نبود مهارت خواندن در بیش از 90 درصد از بچه ها 10 ساله کشورهای فقیر
به گزارش مجله زیتوا، 90 درصد از بچه ها در سن 10 سالگی در کشورهای فقیر قادر به خواندن کتاب های ساده نیز نیستند؛ این در حالی است که این درصد در بچه ها 10 ساله کشورهای ثروتمند تنها 9 درصد است.
به گزارش خبرنگاران، داده های گردآوری شده توسط بانک جهانی و سازمان ملل متحد هم چنین نشان می دهد که در صورتی که کل 135 کشور با درآمد پایین و متوسط با یکدیگر در نظر گرفته شوند، بیش از نیمی از بچه ها نمی توانند یک متن ساده را در سن 10 سالگی بخوانند.
بانک جهانی هدف جدیدی را برای کاهش دست کم 50 درصدی میزان آن چه که فقر یادگیری نامیده می گردد، تا قبل از سال 2030 میلادی در نظر گرفته است؛ هدفی که آن را جاه طلبانه اما در عین حال قابل دستیابی توصیف می نماید.
فقر یادگیری در کشورهای کم درآمد و متوسط 53 درصد برآورد شده و در فقیرترین کشورها به 90 درصد نیز می رسد.
بر اساس این گزارش به دنبال تمرکز اهداف توسعه هزاره در ورود فرزندان به مدرسه، اکثر این بچه ها تحت آموزش هستند اما هنوز مدرسه ابتدایی را با مهارت های اساسی به اتمام نرسانده اند. 260 میلیون کودک دیگر نیز هنوز به مدرسه راه پیدا ننموده اند.
چالش تبدیل دسترسی به آموزش، به یادگیری با کیفیت توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) تا سال های 14-2013 میلادی برجسته شده و هدف اصلی توسعه پایدار 2030 در زمینه آموزش را پی ریزی نموده است.
این هدف جدید از همکاری نزدیک بین بانک جهانی و انستیتوی آمار یونسکو پدید آمده است. این دو سازمان برای دستیابی به ردیابی دقیق تر روند این هدف، یک بانک اطلاعاتی سیستماتیک تر از داده های یادگیری موجود را گردآوری نموده و از مقایسه آن در سراسر کشورها اطمینان حاصل می نمایند.
این گزارش نشان می دهد که پیشرفت در زمینه برطرف شکاف سوادی برای رسیدن به هدف جهانی در دستیابی به آموزش با کیفیت برای همه تا سال 2030 میلادی بسیار آهسته است. پیش بینی می گردد با سرعت پیشرفت فعلی، حدود 43 درصد از بچه ها 10 ساله در سال 2030 میلادی هنوز هم قادر به خواندن ماهرانه نخواهند بود. بر اساس این تحلیل، مقابله با این کسری، احتیاج به پیشرفت در یک نرخ و مقیاس بی سابقه دارد.
مدیر آموزش جهانی تمرین در بانک جهانی با توصیف یادگیری خواندن به عنوان نقطه عطفی در زندگی هر کودک، خواندن را یک مهارت اساسی دانست که پیش شرط مشارکت فعال در جامعه و دروازه ای برای سایر نتایج یادگیری است.
او تاکید نمود که از بین بردن فقر یادگیری به همان اندازه لازم است که ریشه کنی فقر شدید، سوءتغذیه و گرسنگی اهمیت دارد.
این گزارش افزوده که آموزش و پرورش یک حق انسانی با ارزش ذاتی است و نقش آن را به عنوان محرک توسعه، رشد و رقابت ارزیابی نموده است. بر اساس این گزارش عدم تسلط در خواندن می تواند عواقب زیادی برای موفقیت در یادگیری یا بازار کار داشته باشد.
به نوشته روزنامه گاردین، این هدف جدید برای حمایت از کشورها جهت توسعه سیستم های آموزشی طراحی شده که جوانان بتوانند به عنوان شهروندانی کارآمد و بامهارت آن را ترک نمایند.
منبع: خبرگزاری ایسنا