قدیمی ترین ردپا های کشف شده از گربه ها در دنیا!

به گزارش مجله زیتوا، شاید خودخواهانه باشد که فکر کنیم آثار باستانی فقط مخصوص انسان هاست، چون حتی گربه ها هم گاهی آثار ماندگاری از خودشان به جا گذاشته اند!

قدیمی ترین ردپا های کشف شده از گربه ها در دنیا!

خبرنگاران | گربه ها هیچ اهمیتی نمی دهند که چه چیزی سر راهشان قرار گرفته است؛ آن ها به هر حال روی آن راه می روند. اما این طبیعتا روحیۀ تازه ای نیست. یک قطعه سفال 2 هزار ساله که سال 1969 در شهر گلاستر انگلستان کشف شد نشان می داد که این عادت تاریخی گربه ها بوده است!

به گزارش خبرنگاران ؛ این قطعه سفال در واقع بخشی از پوشش سقف یک خانۀ رومی بوده است. با اینکه کشف سفال در سال 1969 رخ داد، اما تازه در سال 2015 بود که باستان شناسان متوجه وجود رد پای گربه روی آن شدند. یکی از باستان شناسان موزۀ گلاستر که در حال آنالیز هزاران قطعه سفال موجود در موزه بود به این مورد جالب برخورد کرد.

(سفال کشف شده در گلاستر)

احتمال قوی این است که زمانی که قطعه سفال هنوز تازه و خیس بوده و آن را برای خشک شدن در محیط باز قرار داده بودند، گربه روی آن راه رفته است. این اتفاق در حدود سال 100 میلادی افتاده است. رومی ها در بریتانیا گاهی از گربه های خانگی نگه داری می کردند تا از شر موش ها در امان باشند.

رد پا های باستانی گربه ها محدود به این یک مورد نیست. در سال 2017 و در جریان ساخت یک بزرگراه، قطعه سفال 2 هزار سالۀ دیگری در منطقۀ لینکلن انگلستان کشف شد که ردپای یک گربۀ بازیگوش را بر خود داشت. این سفال نیز مربوط به سقف یک خانۀ رومی بوده است. بیشتر خانه ها در آن موقع در بریتانیا با چوب ساخته می شدند اما در ساخت خانه های اشرافی از مصالحی مثل سنگ و سفال هم استفاده می شد.

(سفال کشف شده در لینکلن)

اما گربه ها فقط به راه رفتن روی سفال اکتفا نمی نمایند. مورد جالب تری که از ردپای گربه پیدا شد به سال 2013 و کشور کرواسی برمی گردد. در این سال یک کتاب قرون وسطایی مربوط به قرن پانزدهم میلادی در این کشور کشف شد که اثر راه رفتن یک گربه روی آن به جا مانده بود.

(ردپای جوهری گربه روی کتاب)

به احتمال زیاد در زمان نوشته شدن کتاب، یک گربه با پا هایی که در مرکّب مورد استفادۀ نویسنده فرو رفته بود از روی کتاب رد می گردد و اثر خودش را همراه با کتاب جاودانه می نماید!

منبع: فرادید
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1963

به "قدیمی ترین ردپا های کشف شده از گربه ها در دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین ردپا های کشف شده از گربه ها در دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید