طرح گلیم بیجار بر روی پیاده رویی در شهر بیجار

به گزارش مجله زیتوا، خبرگزاری خبرنگاران- شهرداری بیجار در اقدامی هنرمندانه و زیبا با اجرا و پیاده کردن طرح گلیم بر روی پیاده راه پارک سوم خرداد موجب زیبایی فضای شهری و معرفی صنایع دستی این دیار شده است.

طرح گلیم بیجار بر روی پیاده رویی در شهر بیجار

به گزارش خبرنگاران؛ بیجار از منطقه ها زیبای کردستان است که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است. این خطه جدا از زیبایی های طبیعی اش، فرهنگ و آداب و رسوم مجذوب نماینده و دلنشینی هم دارد که به اسم میراث فرهنگی و تاریخی بیجار شناخته می گردد. گلیم های بیجار از آن جمله اند.

گلیمچه در شهرستان بیجار مدت هاست توانسته است در بین خانواده های دارای نیروی فرشباف و میان خانواده های متمکن و جشن ها و سوغات های این دیار صندلی خوبی پیدا نموده است و توجه به آن ظرفیت مناسبی جهت اشتغالزایی در شهرستان است.

این صنعت تا کنون در طول عمر خود توانسته است مقام برترو به دور از رقابت های دیگر پیروز بتواند مقام خود را حفظ وصندلی خود را منحصرا بنام بیجارحفظ نماید.

گلیمچه بیجار دست بافتی است متشکل از تار و پود که در بافت آن در سبک های مختلف گلدانی، شمعدانی، پنجه گل، لچک ترنج وبعضی اشکال حیوانات و ... از روش بافت خاص که اصطلاحا چاکدار می گویند، استفاده می گردد؛ و این مزیت باعث شده است بافت گلیم دو رو باشد و می توان از هر دو طرف گلیم استفاده نمود و نمایش نقوش آن هم کاملا مانند هم و برعکس قالی است.

قالی و گلیمچه یکی از انواع صنایع دستی مشهور منطقه گروس است که از ابریشم یا پشم گوسفند بافته می گردد. گلیمچه معمولا برای تزیین منازل، دیوار و یا رواندازی و هدیه برای مهمانان خاص و بخصوص برای جشن های عروسی و هدیه به داماد و یا عروس استفاده می گردد.

ریز بافی، تنظیم رنگ و تناسب رنگ، نوع گلها، طراحی و نقشه، نوع بافت، تجربه، تسریع دراتمام کار، تازگی، تنوع دربخش های مختلف، احتیاج بازار، صادرات در مشخص ارزش مالی گلیمچه بیجار خیلی مشخص نماینده است و بیشتر کسانیکه در این صنعت خبره هستند و سال ها در این زمینه کار می نمایند، آنرا ظرفیت خوبی برای عایدی زایی خانواده ها می دانند وبعلت اینکه در کنار دیگر امور زندگی قراردارد و اوقات خانواده در زمان فراغت را بخود اختصاص میدهد مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است.

هر چند بافندگان گلیم بیجار در چند سال اخیر به علت گران شدن مصالح و نقشه و پایین بودن دستمزد نگران هستند، اما شهرداری بیجار در اقدامی هنرمندانه و زیبا با اجرای و پیاده کردن طرح گلیم بر روی پیاده راه پارک سوم خرداد موجب زیبایی فضای شهری و معرفی این هنر زیبا به مردم سراسر کشور شده است.

اجرای این طرح زیبا بازتاب خاصی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته که همین عامل نقش مهمی در معرفی بیجار گروس دارد.

سید عطالله مهاجرانی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی) که هم اکنون ساکن لندن است در مورد طرح گلیم در پیاده رو بیجار در توییتی نوشته: طرح گلیم بیجار، پیادرویی در شهربیجار! ذوق و سلیقه و هنرشناسی و شناسنامه بیجار!

جدای از عملکرد سیاسی مهاجرانی این توییت با توجه به داشتن فالور های زیاد نقش مهمی در معرفی دیار بیجار گروس در اقصی نقاط دنیا دارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1441

به "طرح گلیم بیجار بر روی پیاده رویی در شهر بیجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گلیم بیجار بر روی پیاده رویی در شهر بیجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید