ناسا در کوشش است تا هابل را دوباره احیا کند

به گزارش مجله زیتوا، سازمان فضایی ناسا در پی مسائل اتفاق افتاده در رایانه هابل سعی دارد تا این تلسکوپ را دوباره تعمیر نموده و از آن استفاده کند.

ناسا در کوشش است تا هابل را دوباره احیا کند

به گزارش خبرنگار ، به نقل از سای تک دیلی؛ ناسا پس از اتمام مجموعه آزمایشات دیگری در روز های 23 و 24 ژوئن، هنوز هم در پی کشف مشکل در رایانه تلسکوپ فضایی هابل است. خود تلسکوپ و ابزار های علمی آن از سلامتی خوبی برخوردار هستند و در حال حاضر پیکربندی این تلسکوپ هم سالم است. رایانه این تلسکوپ در سیزدهم ژوئن به مشکل برخورد و جمع آوری اطلاعات به وسیله هابل متوقف شد.

این فضاپیما دارای دو رایانه است که یکی از آن ها به اسم پشتیبان عمل می نماید و در واحد ابزار علمی و فرماندهی و مدیریت داده (SI C&DH) واقع شده است. این رایانه ها سخت افزار های مختلفی دارند، از جمله:

ماژول پردازش مرکزی (CPM) که دستوراتی را که ابزار های علمی را هماهنگ و کنترل می نمایند، پردازش می نماید.

رابط استاندارد (STINT) که ارتباطات را بین CPM کامپیوتر و سایر اجزای ارتباط برقرار می نماید.

گذرگاه ارتباطی که شامل خطوطی است که سیگنال ها و داده ها را بین سخت افزار جا به جا می نماید.

ماژول حافظه فعال که دستورات عملیاتی را ذخیره می نماید و سه ماژول اضافی هم وجود دارد که به اسم پشتیبان کار می نمایند.

آزمایشات اضافی صورت گرفته در 23 و 24 ژوئن شامل روشن کردن رایانه پشتیبان برای اولین بار در فضا بود. این آزمایشات نشان داد که ترکیبی از این قطعات سخت افزاری از کامپیوتر اصلی و پشتیبان همگی دارای یک خطای مشابه هستند و دستورات برای نوشتن یا خواندن از حافظه موفقیت آمیز نبودند.

از آنجا که بعید به نظر می رسد همه عناصر سخت افزاری با مشکل روبرو شده باشند، تیمی از ناسا در حال حاضر آنالیز سخت افزار های دیگر هستند که فکر می نمایند ممکن است این خطا ها ناشی از آن ها باشد. این تیم بعلاوه در حال آنالیز تنظیم نماینده نیرو هستند تا ولتاژ هایی که به سخت افزار ها می رسد را آنالیز نمایند. یک تنظیم نماینده نیرو منبع تغذیه ثابت ولتاژ را تضمین می نماید. اگر ولتاژ بیش از حد باشد، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

طی هفته آینده، محققان به ارزیابی سخت افزار های دیگری می پردازند و اگر این سخت افزار ها یا تنظیم نماینده های نیرو مسئله ای داشته باشند، سخت افزار یا تنظیم نماینده پشتیبان را فعال خواهند کرد.

لازم به ذکر است که هابل در سال 1990 راه اندازی شد و بیش از 31 سال است که دنیا را رصد می نماید. این تلسکوپ در بعضی از مهمترین اکتشافات کیهان به ما یاری نموده است، از جمله انبساط شتابان دنیا، تکامل کهکشان ها در طول زمان و اولین مطالعات جوی سیارات ماورای منظومه شمسی.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان