر از جاذبه های این جنگل، وجود قلعه ای سنگی به نام مارکوه است. وقتی بالای قلعه بایستید می توانید چشم انداز ای شگفت انگیز با نمایی 360 درجه از دریا و جنگل ببینید.

جنگل راش

فیروزکوه آخرین شهر استان تهران است که به سوادکوه مازندران متصل می گردد. جنگل فوق العاده ای که در این منطقه می توانید از آن تماشا کنید، جنگل بکر و دست نخورده راش است. برای رسیدن به این جنگل از یک دشت پهناور با چشم اندازی بی نظیر گذر می کنید و بعد در میان درختان انبوه به گردشی دلنشین در هوایی سبک و پاک می پردازید. راش درختی سایه پسند است و به همین علت شاخ و برگ و یا به اصطلاح تاج پوشش انبوهی دارد تا تمام جنگل را سایه نمایند. راشستان خالص را فقط می توان در ارتفاعات بیش از 2000 متر یافت. این گونه جنگلی از درختان با اهمیت است که در گیلان و مازندران زیاد دیده می گردد. این جنگل هم مثل اغلب جنگل های ایران در فصل پاییز به رنگ بسیار زیبایی در می آید و هوای مطبوعی دارد. زمستان جنگل راش اگرچه سرد است اما زیبایی متفاوتی دارد . پیشنهاد ما این است که در زمستان هم از درختان خالی ولی سر به فلک کشیده راش در این جنگل بکر و زیبا تماشا کنید. شب مانی در اقامت گاه های بوم گردی شمال ایران به تازگی بسیار محبوب شده است. علت آن هم تجربه ناب و فراموش نشدنی ماندن در یک خانه سنتی است که به راحتی برای شهر نشین ها به دست نمی آید. در صورتی که تمایل کسب این تجربه را دارید پیشنهاد می کنیم اقامتگاه حاج محمد فیروزکوه را در فکر داشته باشید.

جنگل های حرای قشم

جنگل حرا یا مانگرو از مجذوب کننده ترین و متفاوت ترین جنگل هایی است که می توانید به چشم ببینید. این جنگل ها که به جنگل های دریایی هم معروفیت دارند. حرا و چندل گونه های گیاهی غالب جنگل های مانگرو در قشم هستند. این درختان در آب شور خلیج فارس زیست می نمایند و برای تماشا آنها باید با قایق به دل آب بزنید. حرا درختی است که آب شور را تغذیه می نماید، نمک را دفع نموده و بخش شیرین آب را جذب می نماید. این خاصیت به ویژگی پوست این درخت مربوط است که جنگل حرا را به تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعی بدل نموده است. درختان این جنگل در زمان جزر دریا از آب بیرون می آیند و ریشه های چوبی را به نمایش می گذارند. در زمان مد دریا، درخت ها تا نیمه در آب فرو می فرایند و برگهای سبزشان روی آب تکان می خورند. پرندگان گرمسیری زیادی مانند حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و … به این جنگل ها مهاجرت می نمایند که صدایشان روی آب طنین بی نظیری می افکند. تماشا از جنگل حرای قشم یکی از مجذوب کننده ترین طبیعت گردی های ممکن است. اگر تا خواندن اینجای متن قانع شدید تا چند شبی را در اقامتگاه های بوم گردی بمانید، برایتان جالب خواهد بود که بدانید قشم هم تعداد زیادی اقامتگا ه بوم گردی دارد. یکی از برترین گزینه های برای شب مانی اقامتگاه کاکا قشم است.

منبع: مجله سفر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1571

به "زیباترین و عجیب ترین جنگل های ایران را بیشتر بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین و عجیب ترین جنگل های ایران را بیشتر بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید