احتیاج بازار مسکن به حمایت و یارانه های دولتی

به گزارش مجله زیتوا، یک کارشناس مسکن گفت: با ورود دولت به موضوع کاهش هزینه های نظام مهندسی و صدور جواز برای شرکت های تعاونی، این هزینه ها، تعدیل و در نهایت با افزایش فراوری مسکن، یاری شایانی به کسری فراوری و احتیاج بازار مسکن است.

احتیاج بازار مسکن به حمایت و یارانه های دولتی

به گزارش خبرنگار ، یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مسکن برای خدمت رسانی وفراوری بیشتر احتیاج به حمایت و یارانه های دولتی دارد، اظهارکرد: با امعان نظر و ورود دولت به موضوع کاهش هزینه های نظام مهندسی و صدور جواز برای شرکت های تعاونی، این هزینه ها، تعدیل و در نهایت با افزایش فراوری مسکن، یاری شایانی به کسری فراوری و احتیاج بازار مسکن و بعلاوه کاهش قیمت های نجومی آن، است.

حسن بختیاری عضو هیات مدیره شرکت تعاونی انبوه سازی و فراوری مسکن مروارید شرق فاخر با اشاره به اینکه مسکن برای خدمت رسانی و فراوری بیشتر احتیاج به حمایت و یارانه های دولتی دارد، گفت: با توجه به اینکه شرکت های تعاونی مسکن، فراوری خود را بر اساس قیمت تمام شده و بدون محاسبه تورم های رایج در بازار به مصرف نماینده نهایی عرضه می نمایند، به اسم یکی از عوامل موثر در جبران کسری فراوری مسکن در کشور محسوب می گردد که ضروری است با اتخاذ تمهیداتی ازحمایت و یارانه دولتی به خصوص در بخش نهاده ها و مصالح ساختمانی و بعلاوه عوارض های دولتی بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: به اسم مثال در حال حاضر شهرداری ها مبالغ نهایی عوارض را از مجموع ارقام ردیف هایی چون عوارض زیر بنا، مازاد بر تراکم پایه اقتصادی، سهم آموزش و پرورش، بیمه کارگران ساختمانی، حمل و نقل ریلی و غیره محاسبه و برای شرکت های تعاونی تنها نسبت به عوارض زیر بنا و مازاد بر تراکم پایه اقتصادی، 20 درصد تخفیف لحاظ می نماید.

بختیاری با تاکید بر اینکه این ضریب تخفیف نسبت به خدماتی که شرکت ها به مردم جامعه ارائه می دهند، مطلوبیت خاصی ندارد، اعلام کرد: ضروری است در این زمینه ردیف های دیگر هم مشمول تخفیف گردد تا دولت هم همسو با اهداف این شرکت ها سهمی در کاهش قیمت تمام شده مسکن برای همه اقشار جامعه داشته باشد.

وی به یکی دیگر از عوارضی که می بایست برای شرکت های تعاونی مشمول تخفیف گردد اشاره و اظهارکرد: ضروری است هزینه های مربوط به نظام مهندسی هم برای شرکت های تعاونی انبوه سازی کاهش یابد، چرا که با توجه به تفاهم نامه میان شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی در هر استان و شهر، باید پروژه های ساختمانی هزینه هایی را در قبال خدماتی چون نظارت 4 رشته، مجری و طراحی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت از سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی پرداخت کند که این در برخی مواقع در برابر خدمات ارائه شده از سوی آن ها، ناعادلانه و بسیار گران است.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت تعاونی انبوه سازی و فراوری مسکن مروارید شرق فاخر، در سال های اخیر آیتم های دیگری همانند هزینه رسیدگی و آنالیز نقشه ها و صدور دفترچه فنی ساختمان هم به وسیله سازمان های نظام مهندسی ساختمان به آن اضافه شده که خود به اسم یکی از عوامل افزایش دهنده قیمت تمام شده مسکن تبدیل شده است. البته این مبلغ، با توجه به قیمت های فروش آپارتمان به وسیله دیگر سازندگان درصد قابل توجهی از هزینه ها را شامل نشده، اما برای شرکت های تعاونی هزینه ای سنگین و خارج از عرف تلقی می گردد. امیدواریم با امعان نظر و ورود دولت به این موضوع، هزینه های مورد اشاره برای شرکت های تعاونی تعدیل و در نهایت با افزایش فراوری در این بخش یاری شایانی به کسری فراوری و احتیاج بازار مسکن و بعلاوه کاهش قیمت های نجومی مسکن داشته باشیم.

انتهای پیغام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: zeetova.ir شناسه مطلب: 1500

به "احتیاج بازار مسکن به حمایت و یارانه های دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج بازار مسکن به حمایت و یارانه های دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید