آشنایی با فستیوال های دبی

به گزارش مجله زیتوا، دبی شهری است که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان شناخته می شود. این شهر نه تنها با آسمان خراش های بلند، مراکز خرید لوکس و جاذبه های گردشگری مدرن شهرت دارد، بلکه جشنواره های متنوع و پرشور آن نیز سالانه گردشگران بی شماری را از سراسر دنیا به سوی خود جلب می کند. از جشنواره های خرید گرفته تا فستیوال های هنری، ورزشی و موسیقی، دبی میزبان رویدادهای فرهنگی متنوعی است که بازدیدکنندگان را غرق در تجربه ای منحصربه فرد می کند.

آشنایی با فستیوال های دبی

معروفترین فستیوال های دبی

همانطور که اشاره شده جشنواره های دبی بسیار متنوع بوده و در طول سال در مقاطع زمانی مختلف برگزار می شوند. فستیوال خرید، فستیوال رنگ، جشنواره بین المللی فیلم، فستیوال موسیقی و غیره از مهم ترین و معروف ترین فستیوال های دبی هستند که توریستان زیادی را از سراسر دنیا جذب می نماید. هر کدام از این جشنواره ها و فستیوال های مجذوب کنندهیت های خاص و منحصر به فردی دارند که باعث شده توریستان زیادی تمایل به شرکت در آن ها داشته باشند.

تاریخ فستیوال های دبی

به علت شرایط جغرافیایی و آب و هوایی حاکم بر کشور امارات و شهر دبی، بیشتر جشنواره های دبی به غیر از فستیوال تابستانی معمولا در فاصله زمان اوایل پاییز تا اوایل بهار برگزار می شوند زیرا در این روزها شرایط آب و هوایی دبی در شرایط مطلوب تری واقع شده است و توریستان زیادی به این شهر سفر می نمایند.

فستیوال خرید دبی (Dubai Shopping Festivals)

بدون شک مراکز خرید در دبی از مهم ترین و مجذوب کننده ترین اماکن برای توریستان در دبی هستند. تصور کنید که این مراکز خرید با یکی از فستیوال های دبی همراه شوند؛ در این شرایط مجذوب کنندهیت آن ها دوچندان خواهد گردد. این فستیوال که برای اولین بار در سال 1996 برگزار گردید هر ساله در اولین فصل از هر سال میلادی برگزار می گردد. مهم ترین ویژگی این جشنواره تخفیف های ویژه ای است که مغازه ها و فروشگاه اه برای اجناس مختلف در نظر می گیرند تا توریستان و مردم بومی را برای خرید جذب نمایند. تمام مجذوب کنندهیت این فستیوال به تخفیف و خرید محدود نمی گردد و برنامه های متعددی مانند کنسرت، نمایش، بازی و غیره نیز در این فستیوال برگزار می گردد. این فستیوال معمولا از اواخر ماه دسامبر تا 29 ژانویه در تمام مراکز خرید این شهر برگزار می گردد. 

فستیوال خرید دبی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین جشنواره های این شهر است که در آن علاوه بر تخفیفات ویژه، برنامه های سرگرم کننده مانند کنسرت، نمایش و بازی نیز برگزار می شود.

فستیوال هنر دبی (Dubai Art Fair)

شیخ محمد بن رشید المکتوم برای اولین بار این فستیوال را راه اندازی کرد که در همان سال های اولیه برگزاری به عنوان یک فستیوال هنری دنیای با استقبال گسترده ای روبرو شد. در این فستیوال که یکی از بزرگ ترین جشنواره های دبی است آثار هنری مدرن بیش از هر چیز دیگری نظرها را جلب می نماید. به همین علت علاقمندان به خرید آثار هنری و نقاشی های سبک تازه و مدرن از سراسر دنیا برای شرکت در این فستیوال به دبی سفر می نمایند. GlobalArtForum یا همایش انجمن دنیای هنر یکی از مهم ترین قسمت های این فستیوال است که هنرمندان برجسته دنیا در آن شرکت می نمایند.

جشنواره بین المللی فیلم دبی (Dubai International Film Festival)

تنها جشنواره فیلم بین المللی در کشورهای حوزه خلیج فارس، جشنواره فیلم دبی است که در آن فیلم های مختلفی از هنرمندان کشورهای عربی و سایر کشورهای دنیا به نمایش درآمده تا دیدنگران، منتقدان و دوستداران سینما به دیدنی آن ها نشسته و تبادل فرهنگی و هنری بپردازند. با شرکت در این فستیوال این شانس را دارید که بتوانید بعضی از هنرمندان و بازیگران محبوب و مورد علاقه خود را از نزدیک دیدن کنید. این جشنواره معمولا در ماه دسامبر یا نوامبر با اعلام قبلی برگزار می گردد و تمام سال های نمایش دبی آثار شرکت نمایندگان در این جشنواره را پخش می نمایند. جشنواره بین المللی فیلم دبی فرصت منحصربه فردی برای دیدن آثار سینمایی از سراسر جهان و حضور در کنار ستاره های محبوب سینما فراهم می آورد.

فستیوال موسیقی جاز (Dubai International Jazz Festival)

سبک جاز یکی از سبک های موسیقی محبوب در دنیا به شمار میرود که در کشورهای مختلفی فستیوال های مخصوص این سبک از موسیقی برای علاقمندان برگزار می گردد. یکی از مهم ترین فستیوال های دبی، فستیوال موسیقی جاز است که بیش از دو دهه قدمت دارد و هر سال پرشورتر از سال گذشته برگزار می گردد. این فستیوال که در ماه فوریه برگزار می گردد در قسمت های مختلف شهر جریان دارد و توریستان با استفاده از یک نول کارت می توانند به راحتی به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته و از این جشنواره موسیقی لذت ببرند. هنرمندان مطرحی از سبک موسیقی جاز در این فستیوال شرکت می نمایند که باعث شده به یکی از معتبهترین فستیوال های این سبک موسیقی در دنیا تبدیل گردد. فستیوال موسیقی جاز دبی، یکی از معتبرترین رویدادهای موسیقایی در سبک جاز است که هنرمندان مطرح این ژانر را در کنار یکدیگر گرد می آورد.

فستیوال ماراتن (Marathon Festival Dubai)

یکی از مهم ترین فستیوال های دبی که حال هوای ورزشی دارد، فستیوال ماراتن است. این فستیوال از سال 2000 میلادی در این شهر برگزار می گردد و جوایز نفیسی در سرانجام به افراد برتر شرکت نماینده در دو ماراتن اهدا می گردد. این جوایز به حدی چشمگیر هستند که مردم ماراتن دبی را به عنوان سخاوتمندانه ترین ماراتن در دنیا می شناسند. در صورتی که شرکت نماینده ای در این ماراتن پیروز به جابجایی رکورد دنیای گردد یک جایزه 1 میلیون دلاری را از آن خود خواهد نمود. بعلاوه هر یک از برندگان در بخش زنان و مردان 250 هزار دلار جایزه دریافت می نمایند.

در آخرین دوره ای که این ماراتن برگزار گردید، در حدود 28 هزار نفر در این مسابقه هیجان انگیز شرکت کردند. ماراتن دبی در یک مسیر 42 کیلومتری برگزار می گردد و شرکت نمایندگان از ساعت 6 صبح رقابت خود را شروع می نمایند. این فرصت برای توریستان و غیرحرفه ای ها فراهم شده که در ساعات بعدی وارد مسیر مسابقه شده و مسافت کوتاه تری را به صورت تفریحی در کنار سایر شرکت نمایندگان طی نمایند. ماراتن دبی با جوایز نقدی هنگفت، بهترین دونده های حرفه ای جهان را به خود جلب می کند و برای علاقه مندان به دویدن یک تجربه هیجان انگیز به ارمغان می آورد.

فستیوال طعم دبی (Festival of Taste)

اگر می خواهید با غذاهای سنتی دبی و بعلاوه بهترین غذاهای دنیا آشنا شده و طعم آن را تجربه کنید، فستیوال طعم دبی بهترین فرصتی است که در اختیار دارد. این فستیوال که از سال 2007 برگزار می گردد سرآشپرهای برجسته ای از سراسر دنیا را فرا می خواند تا به دبی سفر نمایند. توریستان در یکی از مجذوب کننده ترین فستیوال های دبی می توانند هنر و ترفندهای آشپزی سرآشپزهای بزرگ دنیا را از نزدیک دیدن نمایند. بعلاوه در طول برگزاری این فستیوال بعضی از بهترین رستوران های دبی تخفیف های هیجان انگیزی برای شرکت نمایندگان در نظر می گیرند که مجذوب کنندهیت این فستیوال را دوچندان می نماید. فستیوال طعم دبی فرصتی استثنایی برای آشنایی با غذاهای سنتی امارات و همچنین آشپزی های بین المللی از دست سرآشپزهای مشهور جهان فراهم می کند.

نمایشگاه بین المللی قایق در دبی (Dubai International Boat Show)

یکی از مجذوب کننده ترین جشنواره های دبی که در خاورمیانه نظیر و همتا ندارد، نمایشگاه بین المللی قایق است. در این نمایشگاه می توان لوکس ترین قایق های ساخته شده در دنیا را مشاهده کرد. قایق های لوکسی که امکاناتی در حد یک خانه کامل را دارند و از فناوری های پیشرفته در ساخت آن ها استفاده شده است. در هر کدام از این قایق ها کارشناس هدایت حضور دارد که همه امکانات و آپشن های این قایق ها را برای بازدیدنمایندگان توضیح می دهند. این فستیوال معمولا در اوایل ماه مارس و در منطقه بندری در قسمت جنوبی پالم جمیرا برگزار می گردد. نمایشگاه بین المللی قایق در دبی، یکی از مجذوب کننده ترین رویدادهای این شهر است که در آن لوکس ترین قایق های جهان به نمایش گذاشته می شوند.

فستیوال شنا دبی (Swim the Burj)

برج العرب را می توان در کنار برج خلیفه یکی از نمادهای شهر دبی دانست که معروفیت دنیای دارد. یکی از معروف ترین فستیوال های دبی این امکان را فراهم می نماید که شرکت نمایندگان در آن بتوانند در اطراف برج العرب شنا نمایند. در واقع این فستیوال یک مسابقه شنا به شمار میرود که افراد بالای 16 سال امکان شرکت در آن را داشته و در یک مسیر 800 تا 1600 متری به رقابت با سایر شرکت نمایندگان می پردازند. یکی از نکات جالب این مسابقه اهدای تمام درآمدهای حاصل از این فستیوال به مراکز خیریه عمومی است. این فستیوال برای بعضی از توریستان به حدی مجذوب کننده است که ماه مارس را برای سفر به دبی و شرکت در فستیوال شنا انتخاب می نمایند.

فستیوال عید دبی (Eid Al Fitr)

در اواخر ماه مبارک رمضان و در روزهای منتهی به عید فطر، حال و هوای خاصی در شهر دبی جریان پیدا می نماید و تمام مردم این شهر برای جشن گرفتن یکی از بزرگ ترین اعیاد خود آماده می شوند. این جشن بزرگ به توریستان از سایر نقاط دنیا این امکان را می دهد که با فرهنگ مسلمانان و مردم خاورمیانه و آداب و رسوم آن ها در یکی از بزرگ ترین اعیاد مذهبی آشنا شوند. سفر به دبی در این زمان فرصت امتحان کردن و تجربه کردن انواع غذاهای محلی و تفریحات متنوع دبی را فراهم می نماید. این فستیوال بزرگ و پرهیجان که در ماه رمضان برگزار می گردد محدود به منطقه خاصی نبوده و در سراسر شهر شاهد برگزاری آن خواهید بود.

فستیوال روز ملی دبی (Dubai National Day)

روز ملی دبی که مصادف با 2 دسامبر است همزمان با روز استقلال کشور امارات برگزار می گردد و یکی از بزرگترین جشنواره های دبی به حساب می اید که برای افراد علاقه مندد به آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردمان این منطقه بهترین فرصت محسوب می گردد. در این روز بازدید از بیشتر جاذبه های دیدنی و تاریخی در شهر دبی برای مسافران و توریستان رایگان است. این فستیوال با قدمت حدود 50 سال یکی از قدیمی ترین فستیوال های دبی محسوب می گردد که در سراسر شهر برگزار می گردد.

فستیوال دهکده دنیای (Dubai Global Village Festival)

یکی از جاذبه های دیدنی دبی که مورد توجه بسیاری از توریستان و مسافران واقع شده است، دهکده دنیای دبی است که امکان آشنایی با فرهنگ، معماری و نمادهای کشورهای مختلف دنیا را در مدت چند ساعت فراهم می نماید. یکی از قسمت های مهم این دهکده به ایران و تاریخ و فرهنگ آن تعلق دارد که بسیار زیبا و شگفت انگیز طراحی شده است. در این جاذبه دیدنی فرهنگ و تاریخ حدود 90 کشور از دنیا معرفی می گردد که به همین علت در هر روز خاص در تقویم این کشورها، مراسم خاصی در این دهکده برای معرفی فرهنگ و تاریخ آن کشور برگزار می گردد. به همین علت در طول 6 ماهی که این دهکده فعالیت می نماید، فستیوال های مختلفی در آن برگزار می گردد که جزو بهترین جشنواره های دبی به شمار میرود.

فستیوال تابستانی دبی (Dubai Summer Festivals)

تابستان به علت گرمای بیش از حد هوا، فصل کم بازدید دبی به شمار میرود؛ فستیوال تابستانی یکی از مهم ترین فستیوال های دبی است که در این فصل برگزار گردیده و هواداران خاص خود را دارد. یکی از مهم ترین دلایل برگزاری این فستیوال در فصل تابستان جذب توریست بیشتر به دبی در زمان اوج گرما و کم بازدید بودن است. این فستیوال که به مدت 10 هفته برگزار می گردد شامل موضوعات مختلفی مانند غذا، هنر، ماجراجویی و طبیعت می گردد که به وسیله برپا کردن حدود 6 هزار غرفه مختلف در سراسر شهر دبی جریان دارد.

جشنواره تومارولند دبی (Tomorrowland Festival)

یکی دیگر از جشنواره های دبی که به موسیقی اختصاص دارد، جشنواره تومارولند است. اولین دوره این جشنواره در سال 2017 به صورت مشترک و همزمان در 8 کشور دنیا برگزار گردید که امارات و شهر دبی یکی از شهرهای برگزار نماینده آن بود. در جشنواره تومارولند دبی که همچنان در 7 کشور دیگر دنیا برگزار می گردد، موسیقی اصلی سبک موسیقی الکترونیک است. هر ساله در زمان برگزاری این فستیوال بسیاری از مردم محلی و توریستان با تهیه بلیط در این جشنواره شرکت می نمایند تا از موسیقی و پایکوبی الکترونیک لذت ببرند. این جشنواره مانند تمام فستیوال های موسیقی در سالن های کنسرت مختلف همراه با دکوراسیون مجذوب کننده و زیبا برگزار می گردد.

در جشنواره تومارولند که یکی از معتبهترین جشنواره های موسیقی الکترونیک در دنیا محسوب می گردد، بهترین نوازندگان این سبک از موسیقی شرکت نموده و بر روی صحنه برای جمعیت حاضر در جشنواره موسیقی های مختلف اجرا می نمایند. این جشنواره نه تنها یکی از بهترین جشنواره های دبی بلکه یکی از بهترین جشنواره های موسیقی در دنیا است که هر سال بلیط شرکت در آن تنها در مدت زمان چند ثانیه فروش می رسد.

فستیوال رنگ دبی (Dubai Color Run)

یکی از پرشور و هیجان ترین جشنواره های دبی که هر ساله به محبوبیت آن افزوده می گردد، جشنواره رنگ دبی است. فلسفه این جشنواره پیروزی خیر بر شر است و در اواخر فصل زمستان در شهر دبی برگزار می گردد. این فستیوال جزو جشنواره هایی است که برای افراد با تمام سنین مناسب بوده و برای آن ها شادی و هیجان به ارمغان می آورد. مهم ترین مجذوب کنندهیت این جشنواره رنگ پاشیدن افراد به یکدیگر است اما مجذوب کنندهیت آن تنها به این مورد محدود نشده و بخش های مجذوب کننده دیگری مانند موسیقی، پایکوبی و غذا نیز وجود دارد. جشنواره رنگ در دبی نسخه ای از جشن هولی هند است که در دبی به صورت سالیانه برگزار می گردد.

جشنواره طلای دبی

در این جشنواره در دبی می توان هنر جواهرسازان امارات و سایر نقاط دنیا را از نزدیک مشاهده کرد. هر ساله با برگزاری این جشنواره، طراحان طلا و جواهر مطرح از سراسر دنیا به دبی سفر نموده و هنر خود را در این زمینه به نمایش درمی آورند. همه افرادی که در زمینه طراحی طلا و جواهر فعالیت می نمایند امکان شرکت در این جشنواره را دارند. در طول برگزاری این فستیوال، 400 برند مطرح دنیا در زمینه طلا و جواهر به همراه جواهرسازان خرده پا و محلی شرکت می نمایند تا مردم و توریستان بتوانند از آثار آن ها بازدید نموده و حتی هنر دست آن ها را خریداری نمایند.

جشنواره سنسیشن دبی

سنسیشن دبی یکی از فستیوال های دبی محسوب می گردد که در اصل برای این شهر نبوده اما باعث می گردد که هر ساله بازدیدنمایندگان و توریستان زیادی به این شهر سفر نمایند. سنسیشن یک جشنواره موسیقی است که در ابتدا در آمستردام هلند برگزار گردیده و محبوبیت آن باعث شده که در نقاط مختلف دنیا نیز برگزار گردد. در این فستیوال در سال های کنسرت بزرگ دبی اجراهای مختلف برگزار می گردد و نوازندگان مشهوری از سراسر دنیا در این فستیوال شرکت می نمایند. افرادی که در این جشنواره شرکت می نمایند، لباس سفید بر تن نموده و در تمام طول شب به اجراهای مختلف گوش داده و از آن لذت می برند.

هدف از برگزاری این جشنواره در دبی جذب توریستان و مسافران به دبی و سپری کردن اوقاتی خوش با گوش دادن به موسیقی و شرکت در اجراهای مختلف است. در طول برگزاری این جشنواره مردم می توانند با موسیقی منطقه ها مختلف آشنا شده و تجربه ای متفاوت از موسیقی و پایکوبی و شادی داشته باشند. یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین جشنواره های دبی، جشنواره سنسیشن است که علاقمندان جهت شرکت در آن باید بلیط تهیه نمایند.

جشن روز ملی امارات در دبی (National Day)

روز 2 دسامبر به عنوان روز ملی امارات شناخته می گردد که هر ساله در این کشور و شهر دبی جشن گرفته می گردد. در روز 2 دسامبر سال 1971 میلادی 7 شیخ نشین ابوظبی، فجیره، ام القوین، عجمان دبی، شارجه و رأس الخیمه تصمیم به اتحاد گرفتند که نتیجه اتحاد آن ها تأسیس کشوری به نام امارات متحده عربی بود. به همین علت مردم امارات هر سال این روز را به عنوان روز ملی امارات یا روز استقلال امارات با نقاشی کردن پرچم این کشور بر روی خودروها و ساختمان ها و بعلاوه آذین بندی خیابان ها جشن می گیرند.

یکی از برنامه های مهم این روز که تعطیل رسمی در امارات است، راه اندازی کارناوال های مختلف در سطح شهر و رژه نظامیان است. مراسم آتش بازی مجذوب کننده و با شکوه یکی از برنامه های دیدنی این روز است که به شکل باشکوهی جشن را پایان می دهد. در این ایام فروشگاه ها و مغازه های مختلف در بازارها و مراکز خرید اجناس خود را با تخفیف ویژه به فروش می رسانند. به همین علت یکی از ایام محبوب در بین توریستان برای سفر به دبی، زمان برگزاری این جشن است.

انتشار: 14 فروردین 1403 بروزرسانی: 14 فروردین 1403 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 2023

به "آشنایی با فستیوال های دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فستیوال های دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید