قصه علوه و گنجی که از صندوقچه ابوهاشم عایدی

به گزارش مجله زیتوا، خبرنگاران : چای ترش محصولی است که در خوزستان فقط در این روستا فراوری می گردد و این چای باتوجه به ویژگی های خاص درمانی خود، ظرفیتی است که به تازگی شناخته شده و به آن پرداخته شده است.

قصه علوه و گنجی که از صندوقچه ابوهاشم عایدی

به گزارش خبرنگاران، در راستا جاده اهواز به آبادان و در حوالی شهرستان کارون، روستایی زیبایی به نام علوه با حدود 340 نفر جمعیت خودنمایی می نماید. این روستا که تا همین چند سال پیش نام آن را هم کمتر کسی در خوزستان شنیده بود، اینک با دارا بودن قدیمی ترین مضیف گلی شهرستان با قدمت بیش از 100 سال، صنایع دستی ساخت حصیر و مهمتر از آن مزرعه ای وسیع که در آن چای ترش قرمز کشت می گردد به مقصدی مجذوب کننده برای گردشگران تبدیل شده است که البته در این میان همت اهالی روستا و بهره برداری از این فرصت های پیش آمده، نقش بسزایی را در توسعه گردشگری این روستا ایفا نموده است.

در سال 1377 زمانی که فردی به نام ابوهاشم در سن 65 سالگی دار فانی را در روستای علوه وداع گفت، فراوری چای ترش نیز در این روستا نیز بعد از چند دهه متوقف شد. چند سالی از مرگ ابوهاشم گذشت که ابوعلی برادر وی قصد کرد تا دوباره کشت چای ترش را در این روستا احیاء کند، اما کوشش های او برای یافتن بذر این چای بی نتیجه ماند، او به ذهنش خطور کرد که از همسر ابوهاشم که از بستگانش هست یاری بگیرد و از او خواست تا اجازه دهد صندوق های وسایل مرحوم ابوهاشم را آنالیز کند.

با زیر و رو کردن وسایل داخل صندوق های چوبی مرحوم ابوهاشم، چشم ابوعلی به پلاستیک کوچک گره خورده ای افتاد که سه دانه بذر از این چای داخل آن بود. او آن ها را برداشت و در زمینی کنار رودخانه کارون بدون این که کسی مطلع باشد کشت کرد. امروزه حتی در حیاط منازل اهالی روستای علوه هم چای ترش کشت می گردد. در فصل پاییز گردشگران و علاقمندان گردشگری کشاورزی و خوراکی به روستای علوه می روند و از طبیعت زیبا و میهمان نوازی مردم این روستا لذت می برند.

وجود حدود سه هزار هکتار نخلستان و 500 هکتار تاکستان و بعلاوه محصولات ناب و باکیفیتی مانند خرما، رطب، انگور و چای قرمز ترش در روستاهای شهرستان کارون، گردشگری کشاورزی را در این منطقه بر سر زبان ها انداخته است.چای ترش محصولی است که در خوزستان فقط در این روستا فراوری می گردد و این چای باتوجه به ویژگی های خاص درمانی خود، ظرفیتی است که به تازگی شناخته شده و به آن پرداخته شده است.

روستای علوه دارای منظره ها طبیعی و کشاورزی و نیز نخلستان های بسیار زیبا است؛ علاوه بر این، مضیف گِلی ای با قدمت بیش از صد سال در این روستا وجود دارد.زندگی روستایی و مردم خونگرم علوه جذبه ای را ایجاد نموده اند که این روستا در سطح استان، ملی و فراملی شناخته گردد و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 آبان 1401 بروزرسانی: 5 آبان 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1887

به "قصه علوه و گنجی که از صندوقچه ابوهاشم عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه علوه و گنجی که از صندوقچه ابوهاشم عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید