فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش مجله زیتوا، سه میراث معنوی استان فارس شامل مهارت تهیه فالوده، صنعت دستی جَوَک (بروزن نمک) و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شد.

فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد

میراث معنوی عمدتا به مهارت هایی گفته می گردد که مختص یک شهر، گروه و صنف خاص است که هدف از ثبت این آثار معنوی، مصونیت و ماندگاری آنها در فهرست آثار ملی است و بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یکی از وظایف میراث فرهنگی احیای این هنرهاست، از این رو ثبت چنین هنرهایی در فهرست ملی و دنیای در اولویت واقع شده است و باعث احیا و رونق مجدد آن می گردد. مصیب امیری خاطرنشان کرد:

بعد از دو سال وقفه نخستین جلسه ثبت میراث معنوی کشور در تهران برگزار گردید که از چهار پرونده ارسالی استان فارس، سه اثر میراث معنوی فارس در فهرست ملی ثبت شد.پالوده که با قراردادن رشته های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می گردد، حتی در دنیا هم با نام پالوده شیرازی شناخته می گردد و با آب لیمو یا شربت آلبالو یا عرقیات مصرف می گردد . امیری گفت:بعضی از هنرهای اصیل و بومی استان فارس در آستانه منسوخ شدن قرار دارند که هنر جَوَک کاری نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل شیرازی است که در حال فراموشی بود ولی در حال حاضر احیا شده و به دلیل ویژگی های خاص که داشت در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.جَوَک کاری از جمله رشتههای هنرهای چوبی است که از ترکیبات قطعات هندسی کوچک و آراستن آن بر سطح یک زیر ساخت چوبی و از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از چوب های رنگی (معمولاً دو الی سه رنگ) که این نقوش از کنار هم قرار دریافت قطعات کوچک با مقطع های مختلف مثلث ، مستطیل و لوزی به وجود می آید . جَوَک کاری تا حدودی به خاتم شباهت دارد اما در این هنر مواد مورد استفاده تنها چوب است در صورتی که در خاتم از استخوان ، فیبر و فلزات نیز استفاده می گردد. در هنر جَوَک کاری از مواد و مصالحی مانند چسب، نخ، مواد محافظ پوشاننده (در گذشته از روغن جلا و امروزه از پلی استر) استفاده می گردد. مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس گفت:بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده در نخستین نمایشگاه فارس در یک نگاه، هنرجَوَک کاری به صورت اختصاصی معرفی خواهد شد .مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به آیین سینه زنی قطاری اظهارداشت:این مراسم از جمله سینه زنی های منحصر به فرد شیراز است که قدمتش به 150 سال قبل می رسد.در این نوع سینه زنی مردم ابتدا می ایستند، دو گام برمی دارند و بر سینه می زنند و می گویند حسین، پس از آن در نیمه سینه زنی نفرات اول به نفرات آخر می رسند و به شکل حلزونی حرکت می نمایند. به گفته کارشناسان شورای هیات های مذهبی استان فارس هم اینک این نوع سینه زنی در مسجد بغدادی در محله قدیمی سردُزک شیراز برگزار می گردد. پرونده ثبت نشده از میراث معنوی ارسال شده استان فارس به تهران مربوط به تعزیه لامرد است. مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت:با توجه به اینکه مراسم تعزیه در فهرست ملی و دنیای جای گرفته است تمام مراسم و آداب و رسومی که در شهرستان های سراسر کشور برگزار می گردد زیر مجموعه این مراسم محسوب می شوند و به نوعی در فهرست ملی به ثبت می رسند.منبع: ایرنامنبع: کجارو
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 513

به "فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید