موزه بینظیر ساعت پتک فیلیپ در ژنو

به گزارش مجله زیتوا، شرکت سوئیسی پَتِک فیلیپ که گاهی پاتک فیلیپ نیز تلفظ می گردد، یکی از معروف ترین برندهای ساعت در جهان را فراوری می نماید. موزه پتک فیلیپ (Patek Philippe Museum) در شهر ژنو، موزه ای خصوصی است که می توان داستان تأسیس این شرکت و تاریخچه ساخت ساعت های لوکس سوئیسی از قرن 16 میلادی تا به امروز را در آن مشاهده کرد. این موزه در شمار موزه های معروف ژنو قرار گرفته است و مجموعه گسترده آن، ساعت های رومیزی و مچی زیبایی را در برمی گیرد و تجربه هنری جالبی را برایتان رقم خواهد زد.

موزه بینظیر ساعت پتک فیلیپ در ژنو

آنتونی پتک، یکی از پیشگامان ساعت سازی لهستان بود و در سال 1836 میلادی به کشور سوئیس مهاجرت کرد. او به هنر و تجارت علاقه مند بود و به یاری نفوذ دوستانش در پاریس، خیلی زود توانست وارد حوزه ساخت و خرید و فروش ساعت های لوکس گردد. او به یاری فرانچس زاپک (Franciszek Czapek) که مهاجری لهستانی بود، اولین کمپانی ساعت سازی خود را با نام شرکت پتک و زاپک تأسیس کرد. همکاری آن ها 5 سال بعد به سرانجام رسید و در آن موقع، ساعت ساز فرانسوی یعنی آدرین فیلیپ (Adrien Philippe)، روشی را اختراع نموده بود که به یاری آن می شد بدون استفاده از کلید، ساعت ها را تنظیم کرد.

آدرین فیلیپ از اختراع خود در نمایشگاه جهانی سال 1844 رونمایی کرد که در فرانسه برگزار گردید و توانست مقام اول را به خود اختصاص دهد. او در این نمایشگاه، دیداری با آنتونی پتک داشت و به ژنو دعوت شد تا به عنوان سرپرست ساعت سازی شرکت پتک آغاز به کار و یک سوم سود را دریافت کند. او چنان در کارش مهارت نشان داد و برای شرکت ارزشمند بود که در سال 1851 میلادی با همکاری آنتونی، شرکت پتک فیلیپ را تأسیس کردند که امروزه به یکی از معروف ترین کمپانی های ساعت سازی در جهان تبدیل شده است.

سوئیس و به خصوص شهر ژنو، قبل از آن هم مرکز ساعت های باکیفیت به شمار می رفت و کمپانی پتک فیلیپ، ظرافت ساعت های سوئیسی را با تزئینات ماهرانه ادغام کرد و در نتیجه، یکی از باکیفیت ترین و لوکس ترین برندهای ساعت در جهان را به وجود آورد. ساختمان تاریخی موزه پتک فیلیپ، در مجاورت موزه هنر معاصر (MAMCO) واقع شده و 4 طبقه دارد. طبقه همکف، انبار ساعت سازی و یک سینمای کوچک را در برمی گیرد. این سینما در ساعات به خصوصی در روز، فیلم کوتاهی به زبان انگلیسی و فرانسوی راجع به تاریخچه کمپانی پتک فیلیپ و نحوه دیدار این 2 را پخش می نماید.

ابتدا ساعت های مچی فقط برای آقایان ساخته می شد و از زیورآلات مذهبی برای زیباتر کردن آن ها استفاده می کردند. کم کم مدل های ساده تر هم به بازار آمد و برای خانم ها نیز طراحی شد. تمامی این موارد و تکامل طراحی ساعت در ژنو از قرن 15 میلادی را می توانید در این سینما دیدن کنید. تاریخچه کارخانه پتک فیلیپ از قرن 18 تا 21 میلادی و ساعت های متنوعی از ساعت دکوری و دیواری گرفته تا مترونوم و آن هایی که ساعت جهانی را نشان می دادند، در در طبقه دوم این موزه قابل مشاهده هستند. در طبقه سوم، کتابخانه ای قرار گرفته است که کتاب های مربوط به فیزیک و ساز و کار ساعت ها و ایمیل های شخصی پتک فیلیپ را شامل می گردد.

تمامی ساعت های این شرکت به صورت دستی ساخته می شد و میز چوبی، ابزار و دستگاه های مورد احتیاج برای فراوری آن ها در همان طبقه سوم قرار گرفته است. برای بازدید از این موزه می توانید علاوه بر استفاده از راهنمای صوتی، از تورهای موزه نیز یاری بگیرید که به زبان انگلیسی و فرانسوی هستند. موزه پتک فیلیپ از سه شنبه تا آدینه از ساعت 2 ظهر تا 6 بعد از ظهر فعالیت دارد و ساعت کار آن در روزهای شنبه به 10 صبح تا 6 عصر تغییر می نماید. این موزه، یکشنبه ها و دوشنبه ها تعطیل است و در مجموع یادتان باشد همواره قبل از مراجعه، ساعت و روزهای کاری جاذبه های دیدنی مختلف را به صورت آنلاین چک کنید تا در صورت بروز تغییرات به علت مناسبت های خاص، از آن ها آگاه شوید.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1867

به "موزه بینظیر ساعت پتک فیلیپ در ژنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه بینظیر ساعت پتک فیلیپ در ژنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید